КИТАЙСЬКЕ ТРОМБОНОВЕ МИСТЕЦТВО ЯК СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ ФЕНОМЕН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-5

Ключові слова:

тромбон, китайське тромбонове мистецтво, тромбонове виконавство, китайські композитори, твори для тромбону, тромбоновий репертуар, тромбоніст

Анотація

Метою статті стало комплексне вивчення китайського тромбонового мистецтва, у розрізі дихотомії «Схід – Захід». Методологічна база спирається на комплексний підхід,у якому пріоритет отримали теоретично-аналітичний, органологічний, музикознавчий, компаративний та індуктивно-дедуктивний методи. Китайське тромбонове мистецтво слід розглядати, як самобутній соціокультурний феномен Піднебесної, який володіє низкою своєрідних ознак та історично сформованих характеристик. До них можна віднести наступні прикмети: порівняно пізня імплементація тромбону до сфери оркестрового інструментарію Піднебесної, пов’язана з тим, що інструменти західного оркестру були сприйняті у просторі китайської музичної культури наприкінці ХІХ – початку ХХ століття з певним застереженням, вони отримали поширення у краї завдяки діяльності місіонерів, меломанів та аніматорів музичного життя в Китаї, крізь призму міжкультурної комунікації; поєднання національних виконавських традицій на мідних духових інструментах, зокрема, і на тромбоні, та західних виконавських стандартів; присутність тромбону у складі симфонічного, духового та військового оркестрів, у джаз-бендах та естрадних колективах; сформованість китайського тромбонового виконавського та дидактичного репертуару, який базується на сольних та ансамблевих творах західних композиторів, меншою мірою композиторів Піднебесної; наявність значної кількості виконавців на тромбоні, багато з яких спочатку отримали студії на Батьківщині, а потім продовжили навчання на Заході; широкі можливості для навчання гри на тромбоні на усіх рівнях, від початкового, до професійного; вільне забезпечення тромбоністів інструментами, завдяки наявності у країні фабрик з виготовлення духових інструментів; присутність тромбону у просторі сучасної китайської музичної культури як інструменту, що володіє оригінальним тембровим звучанням і своєрідною семантикою, значним виконавським і естетично-художнім потенціалом.

Посилання

Дубка О. Соната для тромбона у творчості зарубіжних та українських композиторів ХХ – початку ХХІ століть : канд. дис. на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства : 17.00.03 «Музичне мистецтво». Харків : ХНУМ імені І. П. Котляревського, 2020. 201 с. URL: https://repo.num.kharkiv.ua/handle/num/237 [дата звернення: 05.04.2025].

Катрич О. Виконавський стиль і та музичне стилетворення (до питання моделювання аналітичної оптики). Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Львів, 2013. Вип. 29. С. 111–118.

Цзякунь Ден. Китайська оркестрова духова музика у контексті діалогу культур : канд. дис. на здобуття нау- кового ступеня кандидата мистецтвознавства : 17.00.03 Музичне мистецтво. Львів : ЛНМА імені М. В. Лисенка, 2019. 190 c.

Derks Thea. Tan Dun composes Trombone Concerto ‘Three Muses in Video Game’ for Concertgebouw Orchestra: “It is an ode to antique Chinese instruments”. Classical. November 1, 2021. URL: https://theaderks.wordpress.com/2021/11/01/tan-dun-composes-trombone-concerto-three-muses-in-video-game-for-concertgebouw-orchestra-it-is-an-ode-to-antique-chinese-instruments/ [дата звернення: 07.02.2025].

Maochun Liang. Chinese Traditional Tunes in Music Compositions. Beijing : Central Conservatory Press, 1992. P. 13.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-28

Як цитувати

ЧЕН, В. (2025). КИТАЙСЬКЕ ТРОМБОНОВЕ МИСТЕЦТВО ЯК СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ ФЕНОМЕН. Fine Art and Culture Studies, 1(3), 32–36. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-5

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО