ДОСЛІДЖЕННЯ ДУМКИ СТУДЕНСТВА ЩОДО ПРОБЛЕМИ МЕДІАМАНІПУЛЯЦІЙ ЗА ДОПОМОГОЮ ФАКТЧЕКІНГУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.14

Ключові слова:

медіаманіпуляції, фактчекінг, медіакомпетентність, дезінформація, теорія інокуляціїї, студентство.

Анотація

Засоби масової інформації відіграють одну з ключових ролей в житті суспільства, мають надзвичайний медіаманіпулятивний ефект. Останнім часом медійні потоки насичені елементами впливу – дезінформації та маніпуляції. Так звані «інформаційні війни», особливо в онлайн-форматі, особливо за минулий рік стали більш маніпулятивними та руйнівними для світової спільноти. У сучасному світі розвинулося багато видів сугестивного впливу та підсвідомого тиску як на окрему людину, так і на суспільство в цілому, особливо за допомогою Інтернет-ЗМІ. Розвиток інформаційних технологій дає змогу володіти над усіма видами управління свідомістю людей, у той час як пропаганда та поширення дезінформації, особливо під час російсько-української війни, є прикладом маніпуляцій та підсвідомого навіювання інформації. З метою маніпулювання та управління соціумами наразі використовуються медіа-технології, які генерують у негативні ідеї, стереотипи, установки, моделі поведінки. У статті нами розглядаються питання дослідження думки студентства щодо проблеми маніпуляцій у медіапросторі. В умовах інформаційної агресії з боку Росії, направленої проти України та світу в цілому, дослідження проблеми маніпуляцій у медіапросторі, особливо медіа-вплив на студентство, є надважливим і актуальним. Одним з основних показників для вивчення, аналізу оцінки студентської думки та медіаграмотності, а також з метою подальшого вироблення соціально-педагогічної стратегії протистояння маніпуляційній зброї у засобах масової інформації є дослідження щодо ставлення молоді до означеної проблематики. З боку гуманітарних дисциплін, особливо соціальної педагогіки, та соціальної психології, обрана нами тема дослідження залишається відкритою і остаточно не дослідженою. Теоретичний аналіз та емпіричні дослідження потрібні для глибшого розуміння процесів протидії маніпуляціям, набуття уміння розпізнавати маніпулятивні технології, вчасно запобігати небажаним маніпулятивним проявам, професійно застосовувати інструментарій протидії сугестивним впливам. Видом соціально-психологічного впливу, який здійснюється через пресу, телебачення, Інтернет-ЗМІ, білборди, соціальні мережі є медіаманіпуляція. Маємо наголосити, що за основу соціологічного дослідження ми обрали потужний та дієвий інструмент – фактчек, а саме: викриття маніпуляцій та фактичних спекуляцій на тему російсько-української війни. Фактченкінг – це перевірка фактів та тверджень на точність та правдивість. Отже, за методологію проведення опитування ми взяли правило перевірки фактичних тверджень із різних світових медіаресурсів. Нами використано такі наукові методи, як опрацювання наукових джерел; пошук та обробка інформації на тему медіаманіпуляцій, фейковості, фактчекінгу; теоретичний аналіз інформаційного простору на наявність маніпулятивних технологій; опитування та порівняння думки студентства з України та Польщі щодо обізнаності протидії поширенню дезінформації.

Посилання

Аксьонова Н. Дослідження впливу мас-медіа в умовах інформаційної війни. Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. 2017. № 48. C. 480-493. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/everlib/item/ er-0000001714 (дата звернення: 25.03.2023).

Гороховський О. М. Фактчек як тренд розслідувань : можливості та перспективи : практичний посібник. Дніпро : ЛІРА, 2017. 133 с.

Лекції на підтримку України #GlobalMinds4Ukraine. Kyiv School of Economics. URL : https://kse.ua/ua/lektsina- pidtrimku-ukrayini/ (дата звернення: 24.03.2023).

Мартиненко І.О. Сучасні медіа-маніпуляції : механізми та інструменти протидії : кваліфікаційна (магістерська) робота. Донецький національний університет імені Василя Стуса. Вінниця, 2021. 79 с.

Медіаграмотність: як не піддаватися маніпуляціям? Prometheus. URL: https://courses.prometheus.org.ua/ courses/coursev1:Prometheus+MEDIA_L101+2022_T3/about (дата звернення: 20.03.2023).

Ороховська Л. А. Трансформації суспільної свідомості під впливом новітніх інформаційно-комунікаційних технологій. Вісник Національного авіаційного університету. Філософія. Культурологія. 2017. № 2. С. 26-30. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnau_f_2017_2_7 (дата звернення: 26.03.2023).

Пуцята І. Фейк як метод маніпуляції у ЗМІ : український досвід. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Випуск 4, 2020 С.170-175. URL: https://science.lpnu.ua/uk/sjs/vsi-vypusky/vypusk-4-nomer-2020/ feyk-yak-metod-manipulyaciyi-u-zmi-ukrayinskyy-dosvid (дата звернення: 28.03.2023).

Твердохліб О., Гайович Г. Сугестія та її прояви в сучасному інформаційному просторі держави. Науковий вісник «Державне управління». 2022. № 1 (11). С. 222-239.

Шульська Н.М., Зінчук Р.С. Медіаманіпуляції в умовах російсько-української війни. «Південний архів». 2022. № 90. С. 68-76.

Ягодзінський С. М. Інформаційний простір глобальних мереж: соціально-філософський аспект. Вісник Національного авіаційного університету. 2012. № 2 (16). С. 66-69.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-29

Як цитувати

РЯБІНІНА, М. (2023). ДОСЛІДЖЕННЯ ДУМКИ СТУДЕНСТВА ЩОДО ПРОБЛЕМИ МЕДІАМАНІПУЛЯЦІЙ ЗА ДОПОМОГОЮ ФАКТЧЕКІНГУ. Ввічливість. Humanitas, (1), 98–103. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.14

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ