ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ТА ТРУДНОЩІ ЗАПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Галина Тригуб
  • Оксана Хникіна

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-0927-2020-13-26

Ключові слова:

інклюзивна освіта, інтегроване навчання, студенти з особливими потребами, соціально-психологічна адаптація, студентське середовище

Анотація

У статті досліджено основні проблеми запровадження інклюзивної освіти у вищих навчальних закладах України. У сучасних умовах доступність вищої освіти для молоді з обмеженими функціональними можливостями є важливою соціальною й педагогічною проблемою. Інклюзивна вища освіта – один з етапів інтеграції студентів з особливими потребами в суспільство, що допомагає їм отримати бажану професію та самореалізуватися в професійній діяльності. У статті висвітлено особливості, завдання й принципи інклюзивної освіти. Окреслено її базові функції, серед яких найважливішими є правова, функція соціалізації, виховна, освітня та економічна. Визначено ключові принципи інклюзивної освіти в Україні: науковість, системність, варіативність і корекційну спрямованість, індивідуалізацію, соціальну відповідальність сім’ї, міжвідомчу інтеграцію та соціальне партнерство. Розкрито психологічні аспекти процесу адаптації студентів до умов навчання у вищий школі. Розглянуто специфіку входження до навчального середовища студентів, які мають обмеження фізичного здоров’я. Проаналізовано труднощі адаптації студентів з особливими потребами під час інтегрованого навчання. Висвітлено основні форми та методи навчання молоді з обмеженими можливостями. Визначено можливі шляхи подолання проблем, пов’язаних з упровадженням інклюзивної освіти, а саме: вдосконалення законодавчої бази й принципів фінансування, створення сприятливого освітнього середовища, формування матеріально-технічної бази, урахування індивідуальних особливостей і потреб студентів, організація психологічної підтримки учасників навчального процесу, надання соціальної та медико-реабілітаційної допомоги, створення умов для соціалізації, самовизначення й самореалізації, підготовка адаптованих навчально-методичних матеріалів для студентів, кадрове забезпечення, подолання соціальних та професійних стереотипів, що передбачає надання допомоги випускникам з особливими потребами в працевлаштуванні й проведення широкої роз’яснювальної роботи серед роботодавців, у засобах масової інформації, у системі служб зайнятості.

Посилання

Avksentieva, Tamila. 2016. “Shliakhy zaprovadzhennia inkliuzyvnoyi osvity u VNZ Ukrayiny”. Naukovi zapysky Vinnytskkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhayla Kotsiubynskoho. Seriia: Pedahohika i psykholohiia. Vyp. 48: 135–138.

Barno, Tetiana. 2009. “Formuvannia professiinoi osvity studentiv z osoblyvymy potrebamy cherez zastosuvannia riznykh form ta metodiv navchannia”. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy: zbirnyk naukovyh prats. Кyiv: Universytet „Ukrayina”. № 6(8): 40–44.

Bondar, Tamara. 2014. “Stvorennia inkliuzyvnoho osvitnioho seredovyshcha v systemi vyshchoyi osvity Ukrayiny”. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. Т. ІІ, № 27: 20–24.

Chaykovskyi, Mykhailo. 2010. “Dosvid vprovadzhennia inkliuzyvnoho navchannya v universyteti «Ukrayina»”. Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohiy Universytetu «Ukrayina». № 2: 8–11.

Ivaniuk, I. 2009. “Adaptatsiia studentiv z obmezhennymy mozhlyvostiamy v umovah intehrovanoho navchania”. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy: zbirnyk naukovyh prats. Кyiv: Universytet «Ukrayina». № 6(8): 24–32.

Kolchenko, Kаteryna. 2013. “Kontseptualni pidkhody do vprovadzhennyia inkliuzyvnoyi osvity u vyshchykh navchalnykh zakladakh”. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudey z osoblyvymy potrebamy. Кyiv: Universytet «Ukrayina». № 10(12): 12–22.

Kolupaieva, Alla. 2007. “Kontseptualni aspekty inkliuzivnoyi osvity”. Inkliuzyvna shkola: osoblyvosti organizatsiyi ta upravlinnia: navchalno-metodichnii posibnyk. Kyiv.

Kondratova, Natalia.1999. “Problemy adaptatsii studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv: zmist, formy, psykhologichna spetsifika”. Psykholohiia: zbirnyk naukovykh prats. Kyiv: NPU 189–196.

Lalak, Nataliia. “Pidhotovka maybutnikh pedahohiv do roboty v zakladakh osvity z inklyuzyvnoyu formoyu navchannya”. URL: http://prima.lnu.edu.ua/Pedagogika/periodic/pedos3t/tom1/23_lalak.pdf

Lesher, Olha. “Inkliuzivnoe obuchenie studentov universyteta: kompleks nauchnykh podkhodov”. URL: https://www.science-education.ru/pdf/2015/1/1190.pdf

Poroshenko, Maryna. 2019. Inkliusyvna osvita: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Ahenstvo “Ukrayina”.

Semeniuk, Antonina. 2019. “Uprovadzhennia osvitnioyi kontseptsii navchannia ditei z osoblyvymy potrebamy”: Inivatsiina pedahohika. Odessa. № 11(3): 12–22.

Talanchuk, Petro. 2003. Suprovid navchannia studentiv z osoblyvymy potrebamy v integrovanomu osvitniomu seredovishchi [Educational support of the disabled students in the integrated setting]. Kyiv.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-22

Як цитувати

Тригуб, Г., & Хникіна, О. (2021). ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ТА ТРУДНОЩІ ЗАПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ УКРАЇНИ. Актуальні питання іноземної філології, (13), 157–164. https://doi.org/10.32782/2410-0927-2020-13-26