ПРОБЛЕМАТИКА ДОСЛІДЖЕНЬ МЮЗИКЛУ ЯК КЛЮЧ ДО ОСМИСЛЕННЯ ТИПОЛОГІЧНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ЖАНРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-22

Ключові слова:

мюзикл, жанр, жанровий різновид, типологічні характеристики, напрямок, проблематика, історичний процес, традиції середовища, термінологія

Анотація

Мюзикл як один з показових жанрів сучасності, що динамічно розвивається і водночас не демонструє радикального відходу від представленої вже на початковому етапі розвитку жанру первинної жанрової моделі, викликає зацікавлення передусім у зв’язку з прагненням осмислити закорінений у ньому мистецький потенціал. Виникнення численних різновидів цього жанру зумовлене передусім виразовістю й різноманітністю стилістики, яку використовують його автори. Здійснені ж в українському і світовому науковому просторі дослідження щодо загальних і специфічних закономірностей цього жанру, а також окремих творів і навіть окремих локальних тенденцій (представлених, зокрема, у бродвейських концепціях) сформували основу для осмислення точності типологічних характеристик цього жанру і наявних у таких характеристиках термінологічних формулювань. Важливість цього етапу у процесі нарощення даних загалом і теоретичного базису подальших досліджень зумовлена не тільки пошуком відповідності застосовуваної термінології специфіці жанру і авторським задумам. Він слугує виявленню тих глибинних структур у драматургії і виразових засобах кожного твору, що можуть створити ґрунт для розуміння мюзиклів не тільки як репрезентантів «популярної культури», а й таких сутнісних основ сучасних синтетичних жанрів, як моделювання змістовності шляхом маніпулювання широко відомими і сутнісними для різних культур чинниками і засобами. Загалом же огляд проблематики, представленої в різних дослідженнях цього жанру, також призвів до розуміння необхідності поглибленого вивчення сценічних та екранних різновидів мюзиклу з метою конкретизації їх типологічних параметрів і виявлення ймовірних відмінностей смислового простору таких зразків щодо інваріантної жанрової моделі. В умовах онтологізованості сучасного мистецтва оновлення векторів у вивчені важливих явищ сприяє поглибленому осмисленню їх сенсів, дискурсів і парадигм. А відтак у відмові від спрощень і усталених стереотипів реалізується можливість для більш повнішого і різноаспектного сприйняття світу. Метою статті є обґрунтування доцільних підходів до осмислення типологічних характеристик мюзиклу шляхом вивчення заявлених у оприлюднених публікаціях напрямків вивчення цього жанру та його типологічних характеристик. Методологія дослідження заснована на осмисленні збігів і відмінностей у процесі застосування системного охоплення типових для певної сфери методів і, водночас, підходів до осмислення проекцій контекстуального рівня на конкретні прояви жанру чи стилю. Наукова новизна пропонованого дослідження полягає у привнесенні у наукове осмислення дискурсу мюзиклу аспекту мистецької значущості та обґрунтуванні ймовірностей теоретичних наголосів у вивчені жанру не тільки як репрезентанту «популярної культури», а й сучасного розуміння синтетичності жанрів. У висновках наголошено на можливості звернути увагу на співвідношення інваріантів з особливостями жанрових різновидів. Мюзикл як жанр, що пропонує варіативну «картину світу» в межах характерних для цього жанру тематичних напрямків, дозволяє вбачати у його розвитку виразний вияв достатньо високого ступеня концептуальності. Водночас перспективним напрямком залишається пошук і обґрунтування критеріїв систематизації мюзиклів.

Посилання

Белименко Л. І. Жанрова та естетична специфіка сучасного дитячого мюзиклу. Мистецтвознавчі записки. 2022. Вип. 42. С. 133–137.

Белименко Л. Дитячий мюзикл у сучасному українському сценічному мистецтві : дис. … канд. мистецтвознавства. Київ, 2023. 215 с.

Бойко О. С. До питання дослідження мюзиклу. Культурологічна думка. 2017. № 12. С. 179–184.

Бондаренко А. Мюзикл як інтонаційна практика. Вісник КНУКіМ. Серія : Мистецтвознавство. 2022. Вип. 46. С. 78–86.

Верховенко О. А. Поліжанрові аспекти українського мюзиклу. Вісник КНУКІМ. Серія : Мистецтвознавство. № 24. 2011. С. 240–246.

Горбатовська М. О. Національна ідентичність в контексті сучасного артпроєкту: рок-мюзикл «Ти[Романтика]». Scientific research: modern challenges and future prospects. Proceedings of the 2nd International scientific and practical conference., м. Мюнхен, 23–25 верес. 2024. С. 229–234.

Зінич С. «Вічна казка мюзиклу». Вавілон XXI. 1993. № 1–2. С. 39–41.

Іваницький А. І. Українська музична фольклористика (методологія і методика) : Навчальний посібник Київ : Заповіт, 1997. 392 с.

Іванчик А. О. Кіномюзикл: ретроспектива та сучасність. Мистецтвознавчі записки. 2009. Вип. 16. С. 125–132.

Канак Ф. Синкретизм. Філософський енциклопедичний словник / В.І. Шинкарук (гол. редкол.) та ін ; Інститут філософії імені Григорія Сковороди НАН України. Київ : Абрис, 2002. С. 581.

Кікоть Н. Ю. Феномен синтезу мистецтв у контексті мюзиклів. Культура та інформаційне суспільство ХХІ ст. : матеріали всеукр. наук.-теорет. конф. молодих учених, 23–24 квіт. 2009 р.: до 80-річчя Харків. держ. акад. культури / [ред. кол.: В.М. Шейко та ін.]. Харків, 2009. C. 195–196.

Колесник О. С. Філософський потенціал сучасного мюзиклу. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Серія: філософські науки. Вип. 32. Чернігів : ЧДПУ, 2004. С. 34–39.

Костюк Н. Музичні жанри: класифікаційні проблеми. Студії мистецтвознавчі. Київ : ІМФЕ НАН України, 2007. № 2(18). С. 73-80.

Кравченко Д. Сучасний театральний мюзикл як явище видовищної культури. Імідж сучасного педагога. 2014. № 10. С. 47–50.

Лапко В. В. Становлення жанру «мюзикл» як результат інтеграції та взаємопроникнення культур. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. пр. Київ : Міленіум, 2018. Вип. 40. С. 327–333.

Лю Цзянь. Жанровий інваріант бродвейського мюзиклу на рубежі ХХ–ХХІ століть : дис. … доктора філософії. Харків, 2023. 255 с.

Лю Цзянь. Риси жанрового інваріанту мюзиклу та його втілення в «Wicked» С. Шварца. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2023. Вип. 67. С. 39–55.

Манько С. Б. Відображення національної ментальності в мюзиклі. Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття : матеріали всеукр. наук.-теорет. конф. молодих учених, 19–20 квіт. 2012 р. Харків, 2012. C. 170.

Манько С.Б. Мюзикл у художній культурі України кінця XX – початку XXI ст. : дис. … канд. мистецтвознавства. Харків, 2014. 222 с.

Манько С. Історія розвитку жанру мюзиклу в Україні в першоджерелах та публікаціях. Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. 2014. № 1. С. 43–47.

Манько С. Мюзикл і рок-опера в українському соціокультурному просторі. Культура України. 2012. № 39. С. 268–276.

Мельник М. Мюзикл як феномен мистецтва української естради ХХІ століття. Економіка і культура України в світових глобалізаційних процесах: позиціонування і реалії : Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ (2018, 22 березня). Київ, 2018. С. 137–140.

Полянський Т. Мюзикл як поліжанровий феномен музичного театру: історія та перспективи. Мистецтвознавчі записки. 2013. № 23. С. 122–128.

Рудий Д. Мюзикл одеських авторів «Княгиня Ольга» як сучасна версія поширення української культури. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2024. № 48. С. 270–275.

Саква О. Ранок мюзиклу. Український театр. 1979. № 3. С. 28–29

Теслер Т. Мюзикл ХХІ століття: тенденції розвитку. Fine Art and Culture Studies. 2023. № 1. С. 122–128.

Шевельова О. Реалізація сучасного дитячого мюзиклу О. Спіліоті «Жаба Маша» в контексті субкультури молодого покоління. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ, 2022. № 1 (54). С. 149–161.

Шевельова О. Сучасний дитячий мюзикл «Жаба Маша» О. Спіліоті в контексті режисерського моделювання творчого мистецького проєкту. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ, 2021. № 3–4 (52–53). С. 262–276.

Altman R. The American film musical. London : British Film Institute, 1989. 386 p.

Bez H., Degenhardt J., Hofmann H. P. Musical: Geschichte und Werke. Berlin, 1980. 399 s.

Everett William A.; Laird Paul R., eds. The Cambridge Companion to the Musical. Cambridge Companions to Music. Cambridge University Press, 2002. 310 с.

Kenrick, J. History of film musicals. Musicals101.com. 1996. URL: https://www.musicals101.com/erafilm.htm

Kenrick, J. Musical Theatre: A History. Continuum, 2008. 408 p.

Kenrick, J. The history of musicals. Musicals101.com. 2000. URL: https://www.musicals101.com/history1.htm

Musical film. Encyclopedia Britannica / The Editors of Encyclopaedia Britannica. URL : https://www.britannica.com/art/musical-film

Syncretism. Encyclopædia Britannica. Vol. 26 (11th ed.). 1911. URL: https://en.wikisource.org/wiki/1911_Encyclop%C3%A6dia_Britannica/Syncretism

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

СУПРУНОВА, Д. (2025). ПРОБЛЕМАТИКА ДОСЛІДЖЕНЬ МЮЗИКЛУ ЯК КЛЮЧ ДО ОСМИСЛЕННЯ ТИПОЛОГІЧНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ЖАНРУ. Fine Art and Culture Studies, (4), 180–188. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-22

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО