КOГНІТИВНІ ЗВ’ЯЗКИ МІЖ ПРОЦЕСОМ ПОРОДЖЕННЯ МОВЛЕННЯ ТА ПСИХОЛОГІЧНИМИ ЯКОСТЯМИ ОСОБИСТОСТІ
Ключові слова:
мовна здатність, мовні здібності, мовна картина світу, психологічні риси особистості, модель породження мовлення, розвиток особистостіАнотація
Запропоновано двовекторне дослідження мовних здібностей людини. Здійснено аналіз розвитку згаданих здібностей в історичній та онтогенетичній парадигмах; проведено репрезентативний огляд найвідоміших теорій моделювання мовлення: стохастичних моделей, моделей безпосередніх складників, моделей на основі трансформаційної граматики та когнітивних моделей. Викладено авторський підхід щодо моделювання мовленнєвих процесів на основі ідей О. О. Леонтьева. Запропоновано емпіричний поділ групи респондентів за принципом ступеня розвитку мовних вербальних здібностей із подальшим пошуком відповідної низки психологічних рис людини, найбільш сприятливих для розвитку мовних вербальних здібностей. Респондентами були студенти Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки факультету інформаційних систем, фізики та математики, факультету економіки та управління, факультету психології та біологічного факультету. Методологічним інструментарієм слугували: методика оцінки вербальних здібностей А. Крилова та С. Манічева; методика психологічної діагностики особистості Кетелла; авторська анкета, направлена на оцінку мовних вербальних здібностей людини. Отримані результати дають підстави стверджувати, що адекватний рівень самооцінки, середній рівень самоконтролю, висока ступінь довіри в спілкуванні та легка інтровертованість когнітивних процесів – найбільш сприятливі психологічні риси особистості для формування та розвитку вербальної сфери мовних здібностей.
Посилання
Выготский Л. С. Собрание cочинений : в 6 т. Т. 2 : Вопросы общей психологии / Л. С. Выготский. – М. : Педагогика, 1982. – 425 с.
Залевская А. А. Введение в психолингвистику : учеб. пособие / А. А. Залевская. – М. : Рос. гос. гуманит. ун-т, 2000. – 354 с.
Красных В. В. Основы психолингвистики и теории коммуникации / В. В. Красных. – М. : Гнозис, 2001. – 270 с.
Крылов А. А. Практикум по общей, экспериментальной и прикладной психологии / А. А. Крылов, С. А. Маничев. – СПб. : Питер, 2000. – 560 с.
Лавриненко О. Л. Профілі мовної особистості / О. Л. Лавриненко // Науково-теоретичний збірник. – Переяслав-Хмельн. : ДВНЗ «Переяслав-Хмельн. держ. пед. ун-ту», 2010. – С. 56–63.
Леонтьев А. А. Основы психолингвистики / А. А. Леонтьев. – М. : Смысл, 2003. – 312 с.
Леонтьев А. Н. Возникновение и первоначальное развитие языка / А. Н. Леонтьев. – М. : Изд-во АН СССР, 1963. – 176 с.
Леонтьев А. Н. Деятельность, сознание, личность / А. Н. Леонтьев. – М. : Смысл, 2004. – 325 с.
Лурия А. Р. Язык и сознание / А. Р. Лурия. – М. : Изд-во Моск. ун-та, 1979. – 173 с.
Уфимцева Н. В. Биологические и социальные факторы в речевом развитии / Н. В. Уфимцева // Этнопсихолингвистика. – 1988. – Вып. 5. – С. 163–183.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олександр Лавриненко, Галина Лавриненко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





