ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ТРАКТОВКИ ЛЮДИНИ В МИСТЕЦТВІ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ЖИВОПИСУ

Автор(и)

  • Микола БОЛЮХ Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0009-0000-4249-3104

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-31

Ключові слова:

стилі живопису, психологія людини, епоха, мистецтво, художньо-естетичні цінності, індивідуальні особливості людини

Анотація

Метою статті є дослідження і обґрунтування психологічних трактувань людини в різних художніх стилях європейського живопису, зміна і динаміка розвитку візуальних трактувань персонажа. В статті аналізується зв’язок різноманітних стилів живопису із соціальними практиками на протязі історичного розвитку європейської культури: як пов’язані культура в соціумі, в тому числі, в мистецтві, з формуванням особистості, індивідуальності людини; зв’язок стилів і видів живопису із психологічними особливостями споживача образотворчого мистецтва, глядача живописних творів різних стилів.Мистецтво є унікальним механізмом розвитку особистості людини, яке формує її світогляд, створює глибоку, динамічну, емоційну картину світу, це особливо актуально в такій молодій державі, як Україна. Тільки всестороння, естетично розвинута в широкому сенсі людина культури, і є гідним громадянином і патріотом. Методологія. В статті досліджується зв’язок, існуючий між різноманітними стилями живопису і психологічними особливостями людей, які цікавляться мистецтвом. Досліджується рівень зв’язку між зацікавленістю в мистецтві різноманітних стилів європейського живопису, а саме, стилем Ренесансу, Барокко, Класицизму, Імпрессіонізму, Реалізму і т.п., різноманітних форм модернізму, в тому числі, Абстракціонізму, Сюрреалізму та сформованими індивідуальними життєвими практиками глядача. Акцентується на зацікавленості реципієнтів (враховуючи соціальні, політичні, побутові і т.п. фактори) в основних стилях живопису, таких, як, релігійний, ренесансний, барочний, класичний, реалістичний, абстрактний, сюрреалістичний і т.п.Висновки. Розвиток мистецтва європейського живопису по-різному психологічно трактував персонажів картин: від містично-релігійного трактування до романтичного, від споглядально класичного до миттєво імпресіоністичного, і навіть, сюрреалістичного. Виявляється, що уподобання живопису різних стилів пов’язане з результатом розвитку суспільства, життєвого досвіду людини, індивідуальних практик і психологічних особливостей глядача.

Посилання

Дроздова М. А. Психологія мистецтва: навчальний посібник для студентів. Ніжин: Аспект-Поліграф, 2006. 104 с.

Клименко В. В. Психологія творчості / В. В. Клименко. Київ, 2006. 479 с.

Кулка І. Психологія мистецтва. Вид: Гуманітарний центр Харків. Харків. 2019. 556 с.

Питлюк-Смеречинська О. Д., Скаканді Ю. Ю. Психолого-педагогічні особливості впливу живопису на процеси самовираження особистості. Вісник ХДАДМ. № 3. 2014. С. 83–88.

Мартинюк Ю.О. Особливості сприйняття живопису як результат життєвого шляху особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Психологічні науки. Вип. 2020. С. 404–15.

Мартинюк Ю. О. Особливості виховання як чинник формування Уподобань стилів у живописі. Вісник Львівського університету. Серія Психологічні науки. 2020. Випуск 6. С. 100–107.

Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності. Київ : Либідь, 2003. 376 с.

Сотська Г. І. Образотворче мистецтво як засіб формування естетичної культури майбутніх учителів образотворчого мистецтва. Вісник Чернігівського національного університету імені Т. Г. Шевченка, 2012. № 97. С. 480–483.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

БОЛЮХ, М. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ТРАКТОВКИ ЛЮДИНИ В МИСТЕЦТВІ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ЖИВОПИСУ. Fine Art and Culture Studies, (4), 253–258. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-31

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ