БЕЗПЕЧНИЙ ОСВІТНЬО-ВИХОВНИЙ ПРОСТІР ЯК СЕРЕДОВИЩЕ ДЛЯ ЗДІЙСНЕННЯ ПРЕВЕНТИВНОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ В ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.2.4Ключові слова:
превентивна робота, безпечний освітньо-виховний простір, діти дошкільного віку, розвиток особистості, заклад дошкільної освіти.Анотація
У статті порушується проблема, викликана потребою суспільства у формуванні сучасного молодого покоління. Мета статті полягає у науково-теоретичному осмисленні організації безпечного освітньо-виховного простору та умов забезпечення ефективного розвитку особистості дитини в закладі дошкільної освіти у контексті здійснення превентивної роботи. Проаналізовано погляди та узагальнено ідеї відомих дослідників щодо порушеної проблеми дослідження. Розкрито змістове наповнення понять: «освітнє середовище», «освітньо-виховний простір», «безпечний освітньо- виховний простір закладу дошкільної освіти». Визначено основні характеристики освітньо-виховного простору, що зумовлюють реалізацію його потенціалу. Безпечний освітньо-виховний простір закладу дошкільної освіти схарактеризовано як вільне і активне середовище, в якому дитині комфортно перебувати, яке стимулює її пізнавальну і фізичну активність, підтримує її позитивні моральні якості, творчі здобутки, викликає почуття гордості за приналежність до цього середовища і почуття відповідальності за ті дії і вчинки, що відбувається в її безпосередньому оточенні. Виокремлено основні ознаки безпечного освітньо-виховного простору закладу дошкільної освіти в контексті здійснення превентивної роботи: якість міжособистісних взаємин і діяльності, які визначають позитивні чинники (повага до особистості, довіра, доброзичливість, співпраця, співчуття, співпереживання, взаємодопомога, підтримка, толерантність, повага до членів групи, до іншої думки, позиція «Ми» тощо), а також негативні чинники (агресивність, конфліктність, ворожість, маніпулятивність тощо). Доведено, що безпека як освітньо-виховного середовища закладу дошкільної освіти, так і безпека в цьому середовищі особистості дитини, яка перебуває у стані позитивного світосприйняття, комфорту, різнобічного інтересу та формування правильної картини світу є запорукою здійснення ефективної превентивної роботи в закладі дошкільної освіти. Встановлено, що заклад дошкільної освіти стає безпечним освітньо-виховним простором при дотриманні умов: забезпечення формування особистості дітей дошкільного віку, в т. ч. здоров’язбереження; здійснення діагностико-корекційної роботи щодо недоліків розвитку; врахування індивідуальних, вікових особливостей розвитку та саморозвитку; розвиток міжсуб’єктної взаємодії за алгоритмом «педагог – сім’я – дитина».
Посилання
Баева И. А. Сопровождение психологической безопасности в образовательной среде. Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2015. № 6. С. 135–141.
Баева И. А., Лактионова Е. Б. Психологические характеристики образовательной среды. Педагогическая психология. Санкт-Петербург : Питер, 2011. С. 25–48.
Базовий компонент дошкільної освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_ novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf
Безпалько О. В. Теорія і практика соціально-педагогічної роботи з дітьми та учнівською молоддю в територіальній громаді : автореф. дис. докт. пед. наук : 13.00.05. Луганськ, 2007. 44 с.
Долгова В. И., Аплеева И. А. Здоровьесберегающая психологически безопасная развивающая среда дошкольного образовательного учреждения. Ученые записки университета Лесгафта. 2016. № 6 (136). С. 222–225.
Дыбина О. В., Пенькова Л. А., Рахманова Н. П. Моделирование развивающей предметно-пространственной среды в детском саду. Москва : ТЦ Сфера, 2015. 128 с.
Капська А. Й. Соціальна робота : деякі аспекти роботи з дітьми та молоддю : Київ : УДЦССМ, 2001. 220 с.
Мануйлов Ю. Средовой подход в воспитании. Педагогика. 2000. № 7. С. 36–42.
Мудрик А. В. Социальная педагогика. Москва : Академия, 2002. 200 с.
Погодаева М. В. Проектирование пространства безопасного детства (на примере дошкольного возраста): автореф. докт. пед. наук: 13.00.01. Кемерово, 2017. 38 с.
Приходько В. М. Підготовка майбутніх педагогів до превентивного виховання дітей із неблагополучних сімей : дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2004. 277 с.
Радул В. Соціальна активність у структурі соціальної зрілості (теоретико-методологічний аспект) : монографія. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2011. 256 с.
Сманцер А. П., Рангелова Е. М. Превентивная педагогика : методология, теория, методика. Минск : БГУ, 2008. 263 с.
Ясвин В. А. Образовательная среда : от моделирования к проектированию. Москва : Смысл. 2001. 365 с.