СПЕЦИФІКА РОЗВИТКУ ІНСТРУМЕНТАЛЬНОГО ВИКОНАВСТВА КИТАЮ ПЕРШОЇ ЧВЕРТІ ХХІ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-11Ключові слова:
музичне мистецтво, Китай, народно-інструментальне виконавство, музичні жанри, виконавці, стиль, репертуар, інструментальні колективиАнотація
Мета роботи полягає у розкритті специфіки розвитку та функціонування інструментального виконавства в період сьогодення.У статті розглянуто основні тенденції та особливості розвитку китайського інструментального виконавства у першій чверті XXI століття. Визначено вплив глобалізації, цифрових технологій, культурної політики Китаю, а також інтеграцію традиційних і сучасних форм музикування. Проаналізовано зміни в системі музичної освіти та інституційному становленні мистецьких колективів. Методологія дослідження базується на комплексному підході, що поєднує метод спостереження, мистецтвознавчий аналіз (розгляд специфіки розвитку традиційної народної музики Китаю, різноманітних жанрів, напрямків, стилів). Інформаційний підхід дав можливість розглянути динаміку розвитку впродовж останніх десятиріч. Використання аналітичного методу дало можливість з’ясувати тенденції розвитку китайської музичної культури і мистецтва. З метою системного та цілеспрямованого сприйняття обраної тематики у статті використано метод спостереження. Наукова новизна полягає у спробі комплексного підходу щодо висвітлення специфіки китайської інструментальної музики, жанрів, стилів.У статті зазначено, що різноманітність музичних жанрів є результатом розвитку традиційної китайської музики, яка не лише продовжує традиційну музику, але й демонструє розвиток та інновації. Доведено, що сучасне інструментальне мистецтво Китаю пов’язане із впливом західної культури, китайської композиторської школи, розвитком нових жанрів та стилів. Інструментальна музика охоплює такі напрямки: збереження етнічних музичних традицій європеїзація китайської музики; взаємозв’язок західних та східних музичних практик. Сучасна музична культура Китаю вирізняється динамічністю та різноманіттям, поєднуючи традиційні елементи з мистецькими тенденціями сьогодення.
Посилання
Сонг Джин. Музичні естетичні підходи: розваги інших – слухання, саморозваги – гра та саморефлексія – практика. Музичне мистецтво (журнал Шанхайської музичної консерваторії), № 1, 2018. С. 29−38.
Сяо Мей. Традиція та сучасна інтерпретація національної інструментальної музики. Китайське музикознавство, № 2, 2020, С.74−91.
Хуан Сянпен, Про збереження та розвиток китайської традиційної музики. Китайське музикознавство, № 4, 1987. C. 13−14.
Чжан Бою. Про втрату традиційного музичного мислення в розвитку сучасної китайської національної інструментальної музики. Народна музика, № 1, 2009. С. 60−61.
Чжу Сиси. Еволюція китайської інструментальної школи: історико музикознавчий аспект. Слобожанські мистецькі студії, 2024. Вип. 1 (04). С. 146−149. URL: https://journals.spu.sumy.ua/index.php/art/article/view/242