ТРАНСФОРМАЦІЯ ТЕАТРАЛЬНИХ ПРАКТИК У КОНТЕКСТІ КУЛЬТУРИ ХХІ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-48

Ключові слова:

трикстер, homo viator, тіло-без-органів, емерджентність, ще-один-глядач, постмодернізм, лімінальність, антропологія

Анотація

Попри те, що постмодернізм приніс театральній сфері цілу низку іронічних прийомів і деконструкції, його крайня цитатність часто формує відчуття вичерпаності форм. Сучасний глядач, звиклий до швидкого оновлення контенту, очікує від театру глибшої взаємодії та нових смислових обріїв. Проблема полягає в тому, як подолати цей постмодерністський бар’єр, не руйнуючи звичну тканину культури, а навпаки – гармонійно інтерпретуючи її коди. Мета статті – простежити, яким чином визначення культури як мережі «штучних інстинктів» (Ю. Н. Харарі) створює дискурс для аналізу новітніх театральних практик у культурологічному підході, а також виявити вплив постмодерністської спадщини як чинника, що гальмує розвиток театру, та знайти способи його подолання. Методологія. У нашому дослідженні ми виходимо з культурологічного підходу, розглядаючи театральний процес крізь призму уявлення про культуру як про «мережу штучно сформованих інстинктів» (Ю. Н. Харарі). На цій основі застосовано міждисциплінарний підхід, що дозволяє поєднати аналіз перформативних практик, концепцію «двох культур» (C. P. Snow) та модель дифузії інновацій (E. M. Rogers). Крім того, використано загальнонаукові методи аналізу й порівняння, що забезпечило комплексне розуміння сприйняття нових театральних форм. Наукова новизна. У статті запропоновано культурологічне осмислення сучасних сценічних експериментів, у яких штучні інстинкти розглядаються як методологічна основа комунікації між Автором і Глядачем, а «дві культури» (C. P. Snow) тлумачяться як модель протистояння «класичного» й «інноваційного» театрів. Доведено, що поетапне впровадження радикальних форм, згідно з теорією Е. Роджерса, пом’якшує відторгнення аудиторією. У висновку зазначається що сучасний театр, зіткнувшись із «вичерпністю» постмодерну, прагне залучити нові форми перформативності й цифрові рішення, що враховують формування нових штучних інстинктів, тобто культури. Поєднання класичних сюжетів із технологічною інтерактивністю допомагає зберігати культурну спадковість і водночас прокладати шлях для експерименту. Такий баланс має потенціал для подолання розриву між двома типами культур – старою та новою, та виходу за межі постмодерного кризового стану.

Посилання

Арто А. Театр і його двійник / пер. з франц. Р. Осадчука. Буча, 2021. 280 с.

Баласанян Н. І. Театр як антропологічна модель «дзеркала життя» та виховна стратегія гри у філософії Ф. Шиллера. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки». 2020. № 62. С. 26–35. DOI. 10.26565/2306-6687-2020-62-04

Ніколаєва Г. О. Культурна антропологія та методика усної історії у контексті сучасного театрознавства (на прикладі артикуляції одеського міського міфу…). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2017. № 2. С. 164–167.

Роджерс Е. М. Дифузія інновацій / пер з англ. В. Старка. Київ, 2009. 592 с.

Фруктова Т. С. Антропологічний поворот ігрової концепції театру Єжи Ґротовського: естетика нової чуттєвості Наукові записки НаУКМА. Теорія та історія культури. 2009. № 88. С. 9–14.

Харарі Ю. Н. Sapiens: Людина розумна. Коротка історія людства / пер. з англ. О. Дем’янчука. Київ, 2024. 544 с. ISBN 978-617-548-268-1

Deleuze G., & Guattari F. A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. Minneapolis, 1987. 632 p.

Flynn A., & Tinius J. (Eds.). Anthropology, theatre, and development: The transformative potential of performance. London, 2015. 368 p.

Giordano C., & Pierotti G. Getting caught: A collaboration on- and offstage between theatre and anthropology TDR/The Drama Review. 2020. Vol. 64, No. 1. P. 88–106. DOI. 10.1162/dram_a_00897

Lehmann H.-T. Postdramatisches Theater. Frankfurt am Main : Verlag der Autoren, 2005. 512 s.

Marcel G. Homo Viator: Introduction to a Metaphysic of Hope. New York, 1962. 270 p.

Schechner R. Between Theater and Anthropology. Philadelphia, 1985. 360 p.

Schechner R. Points of contact between anthropology and theatre, again In: Frese P. R., Brownell S. (Eds.). Experiential and Performative Anthropology in the Classroom: Engaging the Legacy of Edith and Victor Turner. Cham, 2020. pp. 21–37.

Snow C. P. The Two Cultures and the Scientific Revolution. Cambridge, 1959. 66 p.

Turner V. The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. Chicago, 1969. 213 p.

Vermeulen T., & van den Akker R. Notes on Metamodernism Journal of Aesthetics & Culture. 2010. Vol. 2, No. 1. pp. 1–14. DOI. 10.3402/jac.v2i0.5677

Wójcik M. (Ed.). To, co w nas ciemne, ulega prześwietleniu. Pierwsze piętnaście lat Teatru Chorea. Łódź : Stowarzyszenie Teatralne «Chorea»; Officyna, 2019. 224 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Як цитувати

ГОРИСЛАВЕЦЬ, В., & ГОРИСЛАВЕЦЬ, Є. (2025). ТРАНСФОРМАЦІЯ ТЕАТРАЛЬНИХ ПРАКТИК У КОНТЕКСТІ КУЛЬТУРИ ХХІ СТОЛІТТЯ. Fine Art and Culture Studies, (1), 335–340. https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-48

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ