ТЕХНОЛОГІЇ ФАСИЛІТАЦІЇ У СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ З БАТЬКАМИ, ЯКІ ВИХОВУЮТЬ ДІТЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.4

Ключові слова:

батьки дітей з інвалідністю, соціальна робота, технології соціальної роботи, технології фасилітації, фасилітація, фасилітатор

Анотація

Представлено аналіз проблеми соціальної підтримки батьків дітей з інвалідністю як важливої складової сучасної соціальної роботи. Метою даного дослідження стало визначення особливостей застосування технологій фасилітації у роботі з батьками дітей з інвалідністю. Для досягнення поставленої мети було використано теоретичний аналіз наукових джерел з галузей соціальної роботи, психології, педагогіки та практичний досвід застосування технологій фасилітації. Визначено, що впровадженню технологій фасилітації батьків дітей з інвалідністю передує діагностика потреб, труднощів, проблем, психоемоційних станів батьків. Виокремлено та проаналізовано види підтримки батьків: соціальну, соціально-педагогічну, психологічну. Проаналізовано методи, форми, технології соціальної роботи з зазначеною групою батьків. Виокремлено критерії класифікації технологій соціальної роботи з батьками: головна мета технології, клькість учасників, характер їх взаємодії.. Охарактеризовано дві групи технологійу соціальній роботі з батьками, що виховують дітей з інвалідністю: навчання та психолого-педагогічної просвіти, фасилітації та емоційної підтримки батьків. Визначено, що метою першої групи технологій є підвищення рівня батьківської компетентності та залученість у виховання, метою другої групи є – гармонзація психоемоційного стану батьків, розкриття їх особистісного потенціалу.. Встановлено, що технології фасилітації спрямовані на підтрмку індивіда/групи/сімї/громади шляхом створення умов для активізації внутрішніх ресурсів особистості, розвитку, самореалізації, ефективної взаємодії учасників та позитивного мотивування їх до дії. Визначено основні завдання технологій фасилітації батьків дітей з інвалідністю. Обґрунтовано ефективність використання фасилітації як підтримуючої технології в індивідуальній та груповій формах роботи з батьками.

Посилання

Брикова О. С., Бугера Ю. Ю. Застосування арттерапевтичних технік в роботі з батьками дітей з особливими освітніми потребами. Актуальні питання корекційної освіти. 2021. Вип.17. С. 14–24. URL: https://aqce.com.ua/vipusk-n17-2021/brikova-os-bugera-ju-ju-zastosuvannja-artterapevtichnih-tehnik-v-roboti-z-batkami-ditej.html

Бугера Ю. Ю., Гевчук Н. С., Дідик Н. М. Методи і форми соціально-реабілітаційної роботи з батьками, які виховують дитину з особливими освітніми потребами. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2021. Вип. 17. С. 25–35. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apko_2021_17_5

Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за заг. ред. І. Д. Звєрєвої. Київ, Сімферополь : Універсум, 2012. 536 с.

Залуцький І. І., Денисюк О. М., Чечко Т. М. Використання засобів інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у роботі з батьками, які виховують дитину з інвалідністю. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2020. Вип. 75. Серія 5. С. 85–90.

Кабельнікова Н. В. Застосування технології фасилітації у роботі з батьками учнів класів з інклюзивною формою навчання. Вісник науково-дослідної лабораторії інклюзивної освіти / заг. ред. І. І. Демченко. Умань : ВПЦ «Візаві», 2019. Вип. 5. С. 134–138.

Котлова Л. О. Сімейні труднощі на різних етапах життєвого циклу сім’ї. Publishing Center of the European Association of pedagogues and psychologists «Science». Prague, 2014. Vol. 2. P. 176–182.

Полєхіна В. Соціальний гувернер як фасилітатор у підтримці сім’ї дитини з особливими освітніми потребами. Соціальна робота та соціальна освіта. 2025. № 1 (14). С. 59–66. DOI: https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(14).2025.330987

Посібник для фасилітаторів громад мережі організацій Карітас. Практики, методи, інструменти. Київ, 2024. 164 с. URL: https://caritas.ua/wp-content/uploads/guide%20for%20facilitators.pdf

Методичні рекомендації «Психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах закладу освіти». URL: https://kipt.sumdu.edu.ua/uk/studentam/sotsialno-psykholohichna-sluzhba/item/2496-metodychnirekomendatsii-psykholohichnyisuprovid-ditei-z-osoblyvymyosvitnimy-potrebamyv-umovakh-zakladu-osvity (дата звернення: 21.07.2025).

Столярик О., Семигіна Т. Соціальна робота із сім’ями, які виховують дітей з аутизмом: інтервенція з розвитку сильних сторін : монограф. Таллінн : Teadmus, 2022. 188 с.

Трубавіна І. М., Нагачевська З. І., Мартинюк А. Ю. Методика організації роботи груп підтримки осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2020. № 2 (333), ч. ІІ. С. 282 – 293. DOI: 10.12958/2227-2844-2020-2(333)-2-282-293

Фісун О. В. Формування фасилітуючої позиції вчителя в системі науково-методичної роботи загальноосвітнього навчального закладу: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Харків, 2011. 22 с.

Фокша О. М. Педагогічні умови формування фасилітаційної компетентності майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей у професійній підготовці: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Одеса, 2019. 24 с.

Чечко Т. М. Соціально-педагогічна підтримка батьків дітей з особливостями психофізичного розвитку в дошкільних навчальних закладах: Вісник ЛНУ ім. Т. Шевченка. 2018. №6 (320). С. 296–307.

Magidigidi‑Mathiso L., Filies G. C., Frantz J. Strengthening Parental Capabilities: Examining the Role of Interdisciplinary Support in Enhancing Parental Well‑Being and Capabilities in Developmental Disability Care. Social Sciences. 2025. 14(6). Р. 321. DOI: 10.3390/socsci14060321

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-15

Як цитувати

ДЕМИДЕНКО, Т., & ІВАНЕНКО, В. (2025). ТЕХНОЛОГІЇ ФАСИЛІТАЦІЇ У СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ З БАТЬКАМИ, ЯКІ ВИХОВУЮТЬ ДІТЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ. Ввічливість. Humanitas, (4), 22–29. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.4

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ