ПОЕТИКА ФОРТЕПІАННОГО КОНЦЕРТУ В ТВОРЧОСТІ І. АЛЬБЕНІСА В РІЧИЩІ ДУХОВНО-ЕСТЕТИЧНИХ ШУКАНЬ ЕПОХИ RENACIMIENTO

Автор(и)

Ключові слова:

фортепіанна творчість І. Альбеніса, фортепіанний концерт, романтизм, романтичний піанізм, стиль, жанр, епоха Renacimiento, музика Іспанії, фламенко, фанданго.

Анотація

У дослідженні узагальнено жанрово-стильову специфіку Першого фортепіанного концерту І. Альбеніса як одного з показових зразків цього жанру в іспанській музиці кінця XIX століття. Мета роботи – виявлення поетико-інтонаційних особливостей Першого фортепіанного концерту І. Альбеніса в контексті жанрово-стильових настанов його творчості, еволюційних шляхів розвитку іспанського фортепіанного інструменталізму, а також духовно-стильових шукань музичної культури Іспанії епохи Ренасім’єнто. Методологічною базою роботи є інтонаційна концепція музики в ракурсі інтонаційно-стилістичного аналізу. Суттєвими для даної роботи також вважаємо жанрово-стильовий, біографічний, аналітико-музикознавчий методи в їх комплексному застосуванні, що в сукупності дозволяє дослідити поетику Першого фортепіанного концерту І. Альбеніса як першого зразка цього жанру в іспанській фортепіанній музиці XIX століття. Наукова новизна роботи визначена тим, що в ній вперше в українському музикознавстві розглянуто Перший фортепіанний концерт І. Альбеніса з урахуванням не тільки жанрово-стильової специфіки творчості композитора, але й еволюційних шляхів розвитку іспанського фортепіанного інструменталізму рубежу XIX–XX століть. Висновки. Підводячи підсумок аналітичним узагальненням щодо поетико-інтонаційної та жанрово-стильової специфіки Першого фортепіанного концерту І. Альбеніса, зазначимо, що вона сформована на перетині двох традицій, показових для історичних шляхів розвитку іспанської культури і музики в цілому. З одного боку, цей твір несе на собі відбиток власне іспанської національної якості, що проявляється і у спиранні провідної теми концерту, що інтонаційно поєднує першу та третю частини твору, на жанрові ознаки фанданго (ритмо-метрика, максимальне прискорення темпу в кодових розділах першої та третьої частин), і на домінуючу роль принципу варіативності-імпровізаційності як провідного у стилі фламенко, і в імітації на фортепіано звучання національних іспанських інструментів (кастаньєти, гітара). З іншого боку, аналізований концерт І. Альбеніса демонструє контактність з традиціями власне європейського інструменталізму, що є очевидним і у зверненні композитора до жанру фортепіанного концерту, що був історично першим в іспанській музиці XIX століття; і в апелюванні до його структурно-композиційних показників. Названі риси також доповнює типове для романтичного фортепіанного концерту прагнення до стиснення сонатно-симфонічного циклу (поєднання у другій частині Концерту І. Альбеніса ознак повільного розділу та скерцо), а також суттєвий вплив романтичного піанізму в особах Ф. Ліста («оркестральне» фортепіано), Р. Шумана, Ф. Шопена та Е. Гріга.

Посилання

Диняк Т. І. Специфіка творів для фортепіано з оркестром композиторів Іспанії кінця XIX – початку ХХ століть: дис. …доктора філософії: 025 – Музичне мистецтво, 02 – Культура і мистецтво / ХНУМ імені П. Котляревського. Харків, 2022. 295 с.

Заєць Н. В. Жанрово-стильові аспекти фортепіанної творчості І. Альбеніса, Е. Гранадоса, М. де Фальї у відтворенні іспанської національної ідеї: дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2018. 199 с.

Заєць Н. В. Фортепіанна творчість І. Альбеніса та Е. Гранадоса у руслі відтворення іспанської національної ідеї. Міжнародний вісник: Культурологія, філологія, музикознавство. 2016. Вип. II (7). С. 191–197.

Рябуха Н. О. Звуковий образ світу: онто-сонологічне дослідження фортепіанного мистецтва ХХ – початку XXI ст.: монографія. Харків: ФОП Бровін О. В., 2016. 336 с.

Фанданго. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Фанданго (дата звернення: 13.09.2024 р.).

Clarck Walter Aaron. Isaac Albeniz: A Research and Information Guide. New York, London: Routledge, 2015. 200 p.

Clarck Walter Aaron. Isaac Albeniz. Portrait of a Romantic. New York: Oxford University Press, 2002. 325 p.

Clarck W. A. «Variety within Logic»: Classicism in the Works of Isaac Albéniz. Diagonal: An Ibero-American Music Review 1, no. 1 (2015). P. 105–113.

Gauthier André. Albéniz. Madrid: Espasa Calpe, 1978. 123 p.

Heras Antonio de las. Vida de Albéniz. Barcelona: Ediciones Patria, 1940. 182 s.

Laplane Gabriel. Albeniz, sa vie, son oeuvre. Ginebra: Editions du Milieu du Monde, 1956. 222 p.

Marin M. Dolores Fernandez. Estructuras de la musica popular andaluza, preflamenca y flamenco en “Iberia” de Isaac Albeniz: Tesis Doctoral / Universidad completense de Madrid. Madrid 2017. 478 s.

Must Paul Buck. Stile and Structure in Iberia by Isaac Albeniz. Eastman School of Music of the University of Rochester, 1974. 818 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Як цитувати

ДАШКОВСЬКИЙ, В. (2025). ПОЕТИКА ФОРТЕПІАННОГО КОНЦЕРТУ В ТВОРЧОСТІ І. АЛЬБЕНІСА В РІЧИЩІ ДУХОВНО-ЕСТЕТИЧНИХ ШУКАНЬ ЕПОХИ RENACIMIENTO. Fine Art and Culture Studies, (1), 23–29. вилучено із http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/art/article/view/2261

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО