ПІСНЯ «TAKE ON ME» ГУРТУ «А-HА» В СИСТЕМІ МУЗИЧНОГО ПРОДАКШНУ: ІНТЕРПРЕТАЦІЙНІ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-2Ключові слова:
неакадемічна музика, творчість норвезького гурту «A-ha», система музичного продакшну, музичний продюсер, інтерпретація, аранжування, музичний тембр, музичний грув, технологія звукозаписуАнотація
Мета дослідження. У роботі здійснено аналіз пісні «Take On Me» норвезького гурту «A-ha» від первісної ідеї до комерційно успішної версії, розкрито особливості пошуку оптимального звучання композиції для максимально позитивного відгуку слухацької аудиторії, зазначено роль музичного продюсера у створенні кінцевої версії пісенного твору. Методологія дослідження полягає в застосуванні компаративного методу в музикознавчому аналізі, що дав можливість спостереження динаміки змін у формуванні нового продюсерського бачення пісні «Take On Me». Наукова новизна дослідження полягає в тому, що в роботі на прикладі пісенної композиції «Take On Me» запропоновано новий тип аналізу музичного твору, в якому висвітлено зміни на всіх етапах музичного продакшну, що дозволило усебічно розкрити інтерпретаційний потенціал пісенного твору. Висновки. На прикладі пісні «Take On Me» та її попередніх версій «Miss Eerie» і «Lesson One» простежено роль музичного продакшну, спрямованого на формування позитивної реакції слухацької аудиторії. Детальний аналіз версій пісенної композиції наглядно демонструє реалізацію її інтерпретаційного потенціалу через характеристику того чи іншого елементу музичного продакшну. Технологія звукозапису та відтворення синтезованих тембрів суттєво вплинула на загальний характер звучання пісні «Take On Me», як і оркестрування, що базується на музичній класиці. Аранжування, тембр голосу та інструментів виводить звучання пісні на новий рівень, визначаючи його ексклюзивність та неповторність, що стало можливим завдяки правильному музичному продакшну пісенної композиції. Ключовим фактором, що вплинув на успішність композиції, стала співпраця з кваліфікованим музичним продюсером А. Тернеєм, який вивів пісню «Take On Me» на новий рівень звучання. У процесі роботи над твором він не заперечив жоден із запропонованих варіантів музичного продакшну, а акумулював їх найсильніші сторони. Доведено, що генерування музичних ідей та пошук найоптимальнішого звучання – це прерогатива музичного продакшну, за який відповідає музичний продюсер.
Посилання
Колесник О. С. Феномен інтерпретації в художній культурі : монографія. Київ : НАКККіМ, 2014. 265 с.
Колосок В. І. Аналіз характерних особливостей сучасних українських естрадних хітів на прикладі творів-переможців міжнародного пісенного конкурсу «Євробачення» 2004, 2016, 2022 років. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2022. Вип. 3. С. 233–239.
Кущ В. В. Пісенна творчість Івана Карабиця : дис. … д-ра філософії: 025 Музичне мистецтво / Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2021. 200 с.
Москаленко В. Аналіз у ракурсі музикознавчої інтерпретації. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2008. № 1. С. 106–111.
Ніколаєвська Ю. В. Homo inerpretatus в музичному мистецтві ХХ – початку XXI століть : монографія. Харків : Факт, 2020. 576 с.
Самойленко О. І. Теорія музикознавчої інтерпретації як напрям сучасної герменевтики. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2011. Вип. 95: Проблеми музичної інтерпретації. С. 3–11.
Шип С. В. Задум музичного твору у лінгвосеміотичному аспекті. Музична україністика: сучасний вимір. 2009. Вип. 3. С. 1–9.
Сюта Б. О. Оркестровка, Оркестрування. Енциклопедія Сучасної України / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.]; НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2022. URL: https://esu.com.ua/article-75764 (дата звернення: 07.08.2025).
Тормахова В. М. Особливості інтерпретації в поп-музиці. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. 2017. Вип. 36. С. 32–36.
Hawkins S., Broch Ålvik J. M. A-ha’s «Take on Me»: Melody, Vocal Compulsion, and Rotoscoping. The Routledge Companion to Popular Music Analysis: Expanding Approaches / ed. Ciro Scotto, Kenneth Smith, John Brackett. London : Routledge, 2019. P. 77–94.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





