ЕВОЛЮЦІЯ ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНОЇ ПРОГРАМИ «СОЦІАЛЬНА РОБОТА» У ВСП «ЕКОНОМІКО-ПРАВНИЧИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ ЗНУ»: ПЕРЕДУМОВИ ПАРТИСИПАТИВНОГО ОНОВЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.13Ключові слова:
освітньо-професійна програма, соціальна робота, соціальний працівник, компетентнісний підхід, партисипативний підхід, інтегрована модель, компетентності, стейкхолдери, адаптивна модель освітиАнотація
У статті представлено комплексне дослідження еволюції освітньо-професійної програми з підготовки фахівців спеціальності 231 «Соціальна робота» у ВСП «Економіко-правничий фаховий коледж ЗНУ» в період з 2010 до 2024 року. Автором проаналізовано змістові, структурні та методологічні зміни освітньої програми, що відображають поступовий перехід від нормативно заданої моделі до адаптивної інтегрованої системи підготовки, заснованої на компетентнісному та партисипативному підходах. Дослідження ґрунтується на ретроспективному аналізі навчальних планів, результатів ліцензування та акредитації, положень галузевого стандарту фахової передвищої освіти 2021 року, а також на матеріалах щорічного моніторингу освітнього процесу за участю стейкхолдерів. Особливу увагу приділено визначенню механізмів залучення здобувачів освіти, роботодавців, випускників та викладачів до процесу оновлення змісту програми. У тексті висвітлено ключові трансформації навчального плану, зокрема посилення міждисциплінарної інтеграції, введення нових освітніх компонентів відповідно до сучасних викликів соціальної роботи (війна, ВПО, зростання потреб у кризовому втручанні), розширення варіативної частини програми та реальне забезпечення студентського вибору. Запропоновано авторське бачення програми як прикладу реалізації інтегрованої моделі, в основі якої – концепти поступовості, професійної релевантності та партисипативного управління освітнім процесом. Висновки дослідження підтверджують, що оновлена програма 2024 року демонструє якісно новий рівень змістовного наповнення та логіки побудови освітньої траєкторії, відповідаючи як вимогам професійного стандарту, так і очікуванням громади. Стаття репрезентує не лише хронологію змін, а й засвідчує здатність локального освітнього середовища до критичного переосмислення, нормативного впровадження та системного оновлення програми фахової підготовки соціального працівника в умовах воєнного часу та соціальної турбулентності.
Посилання
Кравченко О. О. Партнерство у процесі підготовки соціального працівника в умовах фахової передвищої освіти. Професійна педагогіка. 2020. № 3(22). С. 89–95.
Кравченко О. О. Партисипативний підхід у підготовці майбутніх соціальних працівників: світоглядно-методологічний аспект. Соціальна робота і соціальна освіта. 2022. № 9(2). С. 139–144.
Про вищу освіту: Закон України від 01.06.2025 р. № 4186-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/1556-18 (дата звернення 17.06.2025).
Семигіна Т. Аналіз освітніх програм із соціальної роботи в Україні: інституційний аспект. Social Work and Education. 2024. Vol. 11, 3. Р. 481–492. DOI: 10.25128/2520-6230.24.4.3
Семигіна Т. Роль професійних асоціацій у забезпеченні якості вищої освіти: кейс соціальної роботи. 2024. С. 197–202. URL: https://www.researchgate.net/publication/389063994_ROL_PROFESIJNIH_ASOCIACIJ_U_ZABEZPECENNI_AKOSTI_VISOI_OSVITI_KEJS_SOCIALNOI_ROBOTI (дата звернення 17.06.2025).
Семигіна Т. В. Партисипативний підхід у соціальній роботі: світовий контекст і перспективи для України. International Social Work. 2021. № 64(5). С. 625–639. https://doi.org/10.1177/00208728211004837
Про затвердження стандарту фахової передвищої освіти зі спеціальності 231 Соціальна робота галузі знань 23 Соціальна робота освітньо-професійного ступеня «фаховий молодший бакалавр»: наказ Міністерства освіти і науки України від 21.09.2021 р. № 1004. URL: https://osvita.ua/legislation/faxova-peredvyshhaosvita/85810/ (дата звернення 17.06.2025).
Стратегія розвитку відокремленого структурного підрозділу «Економіко-правничий фаховий коледж Запорізького національного університету на 2023–2025 роки». URL: https://epkznu.com/wp-content/uploads//2024/09/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%8F-%D0%95%D0%9F%D0%A4%D0%9A-1.pdf (дата звернення 17.06.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





