МОНООПЕРА: ЖАНРОВА СПЕЦИФІКА В КОНТЕКСТІ СУЧАСНОЇ ВИКОНАВСЬКОЇ І ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРАКТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-6Ключові слова:
моноопера, жанрова специфіка, виконавська практика, музично-театральна освіта, вокальна педагогікаАнотація
У статті досліджується моноопера як жанрово й функціонально самобутнє явище сучасного музичного театру з активним потенціалом у виконавській та педагогічній практиці. Мета дослідження полягає в розкритті жанрової специфіки моноопери, а також у виявленні особливостей її сценічного та освітнього функціонування. Методологічну основу становлять елементи жанрово-типологічного аналізу, спостереження за виконавською практикою та педагогічним процесом, а також порівняльно-аналітичний підхід.Моноопера визначається концентрованістю музично-драматичного змісту в одному персонажі, що зумовлює поєднання вокалу, акторської гри та внутрішнього монологу. Особливу роль відіграє інструментальний супровід, який виконує функцію драматургічного контрапункту або підсвідомої опозиції до дії героя. Підкреслено гнучкість композиційної структури та відкритість жанру до різноманітних форм сценічної реалізації. Звертається увага на активне використання моноопери в сучасному театрально-музичному просторі.Її зручність для сольних проєктів, камерних сцен, нестандартних локацій і незалежних ініціатив робить жанр надзвичайно придатним до творчих експериментів. Виокремлено вимоги до виконавця: поєднання технічної майстерності, драматургічного мислення та пластичної виразності.У педагогічному аспекті жанр розглядається як ефективний інструмент для розвитку комплексного музичносценічного мислення. Моноопера дозволяє формувати інтерпретаційну свободу, сценічну самостійність і цілісне втілення музично-драматичного образу. Розглянуто освітні можливості жанру в межах курсових, дипломних і постановочних проєктів, а також окреслено ключові методичні підходи до його опанування.У підсумку підкреслюється, що моноопера – це не лише спадок модерністської естетики, а й повноцінна й динамічна форма сучасного музичного театру. Її жанрова природа відкриває нові можливості для виконавців і педагогів, а також потребує подальшого наукового осмислення, зокрема в контексті українського репертуару та сценічної практики.
Посилання
Вороновська О. В. Сучасна українська опера: від жанрових традицій до новітніх експериментів. Південноукраїнські мистецькі студії. 2025. № 1. С. 69–74. DOI: https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-1.12
Касьянова О. Роль інституту ритму Еміля Жака-Далькроза у становленні основоположних засад музичної режисури. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2023. № 4 (61). С. 124–145. DOI: https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(62).2024.304971
Лєвіт Д. А. Засоби театральної педагогіки в професійній підготовці майбутніх вокалістів. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2019. № 7 (35). С. 38–41. DOI: https://doi.org/10.31174/ SEND-HS2019-213VII35-08
Лобода Л. Художньо-образна та психоемоційна основа вокальної інтерпретації балади Ф. Шуберта «Вільшаний король» (Erlkönig). Музичне мистецтво і культура. 2024. Вип. 40. С. 306–320. DOI: https://doi.org/10.31723/ 2524-0447-2024-40-21
Молчанова І. Нова українська музика просто неба. День, 2017 12 лип. № 119. URL: https://day.kyiv.ua/article/kultura/nova-ukrayinska-muzyka-prosto-neba (дата звернення: 04.06.2025).
Ніколаєнко В. І. Виражальні засоби оперно-вокального виконавства. Актуальні дискурси мистецтва естради: традиції та європейська інтеграція : матеріали всеукр. наук. конф. науково-пед. працівників, докторантів, аспірантів, здобувачів, магістрантів та студентів, м. Київ, 21 квіт. 2022 р. Київ, 2022. С. 96–99.
Поліщук Т. Моноопера «Є». Присвята Євгенії Мірошниченко. Портал академічної музики України Music-review Ukraine. URL: http://m-r.co.ua/mr/mr.nsf/0/858BB9B5FB8CDFE7C22589C700500B87?OpenDocument (дата звернення: 05.06.2025).
Сяофан Л. Камерно-вокальне виконавство у поняттєвому колі сучасної музичної праксеології. Музичне мистецтво і культура. 2023. Вип. 37. С. 215–229. DOI: https://doi.org/10.31723/2524-0447-2023-37-15
Уманець О. Сучасна національна моноопера: тенденції модифікування жанрової моделі. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 59, том 3. С. 69–76. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/59-3-11
Шмельова Н. О. Моноопера Віталія Губаренка «Самотність» – творчий союз композитора і співака. Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. 2014. № 2 (23). С. 83–88.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.