СИНТЕЗ ЄВРОПЕЙСЬКИХ ТРАДИЦІЙ І НАЦІОНАЛЬНОЇ СПЕЦИФІКИ У ТВОРЧОСТІ ЧЕНЬ ЦИГАНА (НА ПРИКЛАДІ КОНЦЕРТУ ДЛЯ ВІОЛОНЧЕЛІ З ОРКЕСТРОМ REFLET D`UN TEMPS DISPARU)
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-19Ключові слова:
концерт для віолончелі, Чень Циган, пентатоніка, народна китайська музика, синтез традицій, авангард, «Нова хвиля»Анотація
Стаття присвячена проблемі синтезу східної та західної культур у концерті для віолончелі з оркестром одного з найвідоміших китайських композиторів сучасності Чень Цигана. Композитор здійснює важливу місію відкриття китайської музики світовому культурному простору та в різних формах своєї діяльності прагне зближення професійної музики Заходу із традиційною музикою Сходу. Ідею такого синтезу, що обіймає всю світову музичну культуру та підкріплюється релігійно-філософським світоглядом, композитор розвиває протягом усього творчого шляху. Концерт для віолончелі з оркестром Reflet d`un temps disparu (1995–1996) вирізняється стильовою своєрідністю, яскравою художньою образністю, органічним поєднанням традицій народного мистецтва Китаю та композиторських стилів музики ХХ століття. Твір характеризується винятковістю, часом унікальністю музичних засобів та композиційно-драматургічних закономірностей. Чень Циган звертається до китайської культури на різних рівнях: ладовому (пентатоніка), мелодичному (цитата фольклорної пісні та варіантні принципи її розвитку, орнаментальність), метроритмічному, фактурному, тембровому, поєднуючи національні музичні «коди» з характерними рисами французької музики. Звуковисотність концерту має параметри 12-тонності, вільної атональності, вільно трактованої додекафонії, мікрохроматики. Французькі риси реалізуються в яскравих багатотерцевих співзвуччях-діатонічних звукорядах, целотонових вертикалях і горизонталях, властивих К. Дебюссі, складної метричної організації, що утворюється в результаті додаткових тривалостей, що нагадують стиль вчителя Чень Цигана – Олів'є Мессіана. Принципи мислення вчителя (у сфері ладів, ритму) втілені у довільній формі. Творчість Чень Цигана уособлює ідею діалогу Сходу та Заходу в її сучасному розумінні: розкриваючи спільність двох цивілізацій, композитор підкреслює при цьому їхню самобутність. Засобами музичної мови композитор втілює філософські ідеї, що належать як західній, так і східній цивілізації.
Посилання
Ван Інзюнь. Генеза становлення теорії та методики навчання гри на віолончелі. Проблеми підготовки сучасного вчителя. Вип. 2. Умань, 2015. С. 6–13.
Дай Юй. Элементы традиционной культуры в новой китайской музыке «периода открытости»: дисс. … канд. иск. 2017. 238 с.
Лупинос С. Б. Этнокультурные основания общности ладоакустических терминов трактатов «Люй люй синьшу», «Акхак квебом» и «Гаккароку». Университетский научный журнал. Филологические и исторические науки, археология и искусствоведение. № 48, 2019. С. 3–47.
Пэн Чэн. Ладовая система китайской музыки и её претворение в музыке XX века: дисс. … канд. иск. 2011. 301 с.
Фань Юй. Серийная техника в китайской камерно-инструментальной музыке 1980-1990-х годов: дисс. … канд. иск. 2019. 243 с.
Фу Сяоцзін. Методика концертмейстерської підготовки майбутніх учителів музики України і Китаю: автореф. дис. … канд. пед. наук.: 13.00.02. Київ, 2012. 20 с.
Холопов Ю. Н. Пентатоника как род интервальных систем. Пентатоника в контексте мировой музыкальной культуры: Материалы межреспубликанской научной конференции. 1–2 ноября 1993 г. /отв. ред. Л. В. Бражник. Казанская консерватория. 1995. С. 5–6.
Холопова В. Н. Китайский музыкальный авангард: от Сан Туна до Тан Дуна. М. Е. Тараканов: Человек и Фоносфера. Воспоминания. Статьи / ред.-сост. Е. М. Тараканова; Алетейя, 2003. С. 243–251.
Чжу Юаньюань. Претворение национальных истоков в Концерте "Карта" для виолончели, видео и оркестра Тан Дуна. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2015. Вип. 42. С. 198–210. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pvmp_2015_42_20 (дата звернення: 22.07.2022)
Юнусова В. Н. О национальной природе музыкального авангарда Азии. Памяти Романа Ильича Грубера. В мире истории музыки: Статьи, Исследования, Переписка. Вып. 2. 2011. С. 195–216.
Янь Цзянань. Национальные традиции в творчестве китайского композитора Сюй Чанцзюня: дис. … кандидат наук: 17.00.02 – Музыкальное искусство. 2021. 203 с.
Qigang Chen (2019). Boosey & Hawkes, accessed April 11, 2019. URL: http://www.boosey.com/cr/composer/ Qigang+Chen
Yuxin Ouyang. Lü for String Quartet; Extrication for Clarinet, Percussion, Violin and Cello; and Qigang Chen’s Approach to Pentatonicism in Reflet D’un Temps Disparu and Luan Tan. Dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in the Department of Music in the Graduate School of Duke University, 2020. 153 р.
王安国,我国音乐创作“新潮”纵观,中国音乐学杂志,1986年01 期4–15 页。Ван Аньго. Очерк о китайской музыке «Новой волны». Китайское музыковедение. № 1, 1986. С. 4–15.
李西安,瞿小松,叶小纲,等.现代音乐思潮对话.人民音乐,1986, 6 页 13–15。/Ли Сиань, Цюй Сяосун, Е. Сяоган. Диалог на тему современной музыки. Издательство Народной музыки. № 6, 1986. C. 13–15.
汪申申. 现代主义音乐在中国的命运. 人民音乐, 1995(12), 27–29. Ван Шэньшэнь. Судьба модернистской музыки в Китае. Народная музыка. № 12, 1995. C. 27–29.