ПРОБЛЕМА РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ УКРАЇНИ У СВІТОВОМУ КІНО: НАУКОВИЙ ДИСКУРС

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-26

Ключові слова:

світова культура, культурні стереотипи, кінематограф, образи України, репрезентація, імідж

Анотація

У статті розглядається сучасний стан досліджень репрезентації України у світовому кінематографі, зокрема вплив аудіовізуального мистецтва на формування масової свідомості та міжнародний імідж української нації. Мета полягає у систематизації наукових підходів до вивчення українських імаготипів в іноземному кіно, окреслення основних типів репрезентацій, що викладені у працях українських та закордонних дослідників. Проведено аналіз тенденцій та змін у культурному наративі. Увага приділяється тому, як кінематографічні образи формують уявлення глядачів про «іншого», особливо щодо культурного, політичного та історичного контексту України. Для досягнення поставленої мети застосовано методологію, яка включає в себе культурологічний підхід, системний метод, емпіричний метод та метод контент-аналізу. Наукова новизна полягає в системному узагальненні науковий джерел, що досліджують проблематику репрезентації України та українців в аудіовізуальному мистецтві, які до цього часу аналізувались фрагментарно. А також у виявленні трьох основних дослідницьких напрямів (радянсько-російського, польського, голлівудського), в яких аналізується трансформація образу України від стереотипного до багатогранного.Висновки. У науковому дискурсі переважна кількість досліджень стосуються негативних, або поверхневих образів України до 2014 року. Натомість, у пост-майданний зростає зацікавленість до української тематики, що супроводжується частковою зміною у візуальних стереотипах. Дослідники вказуються на фрагментарну появу позитивних образів (героїчні наративи, зображення боротьби за Незалежність), але водночас наголошено на збереженні стійких негативних шаблонів в російському кінематографі. Результати дослідження вказують на значну кількість застарілих та стереотипних образів, які домінували у період до 2014 року. Стаття закликає до глибшого дослідження та створення об’єктивних репрезентацій, здатних відобразити справжній потенціал української культури.

Посилання

Даберт Д. Українські мотиви в польському кіно. Проблеми слов’янознавста, 2002. Вип. 52. С. 118–124.

Новікова Л. Динаміка зміни іміджу України в аудіовізуальному мистецтві XXI століття. Матеріали до української етнології. 2022. Вип. 21 (24). С. 112–116.

Леньо П. Україна та українці в образах і стереотипах західного кіно (1991–2013 рр.). Науковий вісник Ужгородського університету. 2014. Вип. 1 (32). С. 129–134.

Мельник Л., Грек І. Філософія українофобської пропаганди в російському кінематографі. Культурологічний альманах. 2024. Вип. 1 (9). С. 219–226.

Семеній А. О., Бут О. М. Образ ворога у радянському українському кіно 1919–1939 рр. Вісник студентського наукового товариства ДонНУ імені Василя Стуса. Вип. 12. С. 116–120.

Семеній А. Антиукраїнська пропаганда в сучасному російському історичному кінематографі. Вісник студентського наукового товариства ДонНУ імені Василя Стуса. 2022. Вип. 1 (14). С. 83–87.

Пархітько О. В., Данилов В. Ю. Особливості висвітлення війни в Україні у проросійському кінематографі. Міжнарожний гуманітарний університет. Інноваційні підходи до формування багатомовної та полікультурної компетенції в умовах викликів сьогодення. 2023. С. 345–349.

Пижик А. Втілення в радянському художньому кіно образів «ворога» та «героя» періоду Української революції 1917–1921 рр. Науково-теоретичний альманах Грані. 2018. Вип. 21 (6). С. 28–38.

Саїд Е. Культура й імперіялізм. Київ. Критика. 2007. С. 54.

Черкавський П. Близькі незнайомці. Образ України в польському кіно після 1989 року. Studia Filmoznawcze, 2016. 37. С. 257–269.

Hall Stuart. “Encoding, Decoding.” The Cultural Studies Reader. Ed. Simon During. 2nd ed. New York : Routledge. 1999. P. 507–517.

Ostapchuk Tetiana. Encoding and Decoding ‘Imagined Ukraines’ in American Movies. “(Pop) Cultures on the Move: Transnational Identifications and Cultural Exchange Between East and West”. University Press Presses Universitaires de la Sarre, 2018. 168. P. 51–66.

Katchanovski Ivan. Politically Correct Incorrectness: Kazakhstan, Russia, and Ukraine in Hollywood Films. In Annual Meeting of the American Political Science Association, Chicago, 2007.

Kozachok Artem. The Images of Ukraine in the Foreign Film Industry. Діалог культур у Європейському освітньому просторі. Київський національний університет технологій та дизайну. 2023. С. 217–221.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-28

Як цитувати

ВЕРБІН, О. (2025). ПРОБЛЕМА РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ УКРАЇНИ У СВІТОВОМУ КІНО: НАУКОВИЙ ДИСКУРС. Fine Art and Culture Studies, 2(3), 198–204. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-26

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ