КЛАВІРНА СПАДЩИНА ДМИТРА БОРТНЯНСЬКОГО: ПРОБЛЕМИ ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ВИКОНАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-12

Ключові слова:

творчість Дмитра Бортнянського, клавірна спадщина, камерна музика, галантний стиль, венеційська композиторська школа

Анотація

У статті основну увагу приділено вивченню клавірної спадщини видатного українського композитора доби класицизму Дмитра Степановича Бортнянського, відомого нам передусім своїми духовними творами. Зазначено, що клавірна спадщина Д. Бортнянського зберіглася не в повному обсязі, але наявні твори дозволяють зробити висновок про високу композиторську майстерність українського митця та про належність до італійської композиторської школи епохи галантного стилю. Мета статті – визначити і розглянути основні проблемні питання щодо дослідження та виконання клавірної спадщини Дмитра Бортнянського. Методологія дослідження ґрунтується на комплексі історико-теоретичних і практично-виконавських підходів, що забезпечує об’єктивність отриманих результатів. Наукова новизна результатів дослідження полягає у визначенні внеску Дмитра Бортнянського у створення фортепіанного репертуару. Висновки. Твори за участі клавіру були написані Д. Бортнянським під час та після 11-річного перебування в Італії, де майбутній композитор опановував мистецтво контрапункту під час занять з відомим італійським маестро, представником венеційської композиторської школи Б. Галуппі. Свою композиторську діяльність Д. Бортнянський розпочав з написання світської музики – італійських опер-seria, арій та романсів, камерно-інструментальних творів. Це трапилось у 1770-ті роки і продовжилося протягом наступного десятиліття, паралельно зі створенням хорового репертуару для Придворної співацької капели. Стилістично клавірні твори Д. Бортнянського наближені до ранніх творів В. А. Моцарта, однак за зовнішньою легкістю і простотою приховується неабияка змістовна глибина, у чому прослідковуються впливи естетики галантного стилю. Твори були написані для клавесину та фортепіано organise, зараз їх можна виконувати на роялі та клавесині.

Посилання

Бойко Г. В. Особливості творчості Д. С. Бортнянського у віддзеркаленні західноєвропейських традицій другої половини XVII – XVIII ст. Культура України. 2012. Вип. 37. С. 1–8.

Бортнянський Д. Концерт ре мажор для чембало з оркестром. Клавір / публікація, розшифровка і редакція М. Б. Степаненка. Київ : Музична Україна, 1985.

Бортнянський Д. Концертна симфонія для семи інструментів. Партитура та голоси / підготовка до друку С. Я. Фільштейн. Київ : Музична Україна, 1978.

Вахраньов Ю. В. Клавір і клавірна музика на Україні середини ХVІІ – першої чверті ХІХ ст. в історичних та літературних матеріалах. Музична Харківщина. Харків, 1992, С. 159–174.

Іванов В. Ф. Бортнянський. Київ: Музична Україна, 1980. 144 c.

Кашкадамова Н. Клавірні твори Дмитра Бортнянського: текст й інтерпретація. Записки Наукового Товариства ім. Шевченка. Львів, 2004. С. 172–179.

Корній Л. Історія української музики. Ч. 2: Друга половина ХVІІІ ст. Київ – Харків – Нью-Йорк : вид-во М. Коць, 1998. 387 с.

Сліпченко О. С., Мельніченко І. В. Європейські традиції в інструментальній творчості М. Березовського та Д. Бортнянського. Publishing House «Baltija Publishing». 2021. С. 478–491. URL : http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/ download/126/3497/7356-1

Степаненко М. Статті. Дослідження. Спогади. Київ : Гроно, 2016. 216 с.

Українська фортепіанна спадщина. Хрестоматія / упоряд., ред., вступ. стаття та комент. М. Степаненка. Київ : Музична Україна, 1983. Вип. 1.

Хмара Г. М. Роль італійського періоду у формуванні композиторського стилю Дмитра Бортнянського (на прикладі камерно-інструментальних творів). Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2019. Вип. 4 (45). С. 45–51.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

МАЙЧИК, Н. (2025). КЛАВІРНА СПАДЩИНА ДМИТРА БОРТНЯНСЬКОГО: ПРОБЛЕМИ ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ВИКОНАННЯ. Fine Art and Culture Studies, (4), 88–94. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-12

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО