МЕТАМОРФОЗИ МІФУ ПРО ОРФЕЯ У ФРАНЦУЗЬКІЙ ОПЕРЕТІ (НА ПРИКЛАДІ «ОРФЕЯ У ПЕКЛІ» Ж. ОФФЕНБАХА)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-18

Ключові слова:

оперета, «Орфей у пеклі» Ж. Оффенбаха, французький музичний театр середини XIX століття, жанр, стиль, орфічний міф, пародія, сатира

Анотація

У дослідженні узагальнено змістовні та жанрово-стильові ознаки «Орфея у пеклі» Ж. Оффенбаха, що заклав основи у формуванні типології французької оперети.Мета роботи – виявлення поетико-інтонаційної унікальності оперети Ж. Оффенбаха «Орфей у пеклі» в річищі еволюції орфічного міфу у французькій культурі та музиці середини XIX століття. Методологічна основа. Істотними для цієї роботи виявилися міждисциплінарний, жанрово-стильовий, підходи, що сприяють виявленню особливостей метаморфоз міфу про Орфея у французькому музично-театральному мистецтві другої половини XIX століття.Наукова новизна роботи визначена тим, що в ній вперше в українському музикознавстві узагальнено змістовну та жанрово-стильову специфіку оперети Ж. Оффенбаха «Орфей у пеклі» в річищі традицій французької культури доби Другої імперії.Висновки. Оперета Ж. Оффенбаха «Орфей у пеклі», створена у 1858 році, ознаменувала не тільки розквіт творчості композитора, але й процеси формування провідних типологічних ознак нового музично-театрального жанру, що став одним з яскравих символів французької культури доби Другої імперії. Основу твору складає пародія на відомий античний міф, що у попередні епохи символізував втілення теми високого кохання, відданості, великої сили мистецтва, духовності тощо. Визначальним змістовним моментом аналізованої оперети Ж. Оффенбаха виступає повна відсутність високих почуттів, любові між усіма персонажами твору, в тому числі між Орфеєм та Еврідікою, що всіляко прагнуть до розірвання власного шлюбу. Тимчасові захоплення головних персонажів та представників античного Олімпу скоріше нагадують гру в любов та пародію на великі почуття та є алюзивно співвідносними з культурно-історичними та суспільно політичними реаліями Франції доби Другої імперії. Принцип пародіювання розповсюджується й на змістовні показники використаних в творі цитат «Марсельєзи» (бунт богів Олімпу) та арії К. В. Глюка «Загубив я Еврідіку», що набувають в умовах метаморфоз орфічного міфу сатиричного переосмислення. Жанрово-стильова специфіка «Орфея у пеклі» Ж. Оффенбаха сформована на перетині різноманітних джерел, в яких органічно поєднано стилізацію італійської орфічної опери попередніх епох, традиції пасторального рококо, французької комічної опери та популярний пісенно-танцювальний пласт французької музичної культури доби Другої імперії.

Посилання

Джулай Г. А. Метаморфози образу Орфея у французькій сольній кантаті XVII–XVIII століть. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2022. Вип. 40. С. 25–31.

Єрмоленко В. А. Орфей, Діоніс та мрії про регенерацію: філософсько-літературні сюжети ХІХ ст. Людина в часі (філософські аспекти української літератури ХХ–ХХІ ст.) / упоряд. В. Моренець, М. Ткачук ; наук. ред. В. Моренець ; Нац. ун-т «Києво-Могилянська академія». Київ : Унів. видавництво «Пульсари», 2010. С. 54–75.

Касьянова О. В. Міф про Орфея та Еврідіку в хореографічних інтерпретаціях музичного театру. Часопис НМАУ імені П. І. Чайковського. 2013. № 3. С. 100–106.

Лексикон загального та порівняльного літературознавства / голова ред. А. Волков. Чернівці : Золоті литаври, 2001. 634 с.

Муравська О. В. Образ Орфея в духовно-естетичному просторі німецько-австрійської музичної культури Нового часу. Fine Art and Culture Studies. 2025. Вип. 1. С. 135–143.

Откидач В. М. Музично-театральні жанри розважального спрямування як джерельна база розвитку музичної естради та рок-музики. Культура України. 2011. Вип. 33. С. 268–278.

Сікорська І. Оперета. Українська музична енциклопедія. Київ : ІМФЕ НАНУ, 2016. Т. 4. С. 463–469.

Штирбул В. Ю. Образ Орфея в мистецтві як модель, що породжує дійсність. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 1. С. 337–342.

Böhme Robert. Orpheus: der Sänger und seine Zeit. Bern : Francke, 1970. 576 р.

Faris A. Jacques Offenbach. London : Faber and Faber, 1980. 275 p.

Friedman J. B. Orpheus in the Middle Ages. Cambridge, Mass. : Harvard University Press, 1970. 267 p.

Harding J. Jacques Offenbach: A Biography. London : Published by John Calder, 1980. 274 p.

Kracauer S. Jacques Offenbach und das Paris seiner Zeit. Published by Amsterdam de Lange, 1937. 480 s.

Maneglier Hervé. Paris Impérial – La vie quotidienne sous le Second Empire. Paris : Armand Colin, 1990. 311 s.

Orpheus in the Underworld. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Orpheus_in_the_Underworld (дата звернення: 01.02.2025).

Orpheus. The Metamorphoses of a Myth. Toronto : University of Toronto Press, 1982. 238 p.

Pourvoyeur R. Offenbach. Points, 1994. 256 p.

Traubner R. Operetta: A Theatrical History. Publisher Routledge, 2003. 502 p.

Yon Jean-Claude. Jacques Offenbach. Paris : Gallimard, 2000. 796 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-28

Як цитувати

КОВАЛЕВСЬКИЙ, С. (2025). МЕТАМОРФОЗИ МІФУ ПРО ОРФЕЯ У ФРАНЦУЗЬКІЙ ОПЕРЕТІ (НА ПРИКЛАДІ «ОРФЕЯ У ПЕКЛІ» Ж. ОФФЕНБАХА). Fine Art and Culture Studies, 1(3), 121–128. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-18

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО