НОВІТНІ ВИМІРИ ЗВУКОВОЇ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ГІТАРИ У ТВОРЧОСТІ ТОРУ ТАКЕМІЦУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-10

Ключові слова:

Тору Такеміцу, музичне мистецтво, композиторська творчість, філософсько-естетична кон- цепція, інтерпретація, гітарне виконавство, міжкультурний діалог «Схід – Захід»

Анотація

У статті розглянуто новітні виміри звукової інтерпретації гітари у творчості видатного японського композитора Тору Такеміцу (1930–1996). Актуальність зумовлена значущостю творчої постаті, мистецької спадщини й філософько-естетичної концепції Такеміцу, суттєвою потребою в осмисленні ролі митця в музичному просторі ХХ – початку ХХІ ст. та, а також практичною відсутністю в українській музикології досліджень, спеціально присвячених його творчості, зокрема гітарній. Мета дослідження – визначити новітні виміри звукової інтерпретації гітари у творчості Тору Такеміцу в контексті його філософько-естетичної концепції та композиторського стилю. Методами дослідження є історичний, біографічний, культурологічний, жанрово-стильовий, інтерпретаційний.Наукова новизна статті полягає у тому, що вона є першим в українській музикології дослідженням, присвяченим мистецькій особистості та творчій спадщині Тору Такеміцу. Здійснено огляд зарубіжних наукових праць, в яких концепція звукової інтерпретації гітари у творчості Такеміцу розкривається через перформативний, естетичний та культурологічний аспекти. Визначено, що естетика композитора формується на перетині східної філософії та західної музичної традиції, із фокусом на поняттях тиші, часу, простору та акустичної присутності. Зазначено, що гітарна творчість Такеміцу репрезентує звукову поетику, в якій кожен звук є самодостатнім жестом, а тиша – активною складовою структури. Доведено, що гітара в творчості Тору Такеміцу постає не як віртуозний інструмент, а як засіб глибокого слухового переживання, у якому важливими є пауза, резонанс, флажолети й динамічні напівтони. Встановлено, що мистецька спадщина композитора може стати цінним ресурсом осягнення новітніх інтерпретаційних парадигм в академічному виконавстві. Акцентовано на важливості введення гітарної творчості Тору Такеміцу до поля української музичної науки та виконавсько-педагогічної практики. У висновках узагальнено мистецькі новації у творчості Тору Такеміцу. Окреслено перспективи подальших досліджень композиторської спадщини митця, пов’язані зокрема з перформативним аналізом, електроакустичним контекстом гітарного звучання та міжкультурними паралелями.

Посилання

Burt, P. The Music of Tōru Takemitsu : Cambridge University Press, 2001. 294 p.

Burt, P. The Music of Toru Takemitsu: influences, confluences and status : PhD diss. The University of Durham, 1998. 402 p.

Deguchi, T. Tōru Takemitsu᾽s “Spherical Mirror”: The Influences of Shūzō Takiguchi and Fumio Hayasaka on his Early Music in Postwar Japan. Athens Journal of Humanities & Arts. 2019. Vol. 6, № 4. Pp. 299–322. URL: https://www.athensjournals.gr/humanities/2019-6-4-2-Deguchi.pdf

Frost, B. M. Theatrical Elements in Tōru Takemitsu’s Voice and Karlheinz Stockhausen’s Zungenspitzentanz : PhD diss. University of Northern Colorado, 2016. 89 p.

Inoguchi, I. Concepts of time in the works of John Cage, George Crumb, and Toru Takemitsu and implications for performance : PhD diss. City University London, 2016. 271 p.

Irlandini, L. A. Musical Time in Tōru Takemitsu’s November Steps. Per Musi. 2022. Vol. 42. Pp. 1–28. DOI: 10.35699/2317-6377.2022.40417

McCallie, M. A Survey of the Solo Guitar Works Written for Julian Bream : Doctoral dissertation. Florida State University, 2015. 169 p.

Pickup, S. M. Takemitsu’s Solo Guitar Music Inspired by Visual Art: Informed and Imaginative Interpretation and Performance : Doctoral dissertation. University of Toronto, 2023. 206 p.

Takemitsu, T. Confronting Silence: Selected Writings / transl. from Jap. and ed. by Y. Kakudo, G. Glasow. Lanham : The Scarecrow Press, Inc., 1995. 150 p.

Wu, T.-Y. An Analytical Study of a String Around Autumn by Toru Takemitsu : Doctoral dissertation. Indiana University, 2016. 82 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-28

Як цитувати

ДОНЧЕНКО, І. (2025). НОВІТНІ ВИМІРИ ЗВУКОВОЇ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ГІТАРИ У ТВОРЧОСТІ ТОРУ ТАКЕМІЦУ. Fine Art and Culture Studies, 1(3), 62–67. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-10

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО