ТЕХНОЛОГІЇ ВІРТУАЛЬНОЇ ТА ДОПОВНЕНОЇ РЕАЛЬНОСТІ В ІНКЛЮЗИВНОМУ СЕРЕДОВИЩІ: ПСИХОСОЦІАЛЬНА КОРЕКЦІЙНА ПРАКТИКА У РОБОТІ З ДІТЬМИ З ІНВАЛІДНІСТЮ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.16Ключові слова:
інклюзивне середовище, соціальна робота, віртуальна реальність, доповнена реальність, психосоціальна корекційна практика, діти з інвалідністюАнотація
Метою статті полягає у комплексному дослідженні переваг застосування технологій віртуальної (VR) та доповненої (AR) реальності в інклюзивному освітньому та соціальному середовищі як ефективного інструменту психосоціальної корекційної практики у роботі з дітьми з інвалідністю. Особлива увага приділяється визначенню ролі VR/AR у порівнянні з традиційними методами соціальної роботи, психокорекції та реабілітації, а також у формуванні комунікативних, соціальних та життєвих навичок, розвитку мотивації і забезпеченні емоційної підтримки дітей з особливими освітніми потребами. Методологія. Дослідження базується на міждисциплінарному підході, що поєднує теоретичний аналіз наукових джерел із галузей соціальної роботи, педагогіки, психології та медичних наук. Використано методи порівняльного аналізу, систематизації та узагальнення результатів сучасних емпіричних досліджень, присвячених застосуванню VR/AR у соціальній практиці. Розглянуто приклади використання VR/AR у міжнародному досвіді соціальної та освітньої інтеграції дітей з інвалідністю. Наукова новизна. Вперше системно обґрунтовано доцільність використання VR/AR-технологій у напрямку психосоціальної корекційної практики в інклюзивному середовищі. Показано, що VR/AR створюють безпечний та контрольований простір, де можливо моделювати реальні життєві ситуації, забезпечуючи активне залучення дитини до процесу навчання й соціалізації. Обґрунтовано міждисциплінарний характер VR/AR-технологій, які поєднують педагогічні, психологічні та соціальні інструменти, формуючи нові можливості для розвитку особистості. Висновки. Зроблено висновок, що VR/AR-технології не можуть повністю замінити традиційні методи соціальної роботи та реабілітації, проте вони значно розширюють інструментарій інклюзивної практики. Використання імерсивних технологій сприяє підвищенню мотивації, розвитку адаптаційних і соціалізаційних навичок дітей з особливими освітніми потребами, а також зміцнює їхню психологічну стійкість. Визначено перспективи подальших досліджень, пов’язані з розробкою критеріїв ефективності VR/AR-втручань та вивченням їхнього впливу на різні категорії цільових груп.
Посилання
Бакалюк Т. Г., Віцентович М. В., Стельмах Г. О., Блажеєв Д. О. Телереабілітаційні технології в реабілітації дітей із руховими порушеннями. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України. 2024. № 1 (99). С. 89–94. DOI: https://doi.org/10.11603/1681-2786.2024.1.14630.
Кравченко О. О., Міщенко М. С. Інноваційний проєкт комплексної реабілітації: використання віртуальної (VR) і додаткової (AR) реальностей у сучасній освіті. Освітній дискурс. 2022. № 2(7). С. 880–891. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-2(7)-880-891.
Кривонос М. П., Мінгальова Ю. І. Інноваційні техніки роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. Національний університет «Чернігівський колегіум» ім. Т. Г. Шевченка. 2023.
Мельничук І. Я., Близнюкова О. М. Основи психокорекції : навч.-метод. посіб. Кропивницький : Кіровоград. держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка, 2018. 152 с.
Попов О. А. Імерсивні технології у практичній соціальній роботі. Наукові записки Університету «Україна». Серія: Соціальна робота. 2024. Вип. 99. С. 83–91. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series5.2024.99.11.
Ткачова Н. Г., Булаш І. В., Турчина І. С. Інноваційні техніки роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Національний університет «Чернігівський колегіум» ім. Т. Г. Шевченка. 2023.
Шалкевич Л. В. Застосування технологій віртуальної реальності для збільшення супінації в руці у пацієнтів зі спастичними формами дитячого церебрального паралічу. Journal of the Grodno State Medical University. 2020. Т. 18, № 6. URL: https://paper.researchbib.com/view/paper/270082 (дата звернення: 24.08.2025).
The Gard. AR Book для інклюзивної освіти: доступ до знань для всіх. URL: https://thegard.city/articles/305062/ar-book-dlya-inklyuzivnoi-osviti-dostup-do-znan-dlya-vsi.html (дата звернення: 24.08.2025).
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38. Ст. 380.
Dick E. Current and potential uses of AR/VR for equity and inclusion. Information Technology & Innovation Foundation. 2021. 1 June. URL: https://itif.org/publications/2021/06/01/current-and-potential-uses-arvr-equity-and-inclusion/
Gaggioli A. et al. Empirical Virtual Scenarios With Real-Time Monitoring (Interreality) for the Management of Psychological Stress: A Block-Randomized Controlled Trial. Journal of Medical Internet Research. 2014. Т. 16, № 7. DOI: https://doi.org/10.2196/jmir.3235.
Rutledge T., Velez D., Depp C. et al. Virtual Reality Interventions for the Treatment of Phantom Limb Pain: A Review of Development and Feasibility Findings. Pain Medicine. 2019. Т. 20, вип. 10. С. 2051–2059. DOI: https://doi.org/10.1093/pm/pnz121
Zoccolillo L., Morelli D., Cincotti F., Muzzioli L., Gobbetti T., Paolucci S., Iosa,M. Video-game based therapy performed by children with cerebral palsy: a cross-over randomized controlled trial and a cross-sectional quantitative measure of physical activity. European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine. 2015. 51(6). С. 669–676.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





