СТИЛІСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЕКРАННОЇ ДЕМОНСТРАЦІЇ МАЙСТЕР-КЛАСУ (НА ПРИКЛАДІ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО ФІЛЬМУ «МІСІЯ “МОЦАРТ”: ЛАН ЛАН І НІКОЛАУС АРНОНКУР»)
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-7Ключові слова:
екранна демонстрація, майстер-клас, документальний фільм, аудіовізуальні технології, академічна музикаАнотація
Розглянуто стилістичні та методичні питання щодо екранної репрезентації майстер-класу на прикладі документальної стрічки Крістіана Бергера «Місія “Моцарт”: Лан Лан і Ніколаус Арнонкур» з інтерпретації музичного твору академічної традиції. З’ясовано, що екранне мистецтво надає можливість для того, щоб відтворити процес реалізації музики на майстер-класі, котрий постає як унікальний матеріал для того, аби показати широкому загалу професійні прийоми інтерпретування. Така форма роботи сприяє для популяризації академічного музичного мистецтва між слухачів. Вона також формує нові канали для комунікації між музикантами й аудиторією. Проаналізовано мовні й немовні способи передачі інформації, методи монтажу й художні прийоми, як-от вираз обличчя, рухи тіла та тон голосу, що додають екранним типажам завершеності й жвавості.Водночас, екранний формат майстер-класу започатковує нові перспективи, ще більше поглиблюючи класичні горизонти у розумінні музичної творчості, для дослідження поєднання музики, візуального наповнення та кінематографічних різноманітних технік. Монтаж повинен бути узгоджений з музичною архітектонікою. Власне, це детермінує перцепцію екранної презентації практикуму. Розкрито значення стосовно інтерактивної взаємодії між самими виконавцями при здійсненні створення освітнього простору. З’ясовано технічні та стилістичні чинники задля вдалої екранної презентації. У практичних заняттях використовують аудіовізуальні технології. З’ясовано, що це є доволі дієвим. Мета дослідження – виявити стилістичні особливості екранної демонстрації майстер-класу у фільмі «Місія “Моцарт”: Лан Лан і Ніколаус Арнонкур» з урахуванням музикознавчих та кінематографічних складників; розкрити, як візуально-звукові засоби сприяють сприйняттю музичного тексту, технічних і виражальних аспектів виконання, а також формуванню інтерпретаційного мислення у глядача; показати, що екранна форма майстеркласу у форматі документального фільму становить нову модель музичної комунікації, у якій взаємодія, виконавське мистецтво та аудіовізуальні засоби утворюють цілісний процес навчання й інтерпретації.У центрі уваги перебуває діалогічна сутність екранного практикуму. Він зумовлює здійснення взаємодії засобів інтерпретації. Вони поглиблюють осягнення щодо нюансів динаміки, тембрової палітри, фразування, виконавського жесту та художнього задуму.У результаті, екранний майстер-клас та відкриває нові можливості музикознавчого дослідження у контексті екранного аудіовізуального мистецтва.Методологія. У статті переважає комплексний підхід, що поєднує кілька наукових методів: стилістичний аналіз – для реконструкції смислової та композиційної структури аудіовізуального твору; контент-аналіз – щоб систематизувати вербальні й невербальні елементи у відеоряді й виявити структуру комунікативних процесів та їх роль у створенні музично-художнього змісту; дискурс-аналіз – щоб висвітлити взаємодію виконавців між собою і з оркестром; синхронізаційний аналіз аудіовізуального ряду з музичною формою – для порівняння часових параметрів монтажу і руху камери з музичними характеристиками твору.Наукова новизна дослідження полягає в тому, що в ньому вперше здійснено міждисциплінарний аналіз документального фільму «Місія “Моцарт”: Лан Лан і Ніколаус Арнонкур» (Berger, 2014) як стилістично цілісної екранної моделі майстер-класу, що поєднує музикознавчий і естетичний компоненти. Обґрунтовано потенціал цієї моделі як інноваційного інструмента музичної діяльності, здатного забезпечити ефективну комунікацію між виконавцем і аудиторією Запроваджений міждисциплінарний підхід надає можливість акцентувати роль окресленого явища в процесі формування новітніх парадигм музичного мислення та виконавської культури. Екранний майстер-клас у форматі документальної стрічки можливо окреслити як щодо прогресивної форми музикознавчої діяльності. Музикознавчий аналіз укупі з кінематографічними технологіями започатковує перспективи для досліджень. Це допомагає поширювати аудіовізуальні методи в рамках вивчення інтерпретації. Висновки. Екранна презентація майстер-класу в документальній формі формує новий тип музичної комунікації, дає змогу зберігати й поширювати виконавський досвід в естетичній формі, яка виконує пізнавальну і мистецьку функції.Застосування аудіовізуальних технологій у вигляді екранного майстер-класу, безумовно, забезпечує розширення обріїв трансляції виконавського досвіду, а також багаторівневу комунікацію між музикантом та аудиторією.Всеосяжний підхід суттєво розширює окреслені рубежі музикознавчої царини. Це розширює обрії дослідження інтерпретації музики в медіасередовищі.Багатий арсенал досліджень суттєво збагачує окреслений міжмедійний дискурс для музикознавства й аудіовізуального мистецтва. Візуальне та звукове об’єднано у якості єдності у цьому міркуванні.
Посилання
Адорно Т. Теорія естетики. Київ : Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2002. 518 с. С. 125–126, 134–135.
Cook N. Analysing Musical Multimedia. Music Analysis. 1998. Vol. 17, No. 2. 296 p. P. 115–121.
Gardner H. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York : Basic Books, 1983. 440 p. P. 99–127.
Gorbman C. Unheard melodies: Narrative film music. London : BFI, 1987. 190 p. P. 58–60.
Hatten R. S. The Musical Sign and Signification. Journal of Musicology. 1999. Vol. 17, No. 1. P. 53–60.
Nattiez J.-J. Music and Discourse: Toward a Semiology of Music. Princeton : Princeton University Press, 1990. 288 p. P. 71–72.
Nichols B. Introduction to Documentary. Bloomington : Indiana University Press, 2001. 223 p. P. 112.
Renov M. The Subject of Documentary. Minneapolis : University of Minnesota Press, 2004. 312 p. P. 70–75.
Scruton R. Understanding Music: Philosophy and Interpretation. Лондон і Нью-Йорк : Continuum, 2009. 256 с.
Harnoncourt, Nikolaus, and Lang Lang. Mission Mozart [Documentary film]. Directed by Christian Berger. Austria, 2014. URL: https://www.medici.tv/ru/documentaries/lang-lang-and-nikolaus-harnoncourt-mission-mozart-christian-berger
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.