ЖІНОЧІ МІФОЛОГІЧНІ ОБРАЗИ В УКРАЇНСЬКОМУ ОПЕРНОМУ МИСТЕЦТВІ XVIIІ – ПОЧ. ХХ СТ.
Ключові слова:
опера, міфи, антична міфологія, лібретто, філософія.Анотація
У статті досліджено явище української міфології, наслідування міфологічних образів в творах українських композиторів, особливості їх зображення. Під особливим поглядом опинився образ жінки, яка уособлює в собі мужність, ніжність, благородство. Наводяться приклади декількох опер (а саме лібретто) для порівняння та проведення аналізу творчого композиторського підходу у написанні музики до опер. Адже, опера, як жанр, що поєднує музику, театр, і літературу, ідеально підходить для втілення складних і насичених міфологічних історій. Саме опера стала важливою частиною української культури, дозволяючи композиторам не лише відображати національні особливості, але й створювати нові, унікальні твори, які стають частиною світового музичного надбання. Відомо, що опера як жанр, являється доволі самостійним витвором мистетцва та за своїм стилем написання охоплює такі науки як історію, літературу та музику. Мета статті полягає у проведенні паралелей між античною культурою та побудовою лібретто українських опер із сюжетом про міфологічні образи (на прикладі опису долі жінки). Методологія: за допомогою методів аналізу та співставення вдалося побудувати структуру написання даної статті. Слід зауважити, що через брак матеріалів по цій темі, дане наукове дослідження стає ще більш цікавим. Наукова новизна: в результаті опрацьованих матеріалів вдалося розкрити ряд цікавих фактів написання такого роду опер в час XVIIІ – ПОЧ. ХХ ст. Вразив той факт, що композитори неординарно підходили до зображення міфологічних жіночих образів в опері. Висновки: Видатні українські композитори такі як, Максим Березовський та Дмитро Бортнянський при написанні своїх опер вдавалися до опису міфологічних образів в особі жінки. Це надавало загадковості в написанні лібретто та наповнювало сюжет дивними та несвоєрідними образами.
Посилання
Буйських Ю. Жіночі образи української міфології. Колись русалки по землі ходили… / за ред. О.Г. Руда. Харків : Клуб сімейного дозвілля, 2018. С. 8–58.
Зінкевич О., Чекан Ю. Музична критика: теорія і методика : навчальний посібник. Чернівці, Книги – ХХІ, 2007.
Клариса П.Е. Та, що біжить з вовками. Жіночий архетип у міфах та оповідях. Видавничий дім SKYprint. 2016. 472 c.
Максиму Березовському присвячується. Колективна монографія / ред.-упор. О. Шуміліна. Львів : ПП «Видавництво «БОНА», 2023, ст. 6.
Музичне мистецтво Західної Європи кінця XVI – початку XIX століття: Тексти лекцій з курсу «Історія зарубіжної музики» для студентів психолого-педагогічного факультету музичних груп / упоряд. Дячук Н.І. Полтава : ПДПУ імені В.Г. Короленка, 2009, ст. 15
Паламарчук О.Р. Музичні вистави Львівських театрів (1776-2001). Львів : б/в, 2007.
Словник античної міфології / упоряд. Козовий І.Я., Пономарів О.Д. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009, ст. 107.
Чекан Ю. Світ який насправді є… Оперний театр в інфраструктурі музичного мистецтва. Львів: Видавництво УКУ, 2024. 236 с.
Чекан Ю. Інтонаційний образ світу. Київ : Логос, 2009. 227 с.