ХУДОЖНЄ ОСМИСЛЕННЯ ТЕОРІЇ ХАОСУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-37Ключові слова:
естетика хаосу, фрактальна структура, художній процес, нелінійність, чутливість до початкових умов, алгоритмічне мистецтво, міждисциплінарністьАнотація
Стаття присвячена дослідженню художнього осмислення теорії хаосу як міждисциплінарного феномена, що постає на перетині природничих наук, філософії, естетики та культурної практики. У центрі уваги – виявлення способів, у який ідеї складності, нелінійності, фрактальності та детермінованого хаосу стають не лише темою мистецтва, а й принципом його побудови. Мета статті полягає в аналізі художнього потенціалу теорії хаосу як засобу формування нової естетичної чутливості, яка відповідає викликам епохи технологічної нестабільності. Розглядається, як ключові поняття теорії хаосу – чутливість до початкових умов, самоподібність, взаємодія порядку й непередбачуваності – інтегруються в художні стратегії різних галузей мистецтва. Методологія дослідження базується на міждисциплінарному аналізі, що поєднує культурологічні підходи, елементи філософії складності, теорії емерджентності, а також історико-контекстуальне осмислення мистецьких практик. Розглянуто приклади із сучасного мистецтва, музики та візуальної культури, зокрема творчість Джексона Поллока, Яніса Ксенакіса, Рефіка Анадола, а також застосування алгоритмічних та генеративних моделей, побудованих на принципах хаотичних систем. Наукова новизна полягає в окресленні теорії хаосу як повноцінного культурного концепту, що впливає на структуру художнього мислення в епоху постмодерну та цифрових трансформацій.Уперше в українському науковому дискурсі узагальнено способи втілення концептів складності в сучасному мистецтві, де хаос постає як структурна основа, а не руйнівна сила. Висновки. Хаос у мистецтві набуває значення конструктивного чинника, який дозволяє вийти за межі класичних уявлень про порядок, гармонію і композицію. В епоху динамічних змін саме нестабільність і непередбачуваність стають джерелом творчості. Таким чином, теорія хаосу відкриває нові горизонти для естетичного пізнання, моделювання художнього процесу й переосмислення ролі мистецтва в складному світі.
Посилання
Aman Y. Chaos Theory and Literature from an Existentialist Perspective. CLCWeb: Comparative Literature and Culture. 2007. Vol. 9, No. 3. DOI: https://doi.org/10.7771/1481-4374.1226
Dewey J. Art as Experience. New York : Minton, Balch & Company, 1934.
Kappraff J. Complexity and Chaos Theory in Art. On Art and Science, ed. by Shyam Wuppuluri, Dali Wu. The Frontiers Collection. Springer, Cham, 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-27577-8_9
Knaster M. Chaos and Art. Mirka Knaster Blog. 2023. URL: https://www.mirkaart.com/blog/2023/4/17/ chaos-and-art
McDonough J. & Herczyński A. Fractal patterns in music. Chaos, Solitons & Fractals. 2023. Vol. 170. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chaos.2023.113315
Svozil K. Aesthetic Complexity. arXiv preprint. 2008. DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.physics/0505088
Taylor R., Micolich A., Jonas D. Fractal analysis of Pollock’s drip paintings. Nature. 1999. No. 399. P. 422. DOI: https://doi.org/10.1038/20833
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.