ОСВІЧЕНІСТЬ ЯК ІНТЕГРАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ЯКОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.1.12

Ключові слова:

освіченість, компетентність, грамотність інтеграція, соціальний працівник, соціальна робота.

Анотація

У статті представлено результати дослідження проблеми якості професійної підготовки майбутнього соціального працівника через аналіз її інтегральних характеристик. Обґрунтовується позиція важливості як загальних орієнтирів професійного становлення майбутнього фахівця, так і чітко визначених програмних результатів навчання, які діагностуються та аналізуються. Проблема досліджується на методологічному, теоретичному, практично-функціональному рівнях у контексті переходу від інформаційно-репродуктивної системи професійної освіти до компетентнісної, особистісно зорієнтованої (від моделі фахівця сфери соціальних послуг знаючого та вміючого до моделі компетентного, освіченого). Проведено аналіз поняття «освіченість» через інтеграцію знань, умінь, особистісних характеристик, що мають смислоутворюючу природу і визначають ставлення людини до цінностей, її світобачення, мотивації до самореалізації, саморозвитку, самовдосконалення. Доводиться, що виокремлення глобальних особистісних характеристик у структурі освіченості вказує на те, що орієнтир на модель освіченості є над предметним утворенням, актуальним для всіх освітніх рівнів. Також освіченість може виступати інтегральною характеристикою якості результатів освітньої діяльності для взаємозалежних систем, що особливо актуально для забезпечення неперервності освіти. На основі узагальнення теоретичних позицій та освітніх практик, що орієнтують на формування освіченості як результату якісної освіти, були виділені системотвірні характеристики та адаптовані до особливостей професійної підготовки фахівця соціальної сфери (здатність до конструктивізму, само ідентифікації, до взаємодії на основі співпраці, забезпечення особистісної орієнтованості освітнього процесу та ін.). Отож, сформовано комплексне уявлення про освіченого фахівця соціальної сфери, який має фундаментальне теоретико-практичне підґрунтя, особистісні характериcтики, що визначають здатність ефективно діяти в ситуаціях, які постійно змінюються.

Посилання

Дударьов В.В. Професійна компетентність соціальних працівників: методи управління. Науково-теоретичний альманах Грані. 2015. Вип. 18(4). С. 27–32. URL: https://doi.org/10.15421/1715074 С.27

Безугла М. В. Художня освіченість як компонент духовно-культурної цінності освіти. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюкa. Серія “Педагогіка”. 2013. № 4. С. 7–11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPU_ped_2013_4_4.

Каплінський В.В. Методика викладання у вищій школі: Навчальний посібник. Вінниця: ТОВ «Ніланд ЛТД», 2015. 224 с.

Реброва, О.Є., Пань Шен. Художня освіченість майбутніх учителів музичного мистецтва в компетентнісній парадигмі. Актуальні питання мистецької освіти та виховання. 2018. № 2 (12). С. 89–98

Чорноморденко Д. І. Освічена людина як результат якісної освіти? Знання. Освіта. Освіченість. Матеріали ІV міжнар. наук.-практ. конф., м. Вінниця, 28–29 вересня 2018 р. Вінниця : ВНТУ, 2018. 183 с.

Опалюк Т.Л. Морально-ціннісні пріоритети професійного розвитку соціального працівника. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / за ред. М. Пантюк, А. Душний, І. Зимомря. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 27. Том 6. С. 126–129 URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/27_2020/

part_6/27-6_2020.pdf

Опалюк Т.Л. Правдивість як системотвірна особистісна якість соціального працівника, соціального педагога. Вісник Національного авіаційного університету. Серія «Педагогіка. Психологія». 2020. Вип. 16. С. 109–116. URL: https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPP/article/view/14687

Opaliuk T.L. Individual trajectory of the professional self-development of the future social worker. Innovative Approaches to Ensuring the Quality of Education, Scientific Research and Technological Processes / eds.: M. GawronŁapuszek, Y. Suchukova; Faculty of Architecture, Civil Engineering and Applied Arts. University of Technology. Katowice, 2021, pp. 520–528. URL: http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/3ae54f97de8a1480cfb229660e616f25.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-03

Як цитувати

ОПАЛЮК, Т., & ГЕВЧУК, Н. (2024). ОСВІЧЕНІСТЬ ЯК ІНТЕГРАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ЯКОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА. Ввічливість. Humanitas, (1), 81–86. https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.1.12

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ