КАТЕГОРІЯ «ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА» У МУЗИЧНОМУ ТЕКСТІ ЯК ОБ’ЄКТ МУЗИКОЗНАВЧОГО ДОСЛІДЖЕННЯ

Автор(и)

  • Ірина СЕРЕДЮК Навчально-науковий інститут мистецтв Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0002-8327-8897
  • Ярослава БАРДАШЕВСЬКА Навчально-науковий інститут мистецтв Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Ключові слова:

індивідуальний стиль, семіотичне поле, інтерпретація образу, автопортрет композитора, мистецький код

Анотація

Мета статті – дослідити образ композитора в творі та шляхи досягнення ефекту його присутності. Охарактеризувати категорію особистості митця яка є дотичною як до семіотичного так і психологічного дискурсів, проаналізувавши сфери категорій музичного портрету загалом, універсальної знаковості пізнаваних рис індивідуального творчого стилю і власний образ автора. Методологічну основу дослідження становить комплексний підхід до відтворення образу композитора в музичному опусі, що охоплює: аналітичний метод який засадничий при дослідженні наукової літератури; ретроспективний та структурно-системний – при аналізі джерел, естетико-світоглядних та стильових особливостей у трактуванні композиторського образу; історико-компаративний принцип, який використовувався для порівняння трактування підходів та засобів самоідентифікації, інтерпретації образу композитора як об’єкту музичної творчості. Наукова новизна: здійснено аналіз відмінностей індивідуального стилю та семіотичного поля образу митця в процесі якого розкрито взаємозв’язок естетики автоідентифікації автора музичного твору з психотипом та соцікультурними умовами. Висновки. Визначено, що уявлення про соціально-побутовий статус, роль і місію композитора в сучасному для нього суспільстві в автопортреті не віддільні від внутрішнього їх переживання майстром, його психологічного типу, перипетій творчого та особистого життя. Образ митця розкривається як можливість включення в сферу внутрішнього діалогу композитора з самим собою, проникнення в таємний світ мистецької індивідуальності: рефлексій, самооцінок, інтерпретацій власної долі. Тісно пов’язаними з семіотичним вченням є аспекти інтертекстуальності музичного тексту, в контексті яких можливо розглядати потужну систему мистецьких кодів для самоідентифікації чи пізнаваних рис композиторської творчості іншого митця. Портрет самого автора, як і образ іншого композитора є своєрідним прочитуваним символьним кодом, а отже, значимим є й адресат послання. Доведено що дослідження цього явища збагачується й неоднозначністю, множинністю авторських позицій щодо самоідентифікації у власній творчості.

Посилання

Афоніна О. С. Цитування як художній прийом «подвійного кодування» у музичному мистецтві постмодернізму. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. 2016. Вип. 36. С. 161–172.

Бодіна В. Культура авторської присвяти в музичному мистецтві XIX століття (на матеріалі камерно-вокальної творчості М. Глінки та М. Мусоргського). Київське музикознавство : збірка статей. Київ, 2010. Вип. 31. С. 78–85.

Бодіна-Дячок В. Авторська присвята як феномен музичної культури : художні функції та класифікація. Київське музикознавство : збірник статей. Серія : Культурологія та мистецтвознавство / упор. Т. Гуменюк, С. Тишко. Київ, 2010. Вип. 34. С. 78–88.

Варнава Р. А. Психологічний портрет композитора як джерело пізнання «образу автора» (на прикладі Бориса Лятошинського та Василя Барвінського) : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Львів. 2017. 24 с.

Василенко Ю. Портрети і автопортрети композиторів в музичній творчості. Вісник Прикарпатського університету. Серія : Мистецтвознавство. 2014. Вип. 28–29. Ч 1. С. 196–200.

Драч І. С. Художня індивідуальність композитора : навчальний посібник. Харків : Тимченко, 2010. 106 с.

Кияновська Л. Психологічний портрет композитора як джерело пізнання його індивідуального стилю. Українська музика : науковий часопис. Львів, 2014. № 3 (13). С. 52–57.

Кияновська Л. Штрихи до психологічного портрету композитора (на прикладі Миколи Колесси). Станіслав Людкевич та Микола Колесса – корифеї української музики ХХ століття. Дрогобич : Коло, 2006. С. 6–10.

Коновалова І. Феномен композитора в часопросторі європейської музичної культури ХХ століття: модуси теоретичного осягнення : монографія. Харьків : ТОВ «Планета-Принт», 2018. 480 с

Коханик І. М. Інтертекстуальність та проблема стильової єдності музичного тексту. Текст музичного твору: практика і теорія : збірник статей. Київ, 2001. Вип. 7. С. 90–95.

Опанасюк О. Сутність художнього образу та його естетичні аспекти. Людина і гуманістична природа віри. Дрогобич, 1998. С. 220–231.

Самойленко О. І. Категорія музичного мислення у понятійному контексті психології мистецтва. Музичне мистецтво і культура : науковий вісник. Одеса, 2018. Вип. 26. С. 157–168.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Як цитувати

СЕРЕДЮК, І., & БАРДАШЕВСЬКА, Я. (2025). КАТЕГОРІЯ «ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА» У МУЗИЧНОМУ ТЕКСТІ ЯК ОБ’ЄКТ МУЗИКОЗНАВЧОГО ДОСЛІДЖЕННЯ. Fine Art and Culture Studies, (1), 188–193. вилучено із http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/art/article/view/2286

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО