НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.18

Ключові слова:

соціальна відповідальність, майбутній фахівець, формування, навчально-методичне забезпечення, освітній компонент, навчальна дисципліна, програма

Анотація

У статті розглянуто проблему формування соціальної відповідальності у майбутніх фахівців соціальної сфери, зокрема – навчально-методичного забезпечення означеного процесу. Вказано, що оскільки соціальна відповідальність фахівця із соціальної роботи відіграє важливу роль у налагодженні (а в умовах повномасштабної російської агресії в Україні – у збереженні) життя людей та його нормалізації, майбутній соціальний працівник повинен володіти цілим комплексом знань, умінь і навичок, які б допомогли йому у виконанні найрізноманітніших професійних завдань. Увагу приділено навчально-методичному забезпеченню освітнього компонента (навчальної дисципліни) «Соціальна відповідальність», яку вивчають студенти спеціальності 231 Соціальна робота на другому (магістерському) рівні вищої освіти в багатьох закладах України та закордоном. Обґрунтовано ідею про те, що програма цієї дисципліни повинна відображати як теоретичні, так і практичні аспекти різних видів соціальної відповідальності (особистості, громадянина, сім’янина, фахівця), що проявлятиметься у роботі з різними категоріями населення (людьми з інвалідністю; дітьми та молоддю; людьми літнього віку; учасниками бойових дій, демобілізованими і членами їх сімей; вимушено переміщеними особами; тими, хто проживає на деокупованих територіях та ін.). Автором запропоновано тематику лекційних і семінарських занять, перелік завдань для самостійної й індивідуальної роботи, список наукових та методичних джерел, якими можуть послуговуватися здобувачі освіти у процесі вивчення навчальної дисципліни «Соціальна відповідальність». Зазначено, що перспективним напрямом подальших досліджень в цій сфері є вивчення зарубіжних аналогів вітчизняних програм з метою запозичення передового досвіду формування соціально відповідальної поведінки фахівців соціальної сфери.

Посилання

Безпрозванна А. Формування соціальної відповідальності у студентів вищих навчальних закладів. 2012. URL: http://library.udpu.org.ua/library_ files/stud_konferenzia/2012_1/visnuk_7.pdf (дата звернення: 20.05.2023).

Вієвська М. Г. Соціальна відповідальність сучасного фахівця як підґрунтя його продуктивної професійної діяльності. Наука і освіта. 2015. № 9. С. 19–24.

Навчально-методичне забезпечення освітніх компонентів : довідник / уклад. Н. М. Савельєва. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка. 2017. 80 с.

Олексюк Н. С. Формування соціальної відповідальності у майбутніх фахівців соціальної сфери як актуальна проблема. Науковий журнал Хортицької національної академії. (Серія : Педагогіка. Соціальна робота) : науковий журнал / [редкол.: В. В. Нечипоренко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : Видавництво комунального закладу вищої освіти «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради. 2022. Вип. 1(6). С. 46–51. URL: https://journal.khnnra.edu.ua/index.php/njKhNA/issue/view/НЖХН А1%286%292022/НЖХНА1%286%292022. (дата звернення: 22.05.2023).

Піговський М. М., Олексюк Н. С. Ящищак І. В. Роль соціальних відповідальності та компетентності працівника студентської служби університету в соціальній підтримці здобувача освіти. Scientific foundations of pedagogy and education : collective monograph. International Science Group. Boston : Primedia eLaunch. 2022. Р. 215–224. DOI 10.46299/ISG.2022.MONO.PED.3

Поліщук В. А. Формування соціальної відповідальності у майбутніх фахівців соціальної роботи: системний підхід. Соціальна робота та соціальна освіта. 2022. Випуск 2(9). С. 281–288.

Положення про організацію освітнього процесу у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка. Наказ № 225-р. від 28.09.2021 р., протокол № 11 від 24.05.2022 р., уведене в дію наказом ректора № 105-р. від 24.05.2022 р. URL: https://tnpu.edu.ua/about/ public_inform/upload/2022/Polozhennia_pro_orhanizatsiiu_osvitnoho_protsesu.pdf (дата звернення: 22.05.2023).

Рекомендації з навчально-методичного забезпечення навчальних дисциплін у закладах вищої освіти. Лист Міністерства освіти і науки України від 09.07.2018 № 1/9-43. URL: https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/61422/(дата звернення: 20.05.2023).

Сатановська Л. Формування професійної відповідальності майбутніх менеджерів освіти в умовах вищого навчального закладу. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія : Педагогіка. 2015. № 1. С. 65–70.

Шевчук О. С. Соціальна відповідальність як складова професійної підготовки майбутнього психолога. Психологічні науки : збірник наукових праць. 2013. Вип. 2. С. 264–268.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-15

Як цитувати

ПІГОВСЬКИЙ, М. (2023). НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ. Ввічливість. Humanitas, (2), 127–131. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.18

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ