ПСИХОЕДУКАЦІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЕФЕКТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.6.11Ключові слова:
психоедукація, соціальна робота, психічне здоров’я, психологічна просвіта, фахівці із соціальної роботиАнотація
Стаття присвячена визначенню ролі психоедукації в різноманітних сферах професійної діяльності, в т.ч. в системі підготовки та діяльності фахівців із соціальної роботи. Термін «психоедукація» запозичений з закордонної клінічної практики і визначаєьься як навчання осіб зі складнощами психічного здоров’я та членів їх сімей про природу розладу, зокрема про його етіологію, прогресування, наслідки, прогноз, лікування й альтернативи. Встановлено, що на сучасному етапі психоедукація полягає в аналізі, поясненні етапів психологічних змін, навчанні виявляти та використовувати власний особистий ресурс в досягненні психоемоційної стабільності. В умовах війни в Україні психоедукаційними компетенціями має володіти усе населення, а наголос робиться на професійній діяльності надавачів медичних та соціальних послуг. У статті перераховані сфери застосування психоедукаційних заходів: охорона здоров’я, соціальна робота, педагогіка, менеджмент. Оскільки психоосвіта має широкий потенціал в багатьох сферах особистого життя та професійної діяльності, у зарубіжних дослідженнях склалося декілька взаємодоповнюючих теорій і моделей, що створюють підґрунтя для розуміння ролі психоедукації в системі соціальної роботи. Зазначено, що основний акцент у психоедукаційній роботі з початком повномасштабної війни проти України було зроблено на стабілізації психічного стану надавачів та отримувачів соціальних, освітніх, медичних послуг, опануванні навичок самодопомоги та подальшій передачі отриманих знань. Вказано на актуальний напрям з розробки навчальних програм або тренінгів, орієнтованих на розвиток компетенцій соціальних працівників у сфері психічного здоров’я.
Посилання
Андрушко Я. Емоційна психоедукація особистості. URL: https://sci.ldubgd.edu.ua/bitstream/123456789/7378/1/zbirnik_soc_robota_2020_1_1_1591884198_1591884198.pdf#page=6
Борисова О. Психоедукаційні моделі в процесі психореабілітації учасників бойових дій: поняття та функції, приклад. URL: http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/214/299
Брагар М., Холончук І. Вплив самоменеджменту на рівень «емоційного вигорання» майбутніх соціальних робітників. URL: https://financial.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/10/IV-%D0%9C%D0%9D%D0%9F%D0%9A-16-17_05_2017.pdf#page=278
Бутиліна О., Сорока Ю. Розвиток навичок самоменеджменту соціального працівника. URL: https://stu.cn.ua/wp-content/uploads/2021/06/innovaczijnyj-potenczial-soczialnoyi-roboty_maket2406.pdf#page=58
Дзюба Т.М. Візуальна психоедукація як засіб саморегуляції емоційних станів особистості в травмі війни. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/24191/1/44.pdf
Інструменти mhGAP для громади: Програма дій із подолання прогалин у сфері психічного здоров'я ВООЗ (mhGAP). URL: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/372458/WHO-EURO-2023-36362-36362-68615-ukr.pdf?sequence=1
Камінська А. Психоедукація як елемент психосоціальних інтервенцій у складі комплексної системи медико-психологічного супроводу сім’ї, де проживає хворий з ендогенним психічним розладом. Психіатрія, неврологія та медична психологія, 2020. (13). URL: https://doi.org/10.26565/2312-5675-2020-13-14
Костюкова Н. Психоедукація в медіапросторі як напрямок діяльності військового психолога. URL: https://api.scienceweb.uz/storage/publication_files/1762/3730/635fa22328505___Xalqaro%20maqola%202.pdf#page=402
Маслюк А. Психоедукація освітян під час війни. URL: https://files.znu.edu.ua/files/Bibliobooks/Inshi75/0056153.pdf#page=79
Методичний посібник для соціальних працівників: посилення спроможності соціальних працівників здійснювати психосоціальну підтримку ветеранів та їх сімей з питань психічного здоров'я (2022). URL: http://eprints.zu.edu.ua/34828/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D0%B8%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%81%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D1%96%D0%B2%28%D1%84%D1%96%D0%BD%D0%B0%D0%BB%29%28%D0%B4%D1%80%D1%83%D0%BA%29.pdf
Олексенко С. Психоедукація, як засіб формування культури психологічного здоров’я у педагогічних працівників. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/32084/1/S_Oleksenko_TRI_1%2826%29_IPPO.pdf
Опанасенко Л. Психоедукація: основні засади в роботі психологічної служби вишу. URL: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/2468/1/%D0%9C%D0%A7-2023.%20%D0%90%D0%BA%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%20%D0%BF%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B8%20%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D1%96%D0%B2%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%86%D0%B5%D1%81%D1%83%20%D0%97%D0%92%D0%9E%20%D0%B2%20%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%85%20%D0%B2%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B8.pdf#page=41
Перелік психосоціальних послуг з надання психосоціальної допомоги: Наказ МОЗ №2118 від 13.12.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0127-24#Text
Психічне здоров’я на перехідному етапі: результати оцінювання та рекомендації для інтеграції охорони психічного здоров’я в систему первинної медичної допомоги та громадські платформи в України. URL: https://ipz.org.ua/wp-content/uploads/2018/01/MH-report-for_INTERNET_All_ua.pdf
Сухіна І. Психоедукація батьків дітей з ocoбливими освітніми потребами в умовах війни як напрям роботи психолога. Особлива дитина: навчання і виховання, 2023, 111(3), 7–31. URL: https://doi.org/10.33189/ectu.v111i3.144
Lukens Е., McFarlane W. Psychoeducation as Evidence-Based Practice: Considerations for Practice, Research, and Policy. URL: https://www.researchgate.net/profile/William-Mcfarlane/publication/31504223_Psychoeducation_as_Evidence-Based_Practice_Considerations_for_Practice_Research_and_Policy/links/0912f5123a2dce0fb4000000/Psychoeducation-as-Evidence-Based-Practice-Considerations-for-Practice-Research-and-Policy.pdf
Practice Guideline for the Treatment of Patients With Acute Stress Disorder and Posttraumatic Stress Disorder. URL: https://psychiatryonline.org/pb/assets/raw/sitewide/practice_guidelines/guidelines/acutestressdisorderptsd.pdf