ЦИКЛ КАРТИН «ЗАРОДЖЕННЯ ЖИТТЯ» ІРЕНИ НОСИК ЯК МИСТЕЦЬКО-БІОЛОГІЧНИЙ ТАНДЕМ В ОБРИСАХ АБСТРАКТНОЇ ФІГУРАТИВНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-24

Ключові слова:

біоморфна абстракція, цикл «Зародження життя», художні смисли та коди буття, формальний аналіз, мистецтво Ірени Носик.

Анотація

Ірени Носик (1928–2016). Проаналізовано цикл робіт «Зародження життя» створених 1962 року. Мета роботи ‒ дослідити головні мистецькі засоби вираження творчості для конструювання художнього твору (композиційні закони та принципи). Висвітлено мистецтво художниці в контексті історії абстрактного мистецтва ХХ століття. Підґрунтям для аналізу слугують філософські концепції з семіотики у інтерпретуванні реципієнтом закодованого сенсу зображуваного. Розглянуто нефігуративне мистецтво крізь призму філософії Умберто Еко та Юрія Лотмана для розуміння творчості мисткині. Згідно теорії Клімента Грінберага висвітлено характеристику абстрактного мистецтва Ірени Носик як абсолютного вираження потреб свого часу. З’ясовано особливості кольорово-тональної палітри мисткині відповідно теорії кольорів Василя Кандінського та Ежена Делакруа. Подано оцінку причин використання головних художніх прийомів (мови, колориту, сюжетів) на рівні професійного підґрунтя художниці. Відстежено інтерес до застосування зооморфних та антропоморфних форм у живописі Ірени Носик як наукового ілюстратора на біологічному факультеті Торонтонського університету. За допомогою методу формального аналізу картин подано інформацію про техніку та матеріал виконання, формат та жанр, пропорції та масштаби роботи. Розглянуто принцип побудови композиції, взаємозв’язок між її частинами. Висвітлено причини використання контрастів та нюансів у композиції, кольорової гама та принципи поєднання кольорів. Увагу приділено кожній роботі із циклу, в яких закодовані буттєві смисли, що спонукають глядача замислитись над філософськими питаннями: часу, існування, буття та небуття на нашій планеті. Наукова новизна одержаних результатів полягає у дослідженні попередньо невідомого циклу робіт україно- канадської художниці Ірени Носик «Зародження життя», в основу яких було закладено філософські та культурні смисли. У висновках підведено підсумки щодо творчості мисткині, як вияву симбіозу мистецької формотворчості та біологічних досліджень у філософських пошуках сенсу життя на Землі.

Посилання

Делакруа Еге. Думки про мистецтво, про знаменитих художників, 1960. 282 с.

Дубрівна А. Концептосфера аналізу абстракції в образотворчому мистецтві як елемента художньої культури. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 2. С. 371–374. URL: https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177738

Еко У. Відсутня структура. Введення у семіологію, 2006, 548 с. : Symposium, 2006, 548 с. URL : http://www.philol.msu.ru/~discours/images/stories/speckurs/eco-la-struttura-assente.pdf (дата звернення 11.11.2021)

Кандинський В. Про духовне у мистецтві, 1992. 108 с. URL : http://www.bim-bad.ru/docs/kandinsky_o_ duchovnom.pdf

Лотман Ю. Семіосфера, 2000. 704 с. URL: https://edu.vsu.ru/pluginfile.php?file=%2F193961%2Fmod_resou rce%2Fcontent%2F1%2F%D0%9B%D0%BE%D1%82%D0%BC%D0%B0%D0%BD%20%D0%AE.%D0%9C.%20 %D0%9A%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0%20%D0%B8%20%D0%- B2%D0%B7%D1%80%D1%8B%D0%B2.pdf

Огієнко І. Біблія. Книги Старого Заповіту. Перша книга Мойсеєва: Буття. Велс : British & Foreign Bible Society, 1962. URL: https://www.bible.com/uk/bible/186/GEN.1.UBIO

Павлишин А. Постать української художниці Ірени-Романи Носик на шпальтах іноземної преси. Вісник Львівської національної академії мистецтв 2021. Вип. № 45. С. 131–138.

Pyдик Г. Абстрактний живопис і музика: підстави паралелей. Наукові записки НаУКМА : Спеціальний випуск. 2000. № 18, ч. 1. C. 100–104. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/10538/Rudyk_ Abstraktnyy_zhyvopys_i.pdf?sequence=1

Стеценко В. Культура в термінах від а до я. Культурологічна абетка. Львів : Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2005. 174 с.

Greenberg C. Towards a New Laocoon : Artin Theory 1900 – 1990. An Anthology of Changing Ideas / пер. з англ. Кушнарева И. Философско-литературный журнал «Логос». 2015. №25. С. 75–95. URL: http://www.intelros.ru/pdf/ logos/2015_04/106_4.pdf

Pooke G., Newall D. Art history. The basics. London, New York : Routledge, 2008. 263 p.

Worringer W. Abstraction and empathy: a contribution to the psychology of style. Chicago: Elephant paperback, 1997. 161p. URL : https://monoskop.org/images/a/a2/Worringer_Wilhelm_Abstraction_and_Empathy_1997.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-06

Як цитувати

ПАВЛИШИН, А. (2023). ЦИКЛ КАРТИН «ЗАРОДЖЕННЯ ЖИТТЯ» ІРЕНИ НОСИК ЯК МИСТЕЦЬКО-БІОЛОГІЧНИЙ ТАНДЕМ В ОБРИСАХ АБСТРАКТНОЇ ФІГУРАТИВНОСТІ. Fine Art and Culture Studies, (1), 181–189. https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-24

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ