ДИТЯЧА ВОКАЛЬНО-ХОРОВА ТВОРЧІСТЬ В УКРАЇНІ: ПИТАННЯ СТАНОВЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-23Ключові слова:
дитяча вокально-хорова творчість, музична освіта, хорові школи, композитори-педагоги, хорові фестивалі, історико-культурна спадщина, методика навчання, національні традиції, історія музики, сучасний мистецький простірАнотація
Мета роботи. Метою дослідження є здійснення історико-культурного аналізу процесу становлення дитячої вокально-хорової творчості в Україні від доби Київської Русі до сьогодення. Особливу увагу приділено ключовим етапам формування професійного дитячого хорового виконавства, методичним основам навчання, діяльності освітніх інституцій, розвитку репертуару та ролі композиторів і педагогів у формуванні національної моделі дитячого співу. Методологія. У дослідженні застосовано історико-культурний, системно-аналітичний, порівняльний та музикознавчий підходи. Джерельну базу становлять архівні документи, наукові дослідження, педагогічні трактати, спогади сучасників та музичні твори, що дозволяє простежити динаміку становлення хорового мистецтва в дитячому середовищі. Наукова новизна. Уперше запропоновано періодизацію етапів становлення дитячої вокально-хорової творчості в Україні в контексті культурно-мистецьких трансформацій. Виокремлено внесок М. Дилецького, М. Лисенка, М. Леонтовича, К. Стеценка, Р. Скалецького в розвиток методики хорового навчання. Висвітлено регіональні особливості хорової практики, зокрема Поділля, Галичини, Києва. Окреслено значення хорових фестивалів як сучасної форми культурної інтеграції та духовної підтримки дітей у період війни. Висновки. Дитяча вокально-хорова творчість в Україні має глибоке історичне коріння, збагачене впливами східнохристиянської і західноєвропейської традицій. У різні епохи вона виконувала важливу освітню, художню та ідеологічну функції. Незважаючи на виклики радянського періоду, дитячі хори зберегли своє призначення. У XXI столітті, в умовах війни, дитяче хорове мистецтво набуває нових змістів – як інструмент культурної ідентичності, моральної стійкості й національного самоствердження молоді.
Посилання
Антіпіна І. О. Музично-хорова освіта Сіверського краю в контексті української мистецької традиції кінця ХХ – початку ХХІ століття : дис. ... доктора філософії за спеціальністю 034 Культурологія. Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Міністерство культури та інформаційної політики України, 2023. 198 с.
Бермес І. Еволюція хорового руху на Дрогобиччині в контексті розвитку культури Галичини. Дрогобич : Коло, 2002. 199 с.
Коломоєць О. М. Історія та теорія українського хорового мистецтва : навч. посіб. Дніпро : Ліра, 2023. 288 c.
Лебединська М. Музичне виховання дітей у добу Київської Русі (882–1132 рр.). Естетика і етика педагогічної дії. 2015. Вип. 9. С. 92–99.
Леонтович М. Практичний курс навчання співу у середніх школах України. Київ : Музична Україна, 1989. 134 с.
Маланюк Є. Ф. Нариси з історії нашої культури. Київ : Обереги, 1993. 79 c.
Масол Л. М. Музичне виховання у Чернігівському колегіумі та Чернігівській духовній семінарії. Три століття гуманітарної та педагогічної освіти в Чернігові: від колегіуму до університету. Чернігів : Сіверянська думка, 2001. С. 51–55.
Сізова Н. С. Хорова культура Вінниччини другої половини ХІХ – першої третини ХХ століття : дис. ... канд. мист. : 26.00.01 – Теорія та історія культури; Київський національний університет культури і мистецтв. 2019. 245 с.
Тань Фань. Теоретико-практичні та виконавські виміри дитячого хорового мистецтва України і Китаю (на прикладі діяльності Сергія Прокопова та Яна Хунняня) : дис. ... докт. філософії за спеціальністю 025 «Музичне мистецтво» (02 «Культура і мистецтво»). Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котлярев- ського. 2025. 225 с.
I Всеукраїнський відкритий фестиваль-конкурс хорового мистецтва імені Михайла Кречка. URL: https://umfkzador.uz.ua/news/i-vseukrayinskii-vidkritii-festival-konkurs-horovogo-mistetstva-imeni-mihaila-krechka
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.