АСИМІЛЯЦІЯ МУЗИЧНОГО ТЕАТРУ І РОК-МУЗИКИ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ

Автор(и)

  • Володимир ОТКИДАЧ Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського https://orcid.org/0009-0001-7154-5812
  • Наталя ДРОЖЖИНА Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського https://orcid.org/0000-0001-9632-1746

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-15

Ключові слова:

глобалізація, музично-розважальний театр, мюзикл, жанр, рок-музика, рок-опера, рок-мюзикл

Анотація

Автори статті поставили за мету визначити головні особливості асиміляції музичного театру і рок-музики в умовах глобалізаційних процесів. Методологія дослідження базувалась на принципах історико-культурологічного та системного підходів, які дозволяють прослідкувати історію музичного театру від зародження до його сучасних форм у соціокультурному контексті.Наукова новизна полягає у введені до обігу вітчизняного музикознавства поняття «музично-розважальний театр», здійснено його дефінітивний аналіз та обґрунтовано доцільність його використання.У досягненні поставленої мети охарактеризовано особливості становлення театрального мистецтва загалом та його взаємодію з музичним мистецтвом зокрема, що стало поштовхом до створення нового виду театру – музично-розважального. Розглянуто сучасне поєднання музичного театру та рок-музики в умовах глобалізаційних процесів. Розкрито взаємозв’язок цих видів мистецтва у контексті художніх потреб сьогодення та окреслено шлях їхнього становлення та симбіозу.Поява в середині ХХ століття рок-опери відкрила нову сторінку в історії функціонування музичного театру, коли до звичайного побутування музичного супроводу спектаклів додався новий стильовий напрям ‒ рок-музика. Чимало музикознавців визнали, що відбулась так звана рок-революція з новітніми технологічними складовими ‒ мікрофонами, звукопідсилювальною апаратурою, гучним ритмічним звуком, світловими ефектами тощо, що кардинально змінило картину слухацького сприйняття. Рок-опера стала своєрідною ареною для різноманітних творчих експериментів у галузі музичного, сценічного, хореографічного мистецтва, а також перспективною сферою застосування спецефектів та новітніх технологій у площині організації масових постановок.У висновках зазначено, що рок-опера у результаті свого розвитку утворює новий симбіоз з оновленим мюзиклом, який будується за новим архітектонічним принципом. Оновлений мюзикл демонструє нове тлумачення традиційної номерної структури, при якому наскрізна сюжетність відступає на другий план, а на першому постає видовищність і мелодична виразність окремих номерів, що не мають стійкої залежності від сюжету.Такі зміни стали наслідком дії принципів музично-розважального театру, де головною умовою постає компенсаторна функція мистецтва. Музично-розважальний театр використовує усе різнобарв’я музичної палітри класичної та естрадної музики, джазу, року, поп-музики. Симбіоз рок-опери і мюзиклу призвів і до появи жанрового різновиду – рок-мюзиклу, який використав виражальні засоби не лише цих двох форм музичних вистав, але й інших музично-театральних жанрів.

Посилання

Аду Д., Вишнепольський О., Лебедєва Н. Мистецтво джазу: історія, теорія, методика. Київ: ЛАТ & K, 2019. 191 с.

Амічіс Д., Ассанте Е. Інфорок. Історія рок-музики. Харків: Жорж, 2023. 239 с.

Гордійчук Я. Становлення українського музичного театру і критика. Київ: Муз. Україна, 1990. 144 с.

Дрожжина Н. Теоретико-методичні засади естрадно-джазового співу. Харків: Естет Принт, 2019. 148 с.

Дряпіка В. Розкриваючи світ джазу, рок- і поп-музики. Київ: Трелакс; Кіровоград: Б.в., 1997. 184 с.

Музична естрада: словник муз.-театральних жанрів / авт.-уклад. В. Откидач. Харків: Лідер, 2021. 352 с.

Наумова Л. Видовище як феномен культури: соціокультурний вимір. Київ: КиМУ, 2006. 233 с.

Овсянніков В. Поп-рок як репрезентативний напрям сучасної української музичної культури. Київ: НАК- ККіМ, 2020. 160 с.

Откидач В. Рок-музика і світовий художній процес. Харків: ХДАК, 2005. 294 с.

Станішевський Ю. Барви української оперети. Київ: Муз. Україна, 1970. 139 с.

Чуніхін О. Історія мюзиклу. Київ: НАКККіМ, 2012. 254 с.

Щукіна Ю. Творча діяльність театрів оперети і музичної комедії України другої половини XX – початку XXI ст.: жанровий аспект. Харків: Колегіум, 2021. 366 с.

Ян І. Український музично-драматичний театр у соціокультурному просторі кінця ХІХ – початку ХХ століття. Київ: НАКККіМ, 2020. 319 с.

Bauch M. The American Musical. Marburg, Germany: Tectum Verlag, 2003. 155 S. [in Germany].

Bloom K., Vlastnik F. Broadway Musicals: The 101 Greatest Shows of All Time. New York: Black Dog & Leventhal Publishers, 2004. 336 p. [in English].

Bordman G. American Musical Theatre: A Chronicle. New York: Oxford University Press. 749 p. [in English].

Bryant J. Writing & Staging A New Musical: A Handbook. Kindle Direct Publishing. 122 p. [in English].

Horn B. The Age of Hair: Evolution and Impact of Broadway’s First Rock Musical. New York: Greenwood Press, 1991. 166 p. [in English].

Kantor M., Maslon L. Broadway: The American Musical. New York: Bulfinch Press, 2004. 469 p. [in English].

Lubbock M. American musical theatre: an introduction // The Complete Book of Light Opera. New York: Apple- ton-Century-Crofts, 1962. pp. 753-756. [in English].

Rubin D. The World Encyclopedia of Contemporary Theatre: The Americas. Routledge, 2000. 640 p. [in English].

Wollman E. The Theater Will Rock: A History of the Rock Musical: From Hair to Hedwig. Michigan: University of Michigan Press, 2006. 288 p. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

ОТКИДАЧ, В., & ДРОЖЖИНА, Н. (2025). АСИМІЛЯЦІЯ МУЗИЧНОГО ТЕАТРУ І РОК-МУЗИКИ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ . Fine Art and Culture Studies, (2), 108–116. https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-15

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО