АВТОРСЬКА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ТЕРНОВОГО ВІНЦЯ В ІКОНАХ ТЕТЯНИ ДУМАН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-7

Ключові слова:

український іконопис, терновий вінок, інтерпретація, народний іконопис

Анотація

У статті проаналізовано твори дрогобицької художниці Т. Думан та зосереджено увагу на її інтерпретації християнського символу – тернового вінка. Застосовано в дослідженні системний, комплексний методи, використано структурно-типологічний метод для систематизації й опрацювання текстових і візуальних джерел, іконологічний метод для розкриття образно-символічного змісту ікон. Окреслено значення художньої мови мисткині в контексті розвитку напряму сучасного іконопису, що орієнтується на авторську інтерпретацію традиції народної ікони. Встановлено, що творча спадщина Т. Думан (1981–2020) нерозривно пов’язана зі здобутками давнього риботицького центру ікономалярства, діяльність майстрів цього осередку була предметом її наукових розвідок. Наголошено, що навчання у Львівській академії мистецтв, участь у творчому об’єднанні «Кактус» дали художниці гарний професійний вишкіл, розкрили її творчий потенціал, спонукали до пошуку власної мистецької мови. Предметом дослідження статті стали сюжети, де художниця зображає Христа в терновому вінку. Об’єктом є «авторська інтерпретація християнського символу – тернового вінка». Ці зображення мають як традиційний варіант зображення символу страждань Христа (вінок з переплетених гілок терня), так і варіанти його сміливого творчого переосмислення. Підсумовано, що Т. Думан інтерпретує цей символ страстей шляхом доповнення його дрібними білими квітами та листями. Це прослідковуємо у творах «Христос у розквітлому терновому вінку» (2009, 2019) та диптиху «Богородиця і Христос» (2020). Поштовхом для такого трактування тернового вінця в іконописі була зацікавленість автора різноманітними варіантами традиції поєднання народної квіткової символіки в традиційній українській християнській іконографії.

Посилання

Длінна Т. Квіт райський: рослинна символіка спасіння у християнській культурі. URL: https://risu.ua/kvitrayskiy-roslinna-simvolika-spasinnya-u-hristiyanskiy-kulturi_n80648 (дата звернення: 23.01.2022).

Дундяк І. Українське церковне малярство другої половини ХХ – початку ХХІ століть (особливості функціонування, збереження, трансформації та відродження) : монографія. Івано-Франківськ, 2019. 448 с.

Карнаух Н., Дейнека О. У Львові відкрили виставку живопису Тетяни Думан. URL: https://suspilne.media/182344-u-lvovi-vidkrili-vistavku-zivopisu-tetani-duman/ (дата звернення: 23.01.2022).

Мелетич Н. В іконі має бути наївність і доброта, – Тетяна Думан. URL: https://zaxid.net/v_ikoni_maye_buti_nayivnist_i_dobrota__tetyana_duman_n1068722 (дата звернення: 23.01.2022).

Овсяник Ю. Моя Таня (Думанка). URL: https://zbruc.eu/node/102094 (дата звернення: 23.01.2022).

Сотникова М. Венец Христа: через тернии к правде. URL: https://chudesamag.ru/tajny-istorii/venets-hristacherez-ternii-k-pravde.html (дата звернення: 23.01.2022).

Хиллер Л. Терновий вінець, вінець перемоги. URL: https://www.churchofjesuschrist.org/study/liahona/2011/04/crown-of-thorns-crown-of-victory?lang=rus (дата звернення: 23.01.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-10

Як цитувати

АВУЛА, А. (2023). АВТОРСЬКА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ТЕРНОВОГО ВІНЦЯ В ІКОНАХ ТЕТЯНИ ДУМАН. Fine Art and Culture Studies, (6), 48–53. https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-7

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ