SOLFEGGI В НАВЧАЛЬНІЙ ПРАКТИЦІ НЕАПОЛІТАНСЬКИХ КОНСЕРВАТОРІЙ XVIII СТ. ЯК ЧИННИК СТАНОВЛЕННЯ СТИЛЮ BEL CANTO

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-26

Ключові слова:

сольний спів, canto figurato, bel canto, solfeggi, zibbaldoni, неаполітанські консерваторії, типові мелодійні звороти, Галантний стиль

Анотація

Мета роботи. Роботу присвячено проблемі становлення вокальної техніки bel canto та нової естетики співу, які породили феномен опери XVIII ст. Розглянуто зміст збірок вокальних вправ – solfeggi – як основи комплексної практики вдосконалення співацьких голосів під час навчання в класах неаполітанських консерваторій XVIII ст. Методологія. Використано комплексний підхід до вивчення матеріалу. Оглянуто історико-теоретичні дослі- дження Галантного стилю, оперного мистецтва XVIII ст., академічної діяльності музичних класів неаполітан- ських консерваторій, викладання сольфеджіо, партіменто та контрапункту в цих впливових навчальних закла- дах епохи. Метод виконавського аналізу застосовано для дослідження вокальних вправ – solfeggi. Наукова новизна. Зазначено, що час, місце та умови виникнення методики оволодіння технікою «прекрасного голосу» досі залишаються невизначними в спеціальній літературі. Досліджено систему музичної освіти в класах неаполітанських консерваторій у XVIII ст. Визначено, що освіта хлопчиків базувалась на системному викладан- ні дисциплін сольфеджіо, партіменто, контрапункту та інструментального виконавства. Проаналізовано певні механізми виховання голосового апарату, закладені в систему барокових вокальних вправ. Розглянуто збережені в архівах учбові матеріали, задокументовані в учнівських нотних зошитах – zibbaldonі. Вивчено роль кастратів в становленні нової естетики співу, розвитку віртуозних та пластичних можливостей співаків, посиленні атмос- фери професійної конкуренції. Висновки. Розкрито, що всі відомі комплекси вправ побудовані з фаховим розумінням методичних завдань і розро- блені з метою поступового надбання співацьких якостей, які пізніше стали відомі як характерні риси стилю bel canto. На основі практичного опанування музичних творів неаполітанських викладачів-співаків і композито- рів – solfeggi, встановлено, що тренування виконання canto figurato було направлене безпосередньо на досконалу організацію співацького апарату, розвиток слуху, навичок точного інтонування, вправного дихання, майстер- ності вокального орнаментування простих інтонацій та імпровізації. Обґрунтовано, що всі процеси «напру- ги» та «послаблення» інтонаційних та гармонічних тяжінь, впливають на відпрацювання змін в динамічних та тембральних відтінках звучання голосу.

Посилання

Барбье П. История кастратов. Перевод с французского Елены Рабинович. СПб.: Издательство Ивана Лимбаха, 2006. 304 с.

Бойко А. Вокальний стиль belcanto як провідний метод сучасної освіти. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. 2015. Сер.: Педагогічні науки. Вип. 139. С. 221-224.

Луцкер П., Сусидко И. Итальянская опера XVIII века. Ч. 1: Под знаком Аркадии. 1998. М., Государственный институт искусствознания, 440 с.

Луцкер П. В., Сусидко И. П., Итальянская опера XVIII века. Ч. 2.: Эпоха Метастазио. М., Классика-XXI. 2004. 768 с., ил., нот.

Митюкова З. Сольфеджио и партименто в итальянской музыкальной педагогике XVIII века. 2018. Журнал «Музыкальная академия». Вып. № 2 (762) С.167-174.

Симонова Э. Р. Итальянская школа bel canto XVII – XVIII веков. В сб. От барокко к романтизму. Музыкальные эпохи и стили: эстетика, поэтика, исполнительская интерпретация. 2010. Научные труды Моск. гос. консерватория им П. И. Чайковского. Сб. 65, вып. 2. С. 53-88.

Стахевич А. Г. Вокальное искусство Западной Европы: творчество, исполнительство, педагогика: исследование. 1997. Киев: Мрія–1 ЛТД. 272 с.

Baragwanath, N. How to solfeggiare the eighteenth-century way: A summary guide in ten lessons. 2017, Nottingham. https://www.nottingham.ac.uk/music/documents/2015/nick-baragwanath,-asummary-guide-to-solfeggiarethe-eighteenth-century-way.pdf

Baragwanath Nicholas. The Solfeggio Tradition: A Forgotten Art of Melody in the Long Eighteenth Century. New York, Oxford University Press. 410 p.

Clapton N. Carlo Broschi Farinelli: Aspects of his Technique and Performance. Journal for Eighteenth-Century Studies. 2005. V. 28. Р. 323-338.

Gjerdingen Robert. Music in the galant style. 2007. New York, Oxford University Press. 514 p.

Gjerdingen, Robert. Child composers in the old conservatories. How Orphans Became Elite Musicians. 2020. Oxford University Press. 355 p.

Sanguinetti G. Decline and fall of the «Celeste Impero»: the theory of composition in Naples during the ottocento. Studi Musicali. 2005. 2 (34). P. 451-502.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-22

Як цитувати

ТВЕРДОВА, Г. (2022). SOLFEGGI В НАВЧАЛЬНІЙ ПРАКТИЦІ НЕАПОЛІТАНСЬКИХ КОНСЕРВАТОРІЙ XVIII СТ. ЯК ЧИННИК СТАНОВЛЕННЯ СТИЛЮ BEL CANTO. Fine Art and Culture Studies, (1), 188–195. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-26

Номер

Розділ

Статті