ЖАНР МОТЕТУ У ХОРОВІЙ СПАДЩИНІ РІХАРДА ШТРАУСА: КОМПОЗИТОРСЬКІ НОВАЦІЇ ТА ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ (НА ПРИКЛАДІ “DEUTSCHE MOTETTE” OP. 62)
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-3Ключові слова:
творчість Ріхарда Штрауса, жанр, німецька хорова музика, мотетАнотація
Актуальність дослідження зумовлена потребою глибшого осмислення ролі хорового письма в зрілий період творчості Р. Штрауса, аналізу трансформації традиції жанру мотету в умовах модерністських пошуків початку ХХ століття, а також виявлення зв’язків між композиційною технікою, вербальним змістом і художньою ідеєю. Вивчення мотету в контексті німецької хорової культури дозволяє не лише висвітлити індивідуальність авторського стилю Р. Штрауса, але й окреслити нові підходи до виконавської інтерпретації та сучасного прочитання цього нетипового для композитора жанру. Метою статті є дослідження специфіки мотету як жанрового феномена в хоровій спадщині Ріхарда Штрауса на прикладі твору “Deutsche Motette” Оp. 62. У межах аналітичного підходу простежується трансформація традиційного німецького мотету в модерну синтетичну форму, що поєднує поліфонічну майстерність, симфонічне мислення та філософське навантаження. Методологічну основу дослідження становить поєднання структурно-аналітичного, інтертекстуального та стилістичного аналізу, з урахуванням контексту німецької хорової культури XIX – початку XX століття. У роботі акцентовано увагу на історії жанру, історичних витоках композиції, специфіці поліфонічного письма, гармонічної мови, драматургії та взаємодії тексту і музики. Залучено порівняльні паралелі з творами Й. Брамса, М. Реґера та Й. Райнберґера. Наукову новизну становить аналіз та інтерпретація “Deutsche Motette” не як духовного вокально-хорового, а як постсимфонічного жанру, в ракурсі якого жанрова модель набуває нового символічного та конструктивного значення. Висновки. У дослідженні встановлено, що мотет у творчості Ріхарда Штрауса постає як унікальне явище, в якому поєднуються традиційні поліфонічні моделі з пізньоромантичною гармонією, хроматикою та інтенсивною драматургією. На прикладі “Deutsche Motette” Оp. 62. виявлено новаторське трактування жанру: складна фактура, широке динамічне поле, гнучка текстова декламація та синтез хорового й оркестрового мислення у межах лише вокального складу. Композитор реалізує жанрову модель мотету як простір філософського узагальнення, де хоровий ансамбль постає як Klangkörper – цілісне звукове тіло з глибокою духовною драматургією.
Посилання
Ткаченко Є. С. Німецький лютеранський мотет XIX – першої половини XX ст. в еволюції жанру : дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03 «Муз. мистецтво» / Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2015. 252 c.
Жаркова В. Б. Десять поглядів на історію західноєвропейської музики. Таємниці і бажання Homo Musicus : монографія в 2 т. Т. 1. Київ : ArtHuss, 2018. 344 с.
Blezzard J. Richard Strauss A Cappella. In: Tempo. New Series 176, 1991. Р. 21–28.
Dahlhaus C. Foundations of Music History. Cambridge: Cambridge University Press, 1983. 182 р.
Del Mar N. Richard Strauss: A Critical Commentary on his Life and Works. Bd. 2 London, 1969. 214 р.
Eicher B. “The Choral Works of Richard Strauss” In Choral Music in the Twentieth Century. Cambridge : Cambridge University Press, 2007. 320 р.
Gilliam B. Richard Strauss and his world. Princeton, New Jersey : Princeton University Press. 1992. 429 р.
Kennedy M. Richard Strauss: Man, Musician, Enigma. London : Dent, 1999. 468 р.
Krause E. Richard Strauss Gestalt und Werk. Leipzig : VEB Breitkopf & Härtel, 1989. 538 s.
Lotardo S. Richard Strauss: Motette und Moderne. Berlin : Musikverlag, 2012.
Plantinga L. Romantic Music: A History of Musical Style in Nineteenth-Century Europe. New York : Norton, 1984. 523 р.
Strauss R. Deutsche Motette op. 62. Partitur. München : Adolph Fürstner, 1914. 62 s.
Youens S. Retracing Rückert: Poetic Texts in German Lieder. Yale University Press, 2001. 348 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.