ІНТЕГРАЦІЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНУ ПІДГОТОВКУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-13Ключові слова:
інтеграція, цифрові технології, музична освіта, цифрова компетентність, штучний інтелект, мультимедійні ресурси, інтерактивне навчанняАнотація
У статті досліджено процес цифрової трансформації професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва в умовах сучасної освіти. Метою дослідження є аналіз цифрових платформ, інструментів та методик, які інтегруються в освітній процес за спеціальністю «Середня освіта (музичне мистецтво)», а також виявлення переваг і викликів їх впровадження. Розглянуто ключові напрями цифровізації: модернізацію освітніх програм, технічне забезпечення, розвиток цифрової компетентності викладачів, практичне застосування цифрових технологій та рефлексію освітнього процесу. Особливу увагу приділено використанню штучного інтелекту, цифрових аудіоробочих станцій (DAW), мультимедійних платформ, а також інструментів для дистанційного навчання та оцінювання.Мета дослідження: проаналізувати сучасні цифрові платформи та інструменти, які використовуються в підготовці бакалаврів за спеціальністю «Середня освіта (музичне мистецтво)», виявити переваги та труднощі їх впровадження в українському освітньому просторі. Методологія. У роботі використано теоретичний мтеод, аналізу та узагальнення результатів. Одночасно застосовано системний та компетентнісний підхід до написання статті.Наукова новизна. У дослідженні по-новітньому висвітлено процес інтеграції цифрових технологій у професійну підготовку майбутніх учителів музичного мистецтва з обгрунтуванням поєднання традиційної освіти із цифровими технологіями.Висновки. Впровадження цифрових технологій в освітній процес – це ключовий вектор трансформації сучасного навчального процесу і системи підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Процес інтеграції цифрових технологій в освіту сприяє формуванню у студентів цифрової компетентності та обізнаності, яка допомагає розкривати їх творчий потенціал та вміння по-новому трактувати музичні твори, створювати нові композиції, персоналізує навчання та сприяє самореалізації студентів. Нова освітня модель, яка поєднує традиційні методи навчання із цифровими технологіями – основа глибоких знань, компетентності студентів у майбутній професії. Для викладачів такий комбінований підхід у викладанні потребує самовдосконалення, нового бачення освітнього процесу, підвищення професійного рівня та набуття нової компетентності у викладанні.
Посилання
Brooks C. Effective Feedback in Higher Education [Електронний ресурс]. University of Queensland, 2022. URL: https://libretexts.org/Feedback
Buchborn T., Treb J. Acting self-determinedly and critically in a post-digital future? A critical review on digitalisation in music education. Culture, Education, and Future. 2023. Vol. 1 (1). P. 66–82.
Cuervo L., Bonastre C., Camilli C., Arroyo D., García D. Digital Competences in Teacher Training and Music Education via Learning Services: A Mixed-Method Research Project. Education Sciences. 2023. Vol. 13 (5). Art. 459.
Данилюк М. М. Вимоги до створення відеозаписів виконання музичних творів у процесі підготовки до підсумкового контролю : метод. рек. Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2025. 28 с.
Демиденко О. Як зробити аранжування: повний гайд для новачків і профі [Електронний ресурс]. Retro.ua. 14 червня 2025. URL: https://retro.ua/yak-zrobyty-aranzhuvannya-povnyj-gajd-dlya-novachkiv-i-profi/
Держмистецтво України. Підвищення кваліфікації педагогічних працівників [Електронний ресурс]. URL: https://arts.gov.ua/misteczka-osvita/pidvyshhennya-kvalifikacziyi/
Ed-Space. Пропозиції щодо покращення освітнього процесу [Електронний ресурс]. URL: https://ed-space.org/propoziciyi-shodo-pokrashennya-osvitnogo-procesu/
Кадемія М. Ю. Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті майбутніх фахівців : монографія за ред. Р. С. Гуревича. Львів, 2020. 380 с.
Калінська Я. Ю. Використання технологій дистанційного навчання на уроках музичного мистецтва: презентація [Електронний ресурс]. На Урок. 2024. URL: https://naurok.com.ua/prezentaciya-vikoristannya-tehnologiy- distanciynogo-navchannya-na-urokah-muzichnogo-mistectva-202474.html
Кузьмічов С., Кузьмічова І., Кузьмічова Д. Інновації в музичній освіті [Електронний ресурс]. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/26242/1/9.pdf
Mandanici M., Spagnol S., Ludovico A., Baratè A., Avanzini F. Digital Music Learning Resources. From Research to Educational Practice. Singapore : Springer, 2023. 98 p.
Мельник Х. П. Формування професійної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва засобами цифрових технологій в сучасній науці і практиці. Педагогічна Академія: наукові записки. № 14. 2025. 275 c.
Ніщик О. ШІ не замінить людей. Але люди, які користуються ШІ, замінять тих, хто не користується [Електронний ресурс]. Diia. City United. 2025. URL: https://diiacityunited.org/shi-ne-zaminyt-liudej-ale-liudy-iaki-korystuiutsia-shi-zaminiat-tykh-khto-ne-korystuietsia-holovne-z-blits-paneli-5-krokiv-dlia-rozvytku-shtuchno-ho-intelektu-v-ukraini-na-futuretech-pro-shtuchnyj-inte/
Олійник Ю. І. Інформаційно-комунікаційні технології в музиці: цифрові музичні інструменти [Електронний ресурс]. Херсон : ХДУ, 2013. URL: https://ekhsuir.kspu.edu/bitstreams/2e86e1e8-70e2-43b6-84ba-742dccc6d4f3/ download
Онлайн-курси для вчителів музичного мистецтва [Електронний ресурс]. На Урок. URL: https://naurok.com.ua/upgrade/kursy-dlya-vchyteliv-muzychnoho-mystetstva
Özer Z., Demirbatır R. E. Examination of STEAM-based Digital Learning Applications in Music Education. European Journal of STEM Education. 2023. Vol. 8 (1). Art. 02.
Saienko V., Kurysh N., Siliutina I. Digital competence of higher education applicants: new opportunities and challenges for future education. Futurity Education. 2022. Vol. 2 (1). P. 37–46.
Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. № 5 (13). URL: http://eprints.zu.edu.ua/3733/2/09somtio.htm
Спірін О., Олексюк В., Василенко Ю., Сіренко О. Модель розвитку цифрової компетенції науково-викладачів. Information Technologies and Learning Tools. 2024. Т. 104. № 6. С. 156–179.
Стець Г. В., Кишакевич С. В. Викладання музичного мистецтва в умовах цифровізації освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. № 217. С. 183–187.
Тормахова В. М. Інноваційні підходи у викладанні сольфеджіо для джазових та естрадних музикантів. Слобожанські мистецькі студії. 2025. № 1. 312 c.
Чигирик О. А. Інформаційна система для інтерактивного навчання сольфеджіо на основі штучного інтелекту [Електронний ресурс]. Репозитарій Національного університету «Львівська політехніка». 2024. URL: https://ena.lpnu.ua/items/d0d53ede-7155-40ed-8c60-91a441e3c235
Шаламов Д. Машинне навчання як фактор розвитку сучасної музичної культури. Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. 2024. № 3 (64). С. 91–107.
Шилдс Т. Що таке DAW і навіщо він потрібен [Електронний ресурс]. eMastered. 1 травня 2021. URL: https://emastered.com/uk/blog/what-is-a-daw
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.