ФУНКЦІОНАЛЬНІ ЗВ’ЯЗКИ МІЖ МОВНИМИ ЗНАННЯМИ ТА ПСИХОЛОГІЧНИМИ ЯКОСТЯМИ ОСОБИСТОСТІ В ПРОЦЕСІ МОВЛЕННЄВО-МИСЛЕННЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-0927-2020-13-14Ключові слова:
енциклопедичні знання, лінгвістичні знання, вивідні знання, вроджені когнітивні структури, інтеріоризація, екстеріоризація, лексикон, мовні знання, мовна компетентністьАнотація
Стаття є теоретико-емпіричним дослідженням внутрішніх когнітивних процесів людини, пов’язаних мисленнєвою та мовленнєвою діяльністю. Робота поєднує в собі філологічну та психологічну парадигми. У теоретичній частині здійснено огляд й аналіз мовленнєво-мисленнєвих процесів людини, що уможливлюють сприйняття, збереження нової інформації індивідумом, її внутрішню переробку та подальше відтворення. Відображено погляди та гіпотетичні теорії на окреслену проблематику низки відомих філологів і психолінгвістів: Н. Хомського, Л. С. Виготського, О. М. Леонтьєва, О. Р. Лурії, Дж. Андерсона й ін. У дослідженні розкрито, передусім, інтегративну складову частину теорій кожного із зазначених учених. У результаті описаного теоретичного аналізу когнітивних процесів, спрямованих на сприйняття, збереження, переробку та репродукування інформації вдалося встановити лексико-предметні відношення між поняттями: мовні знання, енциклопедичні знання, вивідні знання. У практичній частині використано низку психологічних і психолінгвістичних тестових й опитувальних методик задля пошуку кореляцій між психологічними рисами особистості та особливостями функціонування її когнітивних процесів, прямо чи опосередковано пов’язаних із мовною діяльністю. У результаті математичної обробки отриманих статистичних даних удалося виявити панораму кореляційних зв’язків між такими психологічними якостями особистості, як невротичність, сором’язливість, комунікабельність, пізнавальний мотив, особливості комунікативної поведінки, структура мотиваційної й емоційної сфер та специфікою перебігу когнітивних процесів, пов’язаних із накопиченням та формуванням мовних знань і їх якісний перехід на рівень мовної компетентності. Виявлені й описані автором в цій роботі тенденції та закономірності можуть виступати в ролі елементів емпіричної основи в майбутньому створенні нових, особистісно орієнтованих методик викладання іноземних мов. Окрім того, установлені факти також будуть корисними для побудових нових теорій і моделей когнітивних процесів людини.
Посилання
Аnderson, John. 2002. Cognitivnaya psyhologiya. Textbook for Highschool. St. Petersburg: «Piter».
Vygotsky, Lev. 1982. Voprosy obshchei psyhologii. Moscow.
Zasekina, Larysa. 2008. Psyholingvistychna diahnostyka. Lutsk: Vezha.
Zimnaja, Irina. 1985. Psyhologicheskiye aspekty obucheniya govoreniyu na inostrannom yazyke. Moscow.
Kostiuk, Hryhoriy. 1989. Navchalno-vyhovnyi protses s psyhichnui rozvytok osobystosti. Kyiv.
Krasnyh, Victoria. 2001. Osnovy psyholinhvistyky i teorii komunikatsii. Moscow.
Krylov, Albert. 2000. Praktikum po obshchei, eksperimentalnoi i prikladnoi psyhologii: collektion of psychological methodics. St. Peterburg: Piter.
Lavrynenko, Oleksandr. 2011. “Structurno-funktsionalni osoblyvosti movnoi osobystosti studentiv”. PhD diss., Lutsk.
Leontev, Aleksandr. 1963. “Vozniknoveniye i pervonachalnoye razvitiye yazyka”. Moscow: AN USSR.
Leontev, Aleksand. 2001. Yazyk i rechevaya deyatelnost v obshchei i pedagogicheskoi psihologi. Moscow: Nauka.
Lurija, Aleksandr, 1979. Yazyk i soznaniye. Moscow: Moscow University Publishing.
Pankratov, Vladimir. 2001. Samoreguliatsyia psihicheskogo zdorovia: monography. Moscow: Psychology Institute Publishing.
Raigorodsky, Dmitriy. 2002. Prakticheskaya psihodiagnostika metodiki i testa: collection of metodics. Samara: Bahray.
Soldatova, Galina. 2008. Psihodiagnostika tolerantnosti lichnosti: Collection of metodics for human behavior research. Moscow: Smysl.
Chomsky, Avram Noam. 1995. “Yazyk i problemy znaniya”. Vestnik Moskovskogo universiteta 9: 131–157.