СУЧАСНІ ВИКОНАВСЬКІ ТЕНДЕНЦІЇ ФОРТЕПІАННОГО МИСТЕЦТВА В ТВОРЧОСТІ П’ЄРА-ЛОРАНА ЕМАРА, РОЖЕ МЮРАРО ТА ШТЕФФЕНА ШЛЕЙЕРМАХЕРА
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-18Ключові слова:
фортепіанне виконавство, сучасна музика, репертуарна стратегія, виконавська інтерпретація, П’єр-Лоран Емар, Роже Мюраро, Штеффен Шлейермахер.Анотація
Метою дослідження є виявлення та огляд трансформації репертуарної парадигми в сучасному фортепіанному виконавстві, а також характеристика виконавських підходів провідних представників цієї тенденції – П’єра-Лорана Емара, Роже Мюраро та Штеффена Шлейермахера. Дослідження спрямоване на осмислення творчості цих яскравих піаністів, репертуарний профіль яких вперше стає об’єктом аналізу у вітчизняному музикознавстві. Актуальність дослідження зумовлена потребою в систематизації неосяжної множини творчих феноменів для створення повної картини сучасного музичного середовища. Методологія дослідження спирається на тривекторний підхід, що поєднує аналіз фундаментальних робіт з музичної інтерпретології та виконавського стилю. Використано методику огляду персоналій, яка дозволяє дослідити багатогранну діяльність інтерпретаторів XX–XXI століть. Застосовано типологію універсальної творчої особистості Ольги Коменди, що визначає поєднання не менше трьох видів діяльності. Також використано концепт комунікативної стратегії, розроблений Юлією Ніколаєвською, для виявлення вектору та спрямованості комунікативної дії у системі «композитор-виконавець-слухач-дослідник». Емпіричною базою роботи слугував аналіз дискографії та публікацій зазначених піаністів. Наукова новизна. Вперше у вітчизняному музикознавчому полі здійснюється системний аналіз творчого доробку П’єра-Лорана Емара, Роже Мюраро та Штеффена Шлейермахера. Досліджено трансформацію репертуарної парадигми, висвітлено співвідношення універсальних типів побудови репертуарного профілю та сфокусованості на новій музиці, що є визначальною ознакою сучасного виконавського мистецтва. Запропоновано розглядати виконавську діяльність цих митців в контексті «проєктності» та «дискурсивного концепту виконавства». Узагальнено та систематизовано виконавські підходи кожного з піаністів, розкрито індивідуальні репертуарні концепції та їх вплив на сучасну музичну культуру. Висновки. У результаті дослідження було встановлено, що в сучасному фортепіанному мистецтві відбувається поступова зміна репертуарної парадигми: від універсальних програм, характерних для піаністів XX століття, до сфокусованих репертуарних стратегій, орієнтованих на нову музику. Виконавські підходи П.-Л. Емара, Р. Мюраро та Ш. Шлейермахера демонструють, що спеціалізація на сучасній музиці не є відмовою від класичних принципів, а скоріше свідчить про глибоке розуміння та розширення меж репертуарної стратегії. Ця тенденція відображає зростання «проєктності» в мистецькому середовищі, де концепції репертуару стають самостійним художнім досягненням, засвідчуючи високий рівень професійної компетентності сучасного виконавця.
Посилання
Гумінюк С. П., Ринденко О. В. Інтерпретація творів віденської класики в коментарях Альфреда Бренделя (до питання стилю виконавського коментаря). Актуальнi питання гуманiтарних наук. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2023. Вип. 60, Т. 1. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/60-1-13
Катрич О. Т. Стиль музиканта–виконавця (теоретичні та естетичні аспекти): монографія. Дрогобич : Відродження, 2000. 100 с.
Коменда О. І. Універсальна творча особистість в українській музичній культурі: дис. д-ра мистецтвознавства: 17.00.03. Київ: Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, 2020. 519 с.
Ма Лінь. Сценічний образ піаніста як форма прояву індивідуального виконавського стилю : Дис. д–ра філософії / НМАУ імені П. І. Чайковського. Київ, 2024. 234 с.
Москаленко В. Г. Лекції з музичної інтерпретації. Київ : Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського, 2013. 134 с. URL : https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/V.-Moskalenko-Lektsiyi-z-muzichnoyi-interpretatsiyi-Navchalnij-posibnik.pdf
Ніколаєвська Ю. В. Homo Interpretatus в музичному мистецтві ХХ – початку ХХІ століть : монографія. ХНУМ імені І.П. Котляревського. Харків: Факт, 2020. 576 с.
Ніколенко Р. В. Стильові механізми виконавської та композиторської творчості Марка-Андре Амлена : Дис. д–ра філософії / ХНУМ імені І. П. Котляревського. Харків, 2021. 277 с.
Ринденко О. В. Нові сторінки в спадщині Мессіана: Славки Еро – концерт в гаригах Олів’є Мессіана в реконструкції Роже Мюраро. Věda a perspektivy. Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o., Česká republika. Praha, 2021. № 2 (2). С. 125-135. https://doi.org/10.52058/2695-1584-2021-2(2)-125-132
Сухленко І. Ю. Виконавський стиль Володимира Горовиця у руслі розвитку романтичної традиції : Автореф. дис. канд. мистецтвознавства. : спец. 17.00.03 Музичне мистецтво / ХНУМ імені І. П. Котляревського. Харків, 2011. 19 с.
Ушакова М. С. Сучасна музика у стратегіях творчої діяльності Розалін Тюрек. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: зб. наук. ст. ХНУМ імені І. П. Котляревського. Харків : ХНУМ, 2024. Вип. 71. С. 24-47. DOI https://doi.org/10.34064/khnum1-71.02
Шип С. В. Історично інформована інтерпретація музичного твору (НІР) у семіотичному аспекті. Південно-українські мистецькі студії. Видавничий дім «Гельветика», 2024 № 2 (5). С. 157-168. DOI https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.27
Юник Д. Г., Юник Т. І. Взаємозалежність детермінант індивідуально-виконавського стилетворення митця концертно-сценічної діяльності. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ, 2025. № 1 (66). С. 7–23. DOI: https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(66).2025.333473
Asimov, P. and Murray, C. B. Yvonne Loriod and the Practice of Analytical Memory. Music Analysis. The Society for Music Analysis and John Wiley & Sons Ltd. 2024. Vol. 43, Iss. 3. pp. 331-379. https://doi.org/10.1111/musa.12235
Finane Ben. Illuminating the Masters. Maurizio Pollini reveals his pathways in to Bach, Beethoven and Chopin, as well as to more modern composers. listenmusicculture.com. 2010. URL: https://www.steinway.com/news/features/illuminating-the-masters (Дата звернення: 12.08.2025).
Gewandhaus Orchester. (2017, 27 жовтня). Musica Nova. URL: https://www.gewandhausorchester.de/musicanova/(дата звернення: 01.05.2025).
Griffiths P. (2000, 5 березня). Maurizo Pollini: Embracing the Contemporary. The New York Times. URL: https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/library/music/030500ms-carnegie-pollini.html (дата звернення: 01.05.2025).
Kirshbaum Associates. (б.д.). Sir András Schiff. URL: https://www.kirshbaumassociates.com/artist.php?id=andrasschiff&aview=bio (дата звернення: 01.05.2025).
Kleinmichel A. (2020, 13 травня). Ich wollte Rockmusiker werden. Kreuzer Online Leipzig. URL: https://kreuzerleipzig.de/2020/05/13/ich-wollte-rockmusiker-werden (дата звернення: 06.05.2025).
Kurka I. (2022, 24 травня). 170 – Interview mit Steffen Schleiermacher. Neue musik leben. URL: https://neuemusikleben.podigee.io/169-neue-episode (дата звернення: 01.05.2025).
Lou Héliot (2021, 10 червня). Roger Muraro, le chant de l’âme. pianiste.fr. URL: https://pianiste.fr/roger-muraro-le-chant-de-lame/
Wilhelmer O. Steffen Schleiermacher: Der Avantgartainer. Texte und Gespräche. Verlagsgruppe Kamprad, Altenburg 2020. 224 p.
Wroe Nicolas. (2011, 01 January) Maurizio Pollini: a life in music. The Guardian. https://www.theguardian.com/culture/2011/jan/01/maurizio-pollini-interview-nicholas-wroe (дата звернення: 12.08.2025)
Schleiermacher-Leipzig.de. Steffen Schleiermacher. Discography URL: http://www.schleiermacher-leipzig.de/ (дата звернення: 01.05.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





