ВПРОВАДЖЕННЯ СУЧАСНИХ ВОКАЛЬНИХ ТЕХНІК У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ АКТОРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-5Ключові слова:
голос, вокал, актор, вокальні техніки, навчальний процес, підготовкаАнотація
Мета роботи. Стаття присвячена дослідженню значення голосу як інструменту виразності в театральному мистецтві та обґрунтуванні доцільності впровадження сучасних вокальних технік у професійну підготовку акторів для удосконалення їхніх голосових можливостей. Методологія дослідження продиктована характером досліджуваної проблеми і полягає у використанні міждисциплінарного підходу, який поєднує аналіз сучасних вокальних технік, теоретичне вивчення наукових джерел та практичне узагальнення педагогічного досвіду акторської підготовки. Наукова новизна визначається ракурсом заявленої теми, її актуальністю та місцем в структурі як музично-теоретичного, так і виконавського процесу.Робота висвітлює інноваційні підходи до розвитку голосу актора у контексті сучасного театру, підкреслює унікальність кожної вокальної техніки та їх потенціал для формування сценічного голосу, здатного до широкого спектра емоційного, тембрового й технічного вираження. Висновки. Сучасні вокальні техніки значно розширюють можливості голосу актора, сприяють його витривалості, гнучкості та сценічній достовірності. Зокрема, техніка Estill Voice Training сприяє усвідомленому керуванню голосовим апаратом завдяки детальній анатомічній моделі. Техніка Complete Vocal Technique дозволяє опанувати широкий спектр вокальних ефектів і звучань, що особливо цінне для акторів музичних театрів і мюзиклів. Техніка Speech Level Singing допомагає зберегти природність звучання голосу у різних регістрах без перенапруження, що важливо для сценічної витривалості. У свою чергу, техніка Linklater Voice Technique акцентує увагу на звільненні природного голосу через зняття фізичних і психологічних блоків, забезпечуючи щирість сценічного мовлення. Не менш значущими є й техніки Fitzmaurice Voicework та Roy Hart Theatre Voice Work, які поєднують тілесність, дихання й експресію, дозволяючи акторам вийти за межі традиційного вокального звучання й досліджувати унікальне «я» кожного голосу. Інтеграція цих технік у навчальний процес сприяє формуванню багатогранного, вільного та технічно підготовленого сценічного голосу, що відповідає запитам сучасного театру.
Посилання
Боднарчук А.Я. Методика формування вокально-виконавських навичок студентів мистецьких спеціальностей засобами естрадної пісні. Науковий збірник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. 2020. Вип. 3. С. 12-14
Гресь І.О. Розвиток вокальних навичок у процесі підготовки актора музично-драматичного театру. Вісник Запорізького національного університету: збірник наукових праць 2019. № 4. С. 52-55.
Complete Vocal Technique. URL: https://completevocalinstitute.com/complete-vocal-technique
Fitzmaurice C. Breathing Matters. Voice and Speech Review. 2015. Vol. 9. Р. 61-70.
Genzlinger N. Kristin Linklater and her method to make actors bу good singers/ The New York Times. 2019. №45. Р. 21-22.
Katz М. Speech Level Singing of Seth Riggs: Specificity of the Pedagogical Method. 2019. URL: https://www. academia.edu/43206201/ Speech_Level_Singing_of_Seth_Riggs_Specificity_of_the_Pedagogical_Method
Kayes G. Singing and the Actor (6-th ed.). London: A & C Black, 2017. 187 р.
Linklater K. Freeing the Natural Voice (3-d ed.). New York: Drama Publishers, 2018. 226 р.
Morgan M. Constructing the Holistic Actor: Fitzmaurice Voicework (2 auflage). Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller, 2014. 178 s.
Newham P. Voicework as Therapy (3-d ed.). London. Jessica Kingsley Publishers, 2016. Р. 89-112.
Pikes N. Dark Voices – The Genesis of Roy Hart Theatre. New Orlean: Spring Journal, 2015. 169 р.
Sadolin C. Complete Vocal Technique (2-nd.). Copenhagen: Shout Publications, 2015. 212 р.
Steinhauer K., Estill J. The Estill Voice Model: Physiology of Emotion. International Journal of Music and Performing Arts. 2016. №10. Р. 28-34
What is Speech Level Singing? URL: https://epiphanyvocalstudio.com/speech-level-singing