РЕКВІЄМИ Й. Г. РАЙНБЕРГЕРА: ДУХОВНО-СТИЛЬОВІ ТА ВИКОНАВСЬКІ АСПЕКТИ
Ключові слова:
реквієм, католицький реквієм, реквіємна спадщина Й. Г. Райнбергера, жанр, стиль, романтизм, «Цециліанський рух»Анотація
Статтю присвячено аналітичним узагальненням щодо особливостей трактування типологічних ознак латинського реквієму в творчості Й. Г. Райнбергера. Мета роботи – виявлення поетико-інтонаційних та виконавських особливостей жанру реквієму у спадщині Й. Р. Райнбергера в річищі духовно-естетичних шукань німецької культури середини – другої половини ХIХ століття. Методологія роботи спирається на інтонаційну концепцію музики у ракурсі інтонаційно-стилістичного аналізу, а також на міждисциплінарний та історико-культурологічний підходи, що дозволяють виявити духовно-смислову та стильову специфіку реквіємної спадщини Й. Г. Райнбергера у контексті не лише індивідуального авторського стилю композитора, а й еволюційних шляхів німецького хорового мистецтва та його духовно-конфесійних настанов. Наукова новизна визначена тим, що в ній вперше представлені аналітичні узагальнення поетики латинського реквієму у творчості Й. Г. Райнбергера, які виявляють не лише жанрово-стильову специфіку спадщини композитора, але й її духовно-смислову складову. Висновки. Й. Г. Райнбергер увійшов в історію німецької музичної культури XIX століття як яскрава особистість, що успадкувала показове для німецького романтизму тяжіння до творчого універсалізму (виконавство, педагогіка, диригентство, викладацька та композиторська діяльність), який доповнювався також його високою працездатністю та прагненням оволодіти висотами музичного професіоналізму. Водночас творчість Й. Г. Райнбергера виявляє його глибинний інтерес до духовно-релігійних настанов німецької культури, про що свідчить його численна хорова спадщина, зокрема, реквієми (ор. 60, 84, 194). Їх поетика сформована на перетині жанрових та богослужбових настанов латинського католицького реквієму та відтворення його «моделі» в композиторській практиці з урахуванням настанов «Цециліанського руху». Водночас гармонійно-просвітлений, медитативний тонус цих творів виявляє їх спорідненість з «Німецьким реквіємом» Й. Брамса, що мав протестантську ґенезу. При цьому і Й. Брамс, і Й. Г. Райнбергер в інтонаційній мові своїх траурних композицій апелюють саме до стародавніх зразків церковно-співацького обиходу, що, попри належність до різних конфесій, в умовах німецької музично-історичної традиції другої половини XIX століття символізують глибинний зв’язок з її віковими релігійно-етичними настановами та прагнення до духовного об’єднання нації.
Посилання
Вербицька-Шокот І. Жанр реквієму в хоровій творчості українських композиторів порубіжжя тисячоліть: дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / Харківський державний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського. Харків, 2007. 217 с.
Гулеско І. Музично-художня типологія Реквієму в європейському культурному контексті. Харків: ХДАК. 2003. 76 с.
Єфіменко А. Г. Еволюція жанру реквієму в аспекті трактовки теми смерті (реквієм доби романтизму): автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. Київ, 1996. 26 с.
Єфіменко А. Г. Формування змістовного комплексу реквієма на основі латинського канонічного тексту. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2003. Вип. 28: Семантичні аспекти слова в музичному творі. С. 81–90.
Кучурівський Ю. С. Жанрова традиція реквієму у творчості композиторів Великобританії останньої третини ХХ – початку XXI ст.: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2019. 20 с.
Маріо М. Д. Виховання молоді засобами православної духовної музики у закладах освіти України (кінець ХІХ – початок ХХ століття): автореф. дис. … канд. педогогічних наук: 13.00.01 – Загальна педагогіка та історіяпедагогіки / Харківський державний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2000. 19 с.
Муравська О. В. Нариси з історії зарубіжної музичної культури. Одеса: Друкарський дім, 2010. Вип. 1. 214 с.
Муравська О. В. Німецька траурна погребальна музика лютеранської традиції як феномен європейської культури XVII – XX століть: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / Одеська державна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2004. 16 с.
Муравська О. В. Східнохристиянська парадигма європейської культури і музика XVIII–XX століть: монографія. Одеса: Астропринт, 2017. 564 с.
Палкін І. В. Класифікація жанрових різновидів реквієму в процесі його історичної еволюції. Розвиток інноваційних процесів у навчально-виховних закладах: Збірник наукових праць. Проблеми сучасного мистецтва і культури. Харків: Стиль-Издат, 2003. С. 165–174.
Cecilian Movement. URL: https://datewiki.ru/wiki/Cecilian_Movement (дата звернення: 02.11.2024).
Grace H. The organ works of Rheinberger. London: Published by Novello, 1957. 130 p.
Integer vitae: Die Zeltersche Liedertafel als kulturgeschichtliches Phänomen (1809–1832). Hrsg. von A. Fischer und M. Kornemann. Hannover: Wehrhahn, 2014. 424 s.
Internationale Josef Gabriel Rheinberger Gesellschaft. URL: https://www.rheinberger.li (дата звернення: 01.11.2024).
Josef Gabriel Rheinberger. Stuttgart: Carus-Verlag. 2005. 48 p.
Josef Rheinberger. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Josef_Rheinberger (дата звернення: 09.03.2024).
Koch A. Der Caecilianismus: Die kirchenmusikalische Konsequenz des Historismus: Referat. Musikhochschule, Luzern. October 2004 [11 S.]. URL: http://www.aloiskoch.ch/pages/doku/Der-Caecilianismus-Referat-2004.pdf (дата звернення: 25.11.2024).
Robertson A. Requiem. Music of mourning and consolation. New York, Vashington: Frederik A. Praeger Pablisher, 1967. 300 s.