МОДИФІКАЦІЯ ЖАНРІВ ЛІТУРГІЙНОЇ ТА ПАРАЛІТУРГІЙНОЇ МУЗИКИ У ТВОРЧОСТІ СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-19

Ключові слова:

літургійна та паралітургійна музика, модифікація жанрів, творчість сучасних українських композиторів

Анотація

Мета статті – висвітлити різновиди модифікацій жанрів літургійної та паралітургійної музики у творчості сучасних українських композиторів і окреслити тенденції жанрових змін у цій сфері. Методи дослідження.
Для досягнення мети було використано такі методи: джерелознавчий та музикознавчий (при вивченні джерельної бази дослідження), порівняння, аналізу і синтезу (при зіставленні нових, похідних жанрових утворень із первинними, родовими жанровими моделями літургійної та паралітургійної музики), узагальнення (при визначенні
тенденцій та формуванні висновків дослідження). Наукова новизна. Узагальнено наявні у сучасних творах українських композиторів модифікації жанрів літургійної та паралітургійної музики та показано тенденції жанрового
оновлення кожного з них. Результати і висновки. У композиторській творчості наших сучасників спостерігаємо інтерес до всіх традиційних жанрів української літургійної та паралітургійної музики. Модерні інтерпретації літургійних жанрів у творчості українських композиторів можна вважати індивідуальним переосмислен-
ням постійно діючої (в радянських умовах – на маргінесі культурного життя суспільства) релігійно-обрядової
традиції, яка отримала новий поштовх для розвитку після падіння комуністичної системи. Умовне розділення
нових творів літургійного жанру по лінії богослужбові/концертні відбулося через застосування композиторами
новаторської музичної мови, незвичної для сприйняття духовенства, вірян, та й загалом непідготовленої публіки.
Подібну динаміку розвитку спостерігаємо і в жанрі духовної пісні, яка, переживши напівпідпільно радянський
період, розділилася на кілька жанрових різновидів: паралітургійну пісню, хорову пісню релігійного змісту для
концертного виконання, камерну пісню релігійного змісту у супроводі музичних інструментів. Натомість жанр
хорового концерту фактично відродився після тривалого забуття, також давши різні відгалуження, в основі
яких духовне чи світське спрямування художнього змісту творів. Своєрідною знахідкою жанру став такий його
інваріант як фольк-концерт. Біблійні псалми, які колись надихали авторів до написання літургійної та паралітургійної музики, у творчості багатьох сучасних композиторів трансформувалися в окремий жанр хорової музики
позалітургійного спрямування. Сучасні тенденції до жанрових змін (синтезу, трансформації, модернізації), часто доповнені засобами театралізації, дають широке поле для подальших досліджень у цій сфері.

Посилання

Александрова Н. К. Літургічна музика як жанрово-стильовий феномен у творчості вітчизняних композиторів кінця ХХ – початку ХХI століття: автореф. дис. канд. мист.: 17.00.03 / Одеська державна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2008. 20 с.

Антоненко М. Православна духовна музика в системі української культури кінця ХХ – початку ХХІ століття: дис. канд. мист. 26.00.01 / Нац. муз. академія України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2020. 269 с.

Варакута М. Хоровий концерт «Гори мої» В. Зубицького: жанрово-стильові аспекти трактовки жанру в сучасній українській музиці. Музикознавча думка Дніпропетровщини: зб. наук. статей. Вип. 10. Дніпропетровськ: Ліра, 2015. С. 27-36.

Каменєва А. Хорова творчість Михайла Шуха як духовний універсум: дис. канд. мист.: 17.00.03 / Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського. Харків, 2020. 212 с.

Кириленко Я. Сценічна репрезентативність як атрибут концертно-хорового жанру: на шляху до створення хорового театру. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. 2014. Вип. 33. С. 111-119.

Коменда О. Духовні теми і жанри в українській музиці кін. ХХ ст. – поч. ХХІ ст. Студії мистецтвознавчі. 2006. Вип. 4 (16). С. 51-55. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/153586654.pdf (дата звернення: 10.08.21)

Мануляк О. Сакральна творчість львівських композиторів кінця XX – поч. XXI ст. у контексті провідних тенденцій сучасної релігійної музики: дис. канд. мист.: 17.00.03: Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка. Львів, 2009. 342 с.

Осипенко В. Структурно-семантичний інваріант хорового концерту (на матеріалі хорової творчості Ю. Алжнєва): автореф. дис. канд. мист.: 17.00.03 / Харківський державний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського. Харків, 2005. 20 с.

Тищенко О. В. Літургія в українській музиці кінця ХХ – початку ХХІ століть (до проблеми співвідношення обряду і жанру): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Нац. муз. академія України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2011. 20 с.

Ткаченко А. Українська сакральна монодія в сучасній композиторській творчості: дис… канд. мист.: 17.00.03 / Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка. Львів, 2016. 184 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-22

Як цитувати

МАТІЙЧИН, І. (2022). МОДИФІКАЦІЯ ЖАНРІВ ЛІТУРГІЙНОЇ ТА ПАРАЛІТУРГІЙНОЇ МУЗИКИ У ТВОРЧОСТІ СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ. Fine Art and Culture Studies, (1), 135–141. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-19

Номер

Розділ

Статті