ВИКОНАВСЬКА ПРЕЗЕНТАЦІЯ СПІВТВОРЧОСТІ М. ЛИСЕНКА І Т. ШЕВЧЕНКА: НАРОДНОПІСЕННІ ІНТОНАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-9

Ключові слова:

М. Лисенко, Т. Шевченко, народнопісенні мотиви, виконавство, П. Кармалюк, О. Кульчинська

Анотація

Мета статті – прослідкувати народнопісенні інтонації у презентації пісенних творів М. Лисенка на слова Т. Шевченка, зокрема: «У неділю вранці-рано» (виконує П. Кармалюк) та «Ой, одна, я одна» (виконує О. Кульчинська). Методологія дослідження ґрунтується на міждисциплінарному поєднанні низки підходів, інтегрованих з музикології, історії, культурології. Також застосовувалися загальнонаукові методи аналізу, синтезу, інтерпретації, узагальнення на основні принципи пізнання (достовірності, неупередженності та ін.). Важливе значення мають методи опрацювання інформації з інтернет-ресурсів, зокрема YouTube. Для аналізу наукової літератури використано методи систематизації та бібліографічний, які дали змогу краще зрозуміти основні напрями сучасних досліджень творчості українських корифеїв поезії та музики – Т. Шевченка і М. Лисенка. Наукова новизна полягає у музикознавчому аналізі народних мотивів солоспіву О. Кульчинської та М. Кармалюка на прикладі творів О. Лисенка на слова Т. Шевченка. Висновки. Виконання проаналізованих солоспівів О. Кульчицькою «Ой, одна, я одна» та П. Кармалюком «У неділю вранці-рано» з композиторського доробку М. Лисенка на слова Т. Шевченка вирізняється простотою, щирістю, задушевністю, тобто усіма тими якостями, які зазвичай є присутніми і у народних виконавців. Однак відмінність від народної пісні простежується у підвищеному драматизмі та яскравій емоційності висловлювання. Утім, в ліричних солоспівах М. Лисенка, як правило, присутні ознаки інших жанрів, що вимагає від співаків емоційної мобільності, майстерності у використанні динамічної палітри, тембральних фарб та виконавських прийомів. Загалом можна констатувати, що солоспіви М. Лисенка, створені на тексти Т. Шевченка, відкривають широкі можливості для застосування засобів музичної виразності, характерних для самобутнього українського фольклору.

Посилання

Берегова О. Шевченкіана в українській композиторській творчості ХХ століття. URL: https://www.culturology.academy/wp-content/uploads/KD7_Berehova.pdf

Козаренко О. Українська національна музична мова: генеза та сучасні тенденції розвитку : автореф. дис. д. мист. Київ, 2001. 23 с. [in Ukrainian]

Коляда І. Світоч слова і світоч музики: Микола Лисенко і Тарас Шевченко. Історико-літературний нарис (до 200-річчя з дня народження Т. Шевченка). URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/15278/Kolyada.pdf;jsessionid=CCA11BE9D1739747E2C92BAC16094075?sequence=1

Корній Л. Тарас Шевченко і Микола Лисенко: націокультурні та музично-стильові рефлексії. URL: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:k7-DI3exWpMJ:chasopysnmau.com.ua/article/view/242286/240220&cd=1&hl=uk&ct=clnk&gl=es

Людкевич С. Про композиції до поезії Т. Шевченка. С. Людкевич. Дослідження і статті. Київ: Музична Україна, 1976. С. 127–131.

Мусіяченко О. Образ Тараса Шевченка у музичному середовищі Києва другої половини ХІХ – початку ХХ ст. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/33687487.pdf

Ольга Кульчинська, Павло Лисий – Ой, одна я, одна. URL: https://www.youtube.com/watch?v=NF9IB91w91U

Осадця О. До історії видання музичних творів М. В. Лисенка на тексти Т. Г. Шевченка. URL: https://www.lsl.lviv.ua/wp-content/uploads/Z/Z2014/JRN/PDF/33.pdf

Павло Петрович Каралюк – Дума (У неділю вранці рано). URL: https://www.youtube.com/watch?v=IpIgwP2UAaM

Фільц Б. Особливості розкриття поезії Т. Шевченка у творчості українських композиторів. URL: https://sm.etnolog.org.ua/zmist/2014/3/20.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-04

Як цитувати

НЕБОГА, О. (2023). ВИКОНАВСЬКА ПРЕЗЕНТАЦІЯ СПІВТВОРЧОСТІ М. ЛИСЕНКА І Т. ШЕВЧЕНКА: НАРОДНОПІСЕННІ ІНТОНАЦІЇ. Fine Art and Culture Studies, (1), 62–67. https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-9

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО