АСПЕКТИ ЗВУКОРЕЖИСУРИ СИСТЕМНОГО МОНІТОРИНГУ В КОНЦЕРТНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНО-ХОРОВИХ КОЛЕКТИВІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-20Ключові слова:
народний хор, акустичний комфорт, звукорежисура, автентичність виконання, система моніторингу звукуАнотація
У статті розглянуто важливі для сучасного народного хорового мистецтва питання знаходження органічного балансу між використанням звукопідсилювальної апаратури, акустичними умовами виконавських просторів та збереженням автентичності традиційного звучання. Метою дослідження є аналіз взаємозв’язку між технічними засобами, акустичними параметрами приміщень та суб’єктивним сприйняттям акустичного комфорту виконавцями й диригентом народно-хорових колективів та глядачами, а також визначення стратегій для досягнення оптимального художнього результату. Методологія дослідження базується на аналізі акустичних характеристик різних приміщень (від храмів і філармоній до радянських палаців культури та відкритих майданчиків), порівняльній оцінці систем моніторингу звуку, дослідженні впливу акустичних аномалій («мертвих акустичних зон») та практичній верифікації творчих рішень. Наукова новизна полягає в обґрунтуванні концепції формування ідеального звучання через розміщення хору та моніторів у вигляді подвійного півкола; виявленні суттєвого впливу «мертвих акустичних зон» у типових радянських приміщеннях на якість виконання; розкритті ролі звукорежисера як «другого диригента», відповідального за тембральну виразність; доведенні необхідності оперативної кореляції акустичних налаштувань під час сценічних переміщень хору. Висновки. Аналіз результатів засвідчив, що хоча звукопідсилення є необхідним для адаптації до сучасних концертних майданчиків і забезпечення чіткості звучання, надмірна технічна обробка загрожує нівелюванню автентичності, наприклад, втратою характерних зичних обертонів жіночих голосів. Якість моніторингу звучання безпосередньо впливає на інтонаційну точність, динамічний баланс та емоційний стан колективу. Ключовим фактором успіху виконання є синергія диригента та звукорежисера на всіх етапах – від планування акустики та корекції еквалізації до оперативного реагування під час виступу, особливо у випадках театралізованих дійств із рухом. Підкреслюється важливість збереження живої енергетики виконання на етапі постпродакшину концертних записів.
Посилання
Вітвицька Є. В. Акустика залів : навч. посіб. Одеса : Астропринт, 2002. 144 с.
Войтович О. О. Естетично-акустичні параметри оркестрового звучання (на прикладі концертних залів Львова) : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2018. 240 с.
Дьяченко В. В. Творча діяльність українських звукорежисерів другої половини XX – початку XXI століття: теорія, історія, практика : дис. … канд. мистецтвознавства : 26.00.01. Київ, 2018. 361 с.
Жидкова Т. В., Апатенко Т. М. Будівельна фізика : підручник. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2018. 405 с.
Коломоєць О. М. Історія та теорія українського хорового мистецтва : навч. посіб. Дніпро : Ліра, 2023. 288 с.
Корякін О. О. Основи музичної акустики : конспект лекцій. Суми : ФОП Цьома С. П., 2021. 132 с.
Кришталь О. М. Проблематика створення музичного образу вистави в діяльності звукорежисера. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 1. С. 320–325.
Ужинський М. Ю. Сценофонія як культурно-мистецький феномен : дис. … канд. мистецтвознавства : 26.00.01. Київ, 2021. 225 с.
Чекан Ю. Прем’єра «Цвіту папороті» в Національній опері. Україна молода. 2003. 19 листопада. URL: https://umoloda.kyiv.ua/number/63/164/1548 (дата звернення: 28.03.2025).
Юдова-Романова K. Сучасні системи сценічного звукового забезпечення. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво. 2020. Т. 3. № 2. С. 193–209.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.