КРИЗОВЕ КОНСУЛЬТУВАННЯ В СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ: ІНТЕГРАЦІЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ПІДХОДУ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОЇ ДОПОМОГИ КЛІЄНТАМ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.3.6

Ключові слова:

стрес, криза, травма, психологічна травма, соціальний працівник, соціальна робота, кризове консультування, психоедукація, когнитивно-поведінкова терапія

Анотація

У статті досліджено специфіку кризового консультування в соціальній роботі в умовах військових дій в Україні, що супроводжується масовою психологічною травматизацією населення. Обґрунтовано потребу інтеграції психологічного підходу, зокрема психоедукації та когнітивно-поведінкової терапії (КПТ) у професійну діяльність соціальних працівників для ефективної допомоги вразливим категоріям населення. Продемонстровано, що війна як гіперекстремальний чинник призводить до колективної травматизації, тривалого дистресу, дезадаптації та розвитку психологічних і психосоматичних розладів. За таких умов традиційні підходи соціальної роботи є недостатніми. Методологічною основою дослідження є міждисциплінарний аналіз – поєднання знань із кризової психології, нейрофізіології стресу та практики соціального консультування. Виявлено, що ефективне кризове консультування потребує глибокого розуміння природи стресової реакції, динаміки кризового стану та етапів травматизації. У роботі представлено адаптовану модель поетапного кризового втручання, побудовану на основі «Теорії триєдиного мозку» П. Макліна, що включає психоедукацію, емоційну стабілізацію та формування поведінкових стратегій.Наукова новизна полягає в обґрунтуванні ефективності поєднання психоедукації з базовими інструментами КПТ у контексті соціальної роботи без необхідності повноцінної психотерапевтичної підготовки.Доведено, що навіть базові інтервенції, такі, як нормалізація емоційних реакцій, стабілізаційні техніки, робота з автоматичними думками, можуть стабілізувати психоемоційний стан клієнтів. У висновках підкреслено, що в умовах зростання психологічного навантаження на населення України внаслідок війни, кризове консультування має стати обов’язковим компонентом професійної діяльності соціального працівника. Його поєднання з доказовими психотерапевтичними методами, зокрема, КПТ та освітньою складовою (психоедукація) забезпечує комплексну психологічну підтримку, підвищує адаптивність клієнтів і сприяє збереженню психічного здоров’я. Запропоновано шляхи інтеграції таких підходів у систему соціальних послуг через короткотермінові інтервенції, освітні програми та міждисциплінарну підготовку фахівців.

Посилання

Міністерство охорони здоров’я України. Офіційний сайт МОЗ України URL: https://moz.gov.ua/ (дата звернення: 17.06.2025).

Хлівнюк Т. П., Кулава К. О. Методи соціального консультування різних категорій осіб та сімей [Електронний ресурс]. 2021. URL: https://dspace.onu.edu.ua/items/cce6d99f-7ae1-4bca-9c14-1349816eb2b0 (дата звернення: 17.06.2025).

Тюптя Л. Т., Іванова І. Б. Соціальна робота: теорія і практика : навчальний посібник. 2-ге вид., перероб. та доповн. Київ : ВМУРОЛ «Україна», 2008. 574 с.

Логвінова О. Г., Рассказова О. Соціальна робота з військовослужбовцями та їхніми сім’ями в умовах тривалого конфлікту на Сході України [Електронний ресурс] . Соціальна робота та соціальна освіта. 2021. № 2(7). С. 61–71. URL: https://srso.udpu.edu.ua/article/view/244086 (дата звернення: 17.06.2025).

Панок В. Г. Діяльність психологічної служби та Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи в умовах війни: результати, проблеми, пріоритети. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. Т. 4, № 2. С. 1–8. URL: https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/291 (дата звернення: 17.06.2025).

Варнава У. В. Теорія соціальної роботи в сучасному українському контексті [Електронний ресурс]. 2023. URL: https://dspace.onu.edu.ua/items/e9e52ca1-d6df-4529-b949-55c0cc781136 (дата звернення: 17.06.2025).

Сахарук Ю. Соціальна робота з вразливими групами населення в умовах воєнного стану [Електронний ресурс]. Соціальна робота та соціальна освіта. 2024. № 1(12). С. 48–54. URL: https://srso.udpu.edu.ua/article/view/305099 (дата звернення: 17.06.2025).

Сельє Г. Стрес без дістресу: пер. з англ. Рига: Вієда, 1992. 272 с.

Сивогракова З. А. Психологія стресу. Управління стресом як аспект психологічної компенсації фахівця. Харків : Українська державна академія залізничного транспорту, 2015. 42 с.

Овчаренко О. Ю. Психологія стресу та стресових розладів : навчальний посібник / уклад. О. Ю. Овчаренко. Київ : Університет «Україна», 2023. 266 с.

Вітенко І. С., Вітенко Т. І. Основи психології : підручник. Вінниця : Нова книга, 2001. 256 с.

Невидимі наслідки війни. Як розпізнати? Як спілкуватись? Як допомогти подолати? : довідник для широкого кола фахівців / ред. К. Возніцина, Л. Литвиненко. Київ : Міністерство у справах ветеранів, 2020. 192 с. URL: https://legal100.org.ua/analytics/nevidimi-naslidki-viyni/ (дата звернення: 17.06.2025).

Грузинська І. Проблема емоційного реагування на стресові ситуації в умовах воєнного стану. Вісник НАУ. Серія: Педагогіка. Психологія. 2022. № 2(21). С. 97–107.

COUN 556: Основи травматерапії : матеріали навчального курсу. Міжнародний інститут післядипломної освіти за підтримки Regent University.

Стрес [Електронний ресурс]. URL: https://unilab.com.ua/index.php/ua/bloh/2-uncategorised/348-stres (дата звернення: 17.06.2025).

Заушнікова М. Ю. Конспект лекцій із навчальної дисципліни «Кризове консультування», складений на основі робочої програми, затвердженої Науково-методичною радою Університету, протокол № 6 від 12.09.2019 р. Ірпінь : Державний податковий університет, 2021. 284 с.

Міністерство соціальної політики України. Наказ № 678 «Про затвердження Державного стандарту соціальної послуги консультування» від 02.07.2015 [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/z0866-15 (дата звернення: 17.06.2025).

Наказ Міністерства охорони здоров’я України № 2118 «Про організацію надання психосоціальної допомоги населенню. Порядок надання психосоціальної допомоги та психосоціальних послуг щодо питань психічного здоров’я , у тому числі щодо запобігання суїциду і психосоціального компоненту реабілітації ветеранів війни та інших груп населення» від 13.12.2023 [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/z0126-24 (дата звернення: 17.06.2025).

MacLean P. D. Some psychiatric implications of physiological studies on the frontotemporal portion of limbic system (visceral brain) // Electroencephalography and Clinical Neurophysiology. 1952. Vol. 4, № 4.

Мосієнко О. Психоедукація – первинний засіб в роботі з воїнами АТО [Електронний ресурс]. IQ Holding. 26.11.2015. URL: https://iqholding.com.ua/articles/psikhoedukatsiya-pervinnii-zasib-v-роботі-z-воіnами-ato (дата звернення: 17.06.2025).

Бек Д. Когнітивно-поведінкова терапія: базовий курс / пер. з англ. О. Бочарова. Харків : Фоліо, 2018. 478 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-08

Як цитувати

ГУБАР, О., & БЄЛОВА, І. (2025). КРИЗОВЕ КОНСУЛЬТУВАННЯ В СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ: ІНТЕГРАЦІЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ПІДХОДУ ЯК ОСНОВИ ЕФЕКТИВНОЇ ДОПОМОГИ КЛІЄНТАМ. Ввічливість. Humanitas, (3), 43–52. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.3.6

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ