КУЛЬТУРНО-ФІЛОСОФСЬКІ АСПЕКТИ ТРАНСФОРМАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ ЗА ДОПОМОГОЮ ДУХОВНОЇ АЛХІМІЇ У СВІТЛІ НЕОКОНФУЦІАНСТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-45Ключові слова:
Неоконфуціанство, Даосизм, Ці (氣), «Тіло Сінь» (心), «Душа Шень» (神), історія культури, культурологіяАнотація
Статтю присвячено аналізу важливих культурних феноменів сучасного глобалізованого суспільства на прикладі дослідження китайського артефакту «внутрішньої алхімії» особистого та суспільного життя, яке характеризує пошук ідей загальної модернізації від Повстання жовтих пов’язок (黃巾起義) до Повстання іхетуанів (義和團運動). Згадані чинники, з одного боку, визначають винятковість культурних та політичних процесів у китайському суспільстві, з іншого боку, є потужними маркерами надособових механізмів саморегуляції та поступу усієї людської спільноти. Оскільки провідні даоські джерела подібних ідей Тай пін цзин (Канон Величного Спокою) (太平清領書), були частково або повністю втрачені вже у античну добу, автори звертаються до понятійного апарату неоконфуціанства, який доктринально відповів на виклики, артикульовані даосизмом. Авторами розглянуто модерний відповідник традиційної даоської алхімії, концепт «Martial arts», який стає вагомим ідентифікатором сучасної масової культури як східного, так і західного суспільства.Термінологічний аналіз згаданого концепту у сучасному Китаї дозволив всебічно розглянути історичні особливості його становлення, від Ушу (武術) до Цігун (氣功) та засвідчити спадкоємність китайської духовної культури, від Хун Сюцюаня (洪秀全) до Мао Цзедуна (毛澤東). Логіка наукового дослідження не залишила поза увагою й змістоутворюючий компонент внутрішньої алхімії і традиційної китайської медицини енергію Ці ( 氣), яка розкривається у звичному для натурфілософських поглядів виокремленні у суспільному житті Тіла та Душі особистості як маніфестація «життєвої енергії» для «Тіла Сінь» (心) та «Душі Шень» (神). На прикладі лікування традиційними засобами показано, що названі концепти взаємозалежні та взаємодоповнюючі, на відміну від європейських поглядів, які починаючи з піфагорійців дивились на «тіло як в’язницю душі». У класичній грекомовній літературі, а потім християнській апологетиці, яка сформувала європейську цивілізацію, у сьогоднішньому вигляді подібний образ часто передавався грою слів, заснованому на фонетичній подібності «soma» («тіло») и «sema» («могила»). Перспективною вважається подальша розвідка, яка на прикладі даоської алхімії може показати процес доби Відродження як світовий культурний поступ до «реабілітації» тілесної культури людини та модернізації суспільства.
Посилання
Кобзєв А.І. Конфуціанський катехезіс. Всесвіт. 1989. № 10. С. 57–60.
Платон. Держава / пер. з давньогр. Д. Коваль. Київ : Апріорі, 2021. 464 с.
Calzolari V. Aux origines de la formation du corpus philosophique en Arménie: quelques remarques sur les versions arméniennes des commentaires grecs de David. The Libraries of the Neoplatonists / C. D’ancona. Leiden, 2007. P. 261–264.
Chan, Alan K. L. Mencius: Contexts and Interpretations. Honolulu, 2002. 336 p.
Hendrischke B. The Scripture on Great Peace: The Taiping Jing and the Beginnings of Daoism. Berkeley, 2006. 420 p.
Hoang Ti. Emperador Amarillo Nan Jing Tratado de las 81 dificultades. Madrid, 2016. 112 p.
Kaltenmark M. The Ideology of the Tai-ping ching. Facets of Taoism. Essays in Chinese Religion. New Haven, 1997. С. 19-45.
Lo Kuan Chung. Romance of the Three Kingdoms. In 4 vol. Vol. 1. / trans. by C. H. Brewitt-Taylor. Boston, 2002. 708 p.
Plato. Gorgias, Menexenus, Protagoras / trans. by T. Griffith. Cambridge, 2009. 207 p.
Rickett W.A. Kuang-tzu. A Repository of Early Chinese Thought. A Translation and Study of Twelve Chapters. In 3 vol. Vol. 1. Hong Kong, 1965. 269 p.
Twitchett D., Loewe M. The Cambridge History of China. In 15 vol. Vol. 1. Cambridge, 1986. 1024 p.
Valéry P. Charmes. Paris, 1956. 119 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





