«ПІСНІ ПРО ПОМЕРЛИХ ДІТЕЙ» Г. МАЛЕРА В РІЧИЩІ ДУХОВНО-ЕТИЧНИХ ТА ЖАНРОВО-СТИЛЬОВИХ МЕТАМОРФОЗ ВОКАЛЬНОГО ЦИКЛУ В ЄВРОПЕЙСЬКІЙ МУЗИЦІ ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-17Ключові слова:
вокальний цикл, камерність, жанр, стиль, Lied, камерно-вокальна творчість Г. Малера, «Пісні про померлих дітей» Г. Малера, «оркестрова пісня»Анотація
У дослідженні на прикладі вокального циклу «Пісні про померлих дітей» Г. Малера узагальнено особливості трансформації цього жанру в умовах європейської музично-історичної традиції доби модерну. Мета роботи – виявлення поетико-інтонаційної унікальності «Пісень про померлих дітей» Г. Малера в руслі жанрово-стильової еволюції камерно-вокального циклу в європейській музиці початку ХХ століття. Методологія роботи ґрунтується на засадах інтонаційного, жанрово-стильового, музично-культурологічного та аналітико-музикознавчого методів дослідження. Наукова новизна роботи визначена її аналітичним ракурсом, що враховує не тільки жанрово-інтонаційну специфіку «Пісень про померлих дітей» Г. Малера, але й їх духовно-філософський контекст і особливості його темброво-фактурного відтворення, що засвідчують один з напрямків еволюції вокального циклу в умовах музичного модерну.Висновки. Камерно-вокальний цикл є однією з провідних сфер творчості Г. Малера, що засвідчив його жанрово-стильові пріоритети, спрямовані до осмислення та відтворення поетико-інтонаційного світу музичного романтизму. Водночас, вокальний цикл, широко представлений в творчості композитора, засвідчує метаморфози цього жанру, обумовлені його контактністю з симфонією, завдяки чому поетика німецько-австрійської Lied поступово еволюціонує в бік «оркестрової пісні». Цикл «Пісні про померлих дітей» – один з найяскравіших зразків перетворення цього жанру. При відсутності оповідальності-наративності, цей цикл Г. Малера, створений на тексти Ф. Рюккерта, відзначений емоційно-смисловою цілісністю та наявністю провідної ідеї твору – емоційного переживання смерті рідної дитини. Поетико-інтонаційна специфіка «Пісень про померлих дітей» сформована, з одного боку, на тлі виразності музично-риторичних прийомів (anabasis, catabasis, lamentо, фігура «хреста», хроматичні послідовності тощо) та їх поліфонічного фактурного втілення. З іншого боку, концепція циклу озвучена в межах тембрового багатства феномену «оркестрової пісні» з показовою для неї єдністю вокального та інструментального факторів, що засвідчує метаморфози вокального циклу в умовах музичного модерну початку ХХ століття.
Посилання
Ботвінова І. В. Образний склад та музична інтонація у вокальних циклах Ф. Шуберта, Р. Шумана, Р. Вагнера, Г. Малера : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 «Музичне мистецтво» / Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Київ, 2001. 15 с.
Винник С. Й. Музично-поетичний світ камерно-вокальних циклів Густава Малера та Гуго Вольфа для баритона : наукове обґрунтування творчого мистецького проєкту : 025 «Музичне мистецтво» / Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка. Львів, 2023. 157 с.
Вишинський В. В. Симфонізм Д. Шостаковича і Г. Малера: рух як структуруючий та музично-драматургічний фактор : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 «Музичне мистецтво» / Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Київ, 2012. 16 с.
Горелік Л. М. Вокальний цикл у жанрово-видовій специфіці камерного співу : автореф. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 «Муззичне мистецтво» / Одеська державна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2006. 16 с.
Гоян І. М. Філософські підвалини психофізичного закону Фехнера. Вісник Черкаського університету. 2011. Вип. 210. С. 17–24.
Густав Малер. URL: https://uk.wikiquote.org/wiki/Густав_Малер (дата звернення: 03.05. 2025).
Ло Юйхан. Стильові основи камерно-вокальної творчості Густава Малера: до проблеми виконавської форми. Музичне мистецтво і культура. 2023. Вип. 37. С. 332–347.
Пенцзо С. “Das Lied von der Erde” Густава Малера в жанрово-стильовому аспекті. Південноукраїнські мистецькі студії. 2023. Вип. 2. С. 95–102.
Станько А. «Малеріана» як продовження традиції транскрипцій. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. 2010. Вип. 24. С. 271–275.
Adorno T. W. Mahler: a musical physiognomy – Mahler: Eine musikalische Physiognomik. Chicago, London : The University of Chicago Press, 1996. 178 p.
Blaukopf K. Gustav Mahler oder der Zeitgenosse der Zukunft. Wien: Molden, 1969. 326 s.
Eggebrecht H. H. Die Musik Gustav Mahlers. München, Piper Verlag, 1986. 298 s.
Fischer J. M. Gustav Mahler. Der fremde Vertraute. München, Bärenreiter-Verlag Deutscher Taschenbuch Verlag, 2011. 992 s.
Floros С. Gustav Mahler – Visionär und Despot. Arche, Hamburg, 1998. 315 s.
Kravitt E. F. Mahler’s Dirges for his Death: February 24, 1901. The Music Quarterly 64. 1978. No. 3. Р. 329–353.
Mitchell D. Gustav Mahler: The Early Years. Rochester : The Boydell Press, 2003. 343 p.
Mitchell D. Gustav Mahler: The Wunderhorn Years. Chronicles and Commentaries. Woodbridge : The Boydell Press, 2005. 515 p.
Mitchell D. The Mahler Companion. Oxford: Oxford University Press, 2002. 647 p.
Odefey A. Gustav Mahlers “Kindertotenlieder”: Eine semantische Analyse. Frankfurt am Main : Peter Lang GmbH, 1999. 372 s.
Rentsch I. Gefangene Klanggeister. Mahlers Kindertotenlieder – eine musikalische Übersetzung von Rückerts Lyrik. “Lyrik aus der erster Hand”. Mahler und Rückert / hrsg. von H.-J. Hinrichsen, E. W. Partsch, I. Rentsch. Würzburg : Königshausen&Neumann, 2015. S. 79–99.
Revers P. Mahlers Lieder. Ein musikalischer Werkfuhrer. Munchen : Verlag C. H. Beck, 2000. 132 s.
Russell P. Light in Battle with Darkness: Mahler’s Kindertotenlieder. Berlin : Peter Lang, Inc., European Academic Publishers, 1991. 126 p.
Schmierer E. Die Orchesterlieder Gustav Mahlers. Kassel, Bärenreiter, 1991. 293 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.