ДО ПИТАННЯ ПРО ПАРОДІЮ ЯК ФОРМУ КУЛЬТУРНОЇ КРИТИКИ (ЗАРУБІЖНИЙ ТА УКРАЇНСЬКИЙ КОНТЕКСТИ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-30

Ключові слова:

пародія, культурна критика, культурні стереотипи, постмодерн, інтертекстуальність, викриття

Анотація

Етимологія жанру пародії не лише підкреслює його давні витоки і тривалу історію, але й натякає на неоднозначне позиціонування в статусі нового тексту та рефлексії щодо оригіналу. Хоча пародія завжди була популярною в мистецтві та медіа, але за останні десятиліття її присутність в інтернеті та цифровому просторі кратно зросла. Метою статті є аналіз пародії як форми культурної критики, з урахуванням специфіки зарубіжного та українського контекстів пародіювання. Методологія дослідження ґрунтується на культурологічному підході, що уможливлює концептуалізацію пародії як форми культурної критики, інтерпретативному методі, який допомагає розкрити вплив пародії на зміну та появу культурних стереотипів, а також на систематизації та узагальненні зарубіжного та українського досвіду пародіювання. Наукова новизна роботи у тому, що в ній вперше в рамках українського академічного дискурсу розглянуто критичний та культуротворчий потенціал пародії. Висновки. Пародія – це складне, багатогранне та мультикультурне явище, яке може приймати різні форми, від сатири та іронії до абсурду і глузувань, а також використовуватися для досягнення низки цілей, враховуючи соціальну критику та розваги, підрив культурних норм і цінностей тощо. У цьому сенсі, попри визначення її як форми літературного чи художнього вираження, що імітує, перебільшує або висміює стиль, тон чи зміст іншого твору або жанру, пародія під впливом постмодерну також виявляється потужним інструментом транслювання альтернативного бачення, критики домінантних наративів і викриття лицемірства. Вона також здатна відігравати важливу роль у формуванні культурних стереотипів, як позитивних, так і негативних. Її використовують, як для підриву панівних культурних стереотипів, так і з метою сприяння укоріненню та посиленню негативних стереотипів. Загалом, є три сценарії пародіювання як культурної критики – підсилення, оскарження та створення нових стереотипів.

Посилання

Возняк М. С. Історія української літератури : у 2 кн. Кн. 2. Вид. 2-ге, випр. Львів : Світ, 1994. 555, [3] c.

Грибкова Ю. І., Кашуба М. В. Традиція іронії в українській культурі. Δόξα / Докса. 2002. № 2. С. 168–175.

Зозуля О. В. Постмодерністські концепції пародії: основні проблемні підходи і дискусії. Вісник Дніпропет- ровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Філологічні науки. 2014. № 2. С. 25–30.

Касьяненко А. С. Теоретичні аспекти становлення та розвитку пародії в сучасній українській культурі. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 2. С. 39–45.

Мельнікова Т. В. Порівняльний аналіз визначень та класифікацій пародії з метою спроби їх термінологічного узагальнення. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія. 2024. № 67. С. 171–174.

Нич Р. Світ тексту: постструктуралізм і літературознавство. Львів : Літопис, 2007. 316 с.

Радченко Ю. Суперечлива комедія: як «Дизель Шоу» просуває гендерні стереотипи. Медіакритика. 2024,

грудня. URL: http://mediakrytyka.lnu.edu.ua/za-scho-krytykuyut-media/spirna-komediya-yak-dyzel-shou-prosuvaye-henderni-stereotypy.html

Berger A. (Ed.). An Anatomy of Humor. New Brunswick, NJ : Transaction Publishers, 1993. 211 р.

Dentith S. Parody (The New Critical Idiom). 1st Edition. Routledge, 2000. 224 p

Erickson K. Evaluating the Impact of Parody on the Exploitation of Copyright Works: An Empirical Study of Music Video Content on YouTube. Project Report. London : Intellectual Property Office UK, 2013. URL: https://eprints.bournemouth.ac.uk/20794/4/Evaluating%20the%20impact%20of%20Parody_empirical_2013.pdf

Genette G. Palimpsests: Literature in the Second Degree. University of Nebraska Press, 1997. 490 p.

Hariman R. Political parody and public culture. Quarterly Journal of Speech. 2008. Vol. 94 (3). P. 247–272.

Hutcheon L. A Theory of Parody: The Teachings of Twentieth-Century Art Forms. London and New York : Methuen, 1985. 143 p.

Milner R. M. Pop Polyvocality: Internet Memes, Public Participation, and the Occupy Wall Street Movement. International Journal of Communication. 2013. № 7. Р. 2357–2390.

Minhaj, H. (Writer & Performer), & Storer, C. (Director). [Television comedy special]. Homecoming King. 2017. URL: https://www.netflix.com/ua/title/80134781

Rose M. A. Parody/meta-fiction: an analysis of parody as a critical mirror to the writing and reception of fiction. London : Croom Helm, 1979. 197 р.

Shifman L. Memes in a digital world: Reconciling with a conceptual troublemaker. Journal of Computer-Mediated Communication. 2013. №18(3). Р. 362–377.

Vaskes Santches I. Posmodernidad estética de Frederick Jameson: pastiche y esquizofrenia. Praxis Filosófica. 2011. No. 33. URL: https://www.researchgate.net/publication/262507207_The_Postmodern_Aesthetics_of_Frederick_Jameson_Pastiche_and_Schizophrenia

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-28

Як цитувати

КАСЬЯНЕНКО, А. (2025). ДО ПИТАННЯ ПРО ПАРОДІЮ ЯК ФОРМУ КУЛЬТУРНОЇ КРИТИКИ (ЗАРУБІЖНИЙ ТА УКРАЇНСЬКИЙ КОНТЕКСТИ). Fine Art and Culture Studies, 2(3), 232–238. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-30

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ