СИМВОЛЬНА МОВА КОЛЬОРІВ ПЕРВІСНОЇ ГАРМОНІЇ В ЖИВОПИСІ КИЇВСЬКИХ МИТЦІВ КІНЦЯ ХХ – ПОЧАТКУ XXI СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-22

Ключові слова:

колір, символ, мистецтво, мова кольору, сакральний, символічний, символьна мова.

Анотація

У статті зосереджено увагу на розгляді символьної мови основних кольорів – білого, чорного і сірого; передумов формування ієрархічної структури кольорів первісної гармонії, їх впливу на сучасну мову живопису. Визначення символьної мови кольору відбувається через розуміння його ролі в мистецтві та культурі, вияву його ґенези через – духовне чи буденне. Спираючись на вагому роль сакрального змісту у визначенні ієрархії кольорів, з’ясовано символьне значення білого, чорного і сірого кольорів на прикладі творчості київських митців – І. Пилипенка, А. Криволапа, В. Гуріна та ін. У балансі цих кольорів сірий символізує початок і кінець, надихаючи митців на філософський пошук. Розвиток індивідуальної творчості часто формується на мистецьких тенденціях, що у свою чергу виявляє роль кольору у зв’язку з культурою і, як наслідок, уподібнення творів до тієї культурної течії, з якої митець черпає натхнення. Сучасне мистецтво саме по собі є середовищем змішування сучасних і архаїчних культур, для якого шкала сакральності кольорів підкорюється більше індивідуальним уподобанням автора чи аудиторії, ніж традиційним устоям. Зв’язок із предками для українського народу – це не абстрактне поняття, його сила передається поколіннями, і, незважаючи на превалювання світського над духовним, перше так чи інакше зберігає сакральне забарвлення, що у свою чергу відображається і через колір. Символ відіграє роль сполучного компоненту, що поєднує мости між людиною і мистецтвом, вірою і релігією, природою і наукою, знаходячи шляхи поєднання кожної з цих основ у гармонійній єдності, що зветься культурою. Питання семантики кольору в сучасному контексті, а саме комунікації з аудиторією, стає одним з основних, що потребує постійних досліджень у сфері суспільних відносин, мистецтво до якої стає все більш дотичним.

Посилання

Прищенко С. В. Кольорознавство : навчальний посібник / за ред. проф. Є. А. Антоновича. Київ : ДАКККіМ, 2009. 358 с.

Прищенко С. В., Прищенко М. О. Семантика кольору у рекламному дизайні: культурологічні та комунікативні аспекти. Парадигма пізнання: Гуманітарні питання ; Інститут реклами. Київ, 2015. № 4(7). URL: https://oaji.net/articles/2015/1739-1440055447.pdf (дата звернення: 15.10. 2021).

Дизайнерська діяльність : системи візуальної інформації. Науково-методичне видання / О. В. Чемакіна та ін. Київ : УкрНД, 2017. 191 с.

Еко У. Відсутня структура. Введення у семіологію / перев. з італ. В. Г. Резнік, А. Г. Погоняйло, 2006. 544 с.

Кабо В. Р. Синкретизм первісного мистецтва. Ранні форми мистецтва, 1972. С. 275–301.

Кандинський В. В. Про духовне у мистецтві (живопис), 1989. 68 с.

Костіна А. Естетика реклами : навчальний посібник, 2003. 296 с.

Неаполітанська С. М., Матвєєв С. А. Сакральна геометрія, 2004. 632 с.

Сєров Н. В. Естетика кольору. Методологічні аспекти хроматизму : монографія. Електронно-бібліотечна система IPRbooks, 2013. 59 с.

Сєров Н. В. Колір культури: психологія, культурологія, фізіологія, 2003. 672 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-06

Як цитувати

БАЛТАЗЮК, І. (2023). СИМВОЛЬНА МОВА КОЛЬОРІВ ПЕРВІСНОЇ ГАРМОНІЇ В ЖИВОПИСІ КИЇВСЬКИХ МИТЦІВ КІНЦЯ ХХ – ПОЧАТКУ XXI СТОЛІТТЯ. Fine Art and Culture Studies, (1), 168–174. https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-22

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ