ПРЕЛЮДІЯ «ПІСЛЯПОЛУДНЕВИЙ ВІДПОЧИНОК ФАВНА» К. ДЕБЮССІ «ПО БІЛОМУ І ЧОРНОМУ»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-4-1

Ключові слова:

піанізм, фортепіанна транскрипція, піаністична техніка і фактура, творчість Дебюссі.

Анотація

Створення фортепіанної транскрипції оркестрового твору не обходиться без певної модифікації фактури першоджерела, адже буквальне спрощення симфонічної партитури до клавірного викладу сприймається як збіднений «відбиток» первинного музичного матеріалу, мало придатний для концертного виконання. Творчість К. Дебюссі охоплює як оркестрове, так і фортепіанне коло творів, досвід написання яких, представляє композитора як майстра звукового колориту, що створюється тембрами і симфонічного оркестру, і фортепіано. Прелюдія «Післяполудневий відпочинок фавна» К. Дебюссі є таким багатогранним твором, музичні образи якого можуть бути відтворені у рояльному звучанні у такій якості, котра властива концертному фортепіанному опусу, що не поступається у художній переконливості оригіналу. Аналіз різних транскрипцій твору К. Дебюссі розкрив перспективи для пошуку нових суто фортепіанних фактурних рішень. У цьому сенсі заслуговує на увагу досвід французького піаніста Олександра Таро, який використовує формули романтичного піанізму для фортепіанного відтворення оркестрових прийомів гри та фактури. Метою роботи є розкриття можливостей звучання Прелюдії «Післяполудневого відпочинку фавна» у виконанні на роялі, виявлення сучасних фактурних і тембрових рішень перетворення оркестрової фактури у самостійний піаністичний текст. Методологія дослідження базується на методах музичної компаративістики та органології у її фортепіанному відгалуженні, а також на залученні музично-історичного, текстологічного та аналітичного підходів. Наукова новизна. Вперше розглядаються фортепіанні транскрипції Прелюдії «Післяполудневого відпочинку фавна» К. Дебюссі у ракурсі перетворення оркестрової партитури композитора на віртуозний концертний фортепіанний твір. Зокрема, охарактеризована специфіка фортепіанної транскрипції сучасного французького піаніста Олександра Таро як приклад суто піаністичної модифікації фактури оркестрового твору. Висновки. Трансформація оркестрового твору К. Дебюссі у концертний фортепіанний твір відбувається через пошук таких піаністичних фактурних рішень, які здатні надати оркестровим тембрам фортепіанний образно-звуковий еквівалент. Створення самостійної концертної фортепіанної транскрипції Прелюдії «Післяполудневого відпочинку фавна» К. Дебюссі відбувається на базі традицій романтичного піанізму.

Посилання

Воскобойніков Я. В. Джазові транскрипції Дж. Гершвіна у фортепіанному виконавстві академічної традиції. Аспекти історичного музикознавства. 2020 Вип. 19-20. С. 429-448. Retrieved from: http://num.kharkiv.ua/aspekty/ vypusk19/asp_19_20_25_voskoboyinikov.pdf

Воскобойніков Я. В. Піаніст та його інструмент (на прикладі творчості Олександра Таро). Культура України (Мистецтвознавство). 2021. Вип.72. С.76-84. Retrieved from: http://ku-khsac.in.ua/article/download/237084/235622

Воскобойніков Я.В. Модулювання клавесинного звучання на роялі: репрезентація музики Бароко Олександром Таро. European Journal of Arts. 2021. Вип. 3. C. 40-46. Retrieved from: http://ppublishing.org/upload/iblock/c7f/ Art-3_2021.pdf

Степанова О. Ю. Теоретичний піанізм: у пошуках досконалого прийому. Культура України. 2018. Вип. 59. 2018. C. 118.

Щетініна Л. В (2011) Інтенсифікація. Енциклопедія Сучасної України. Retrieved from: https://esu.com.ua/ search_articles.php?id=12399

Argerich M. (2018) Debussy: Prélude à l’après-midi d’un Faune. Retrieved from: https://www.youtube.com/ watch?v=KtEX--dgxh0

Argerich M. (2018a) Ravel: Valses Nobles Et Sentimentales. Retrieved from: https://www.youtube.com/ watch?v=jZFPYhAd6wo. Borwick L. (1912) Retrieved from: https://imslp.org/wiki/Special:ImagefromIndex/07757/ hn63

Chopin. Scherzo 1879. Retrieved from: https://imslp.org/wiki/Special:ImagefromIndex/86689/hn63

Collon N. (2019) Ravel: Valses nobles et sentimentales. Retrieved from: https://www.youtube.com/ watch?v=V8kLmFvYso4

Colton David. The Art of Piano Transcription as Critical Commentary Submitted to the School of Graduate Studies for the Degree. Memorial University, 1992. 163 p.

Debussy C. (1983) Prélude à l’après-midi d’un faune. Full scores. Retrieved from: https://imslp.org/wiki/ Pr%C3%A9lude_%C3%A0_l’apr%C3%A8s-midi_d’un_faune_(Debussy%2C_Claude)

Debussy C. (1992) Retrieved from: https://imslp.org/wiki/Special:ImagefromIndex/03073/hn63. Debussy C. (2009) Prelude à l’ après-midi d’ un faune (two pianos – eight hands)

Gryaznov V. (2014) C. Debussy – Prélude à l’aprés-midi d’un faune piano transcription. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=4dzmnz-to88

Holloway R. (2004) Holloway orchestrates Debussy for San Francisco. Retrieved from: https://www.boosey.com/ licensing/news/Holloway-orchestrates-Debussy-for-San-Francisco/10927

Parks R. A Viennese Arrangement of Debussy’s ‘Prélude à l’après-midi d’un faune: Orchestration and Musical Structure. Music & Letters. 1999. Vol. 80. No. 1. pp. 50-73. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/854665

Ravel M. (2010) Retrieved from: https://imslp.org/wiki/Special:ImagefromIndex/22184/hn63. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=9Izj4w3DBQg

Tharaud A. (2020) Debussy: Prélude à l’après-midi d’un faune. Retrieved from: https://www.youtube.com/ watch?v=R8l5TUDrJyg

Tharaud, A. (2019) Retrieved from: https://www.stretta-music.com/debussy-prelude-a-lapres-midi-dunfaune- nr-687608.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-08

Як цитувати

ВОСКОБОЙНІКОВ, Я. (2022). ПРЕЛЮДІЯ «ПІСЛЯПОЛУДНЕВИЙ ВІДПОЧИНОК ФАВНА» К. ДЕБЮССІ «ПО БІЛОМУ І ЧОРНОМУ». Fine Art and Culture Studies, (4), 3–11. https://doi.org/10.32782/facs-2022-4-1

Номер

Розділ

Статті