КОРЕЛЯЦІЯ ВЕРБАЛЬНИХ ТА НЕВЕРБАЛЬНИХ КОМПОНЕНТІВ У КОРПУСІ АНГЛОМОВНИХ МАС-МЕДІЙНИХ МУЛЬТИМОДАЛЬНИХ ТЕКСТІВ
Ключові слова:
мультимодальні тексти, зображення, кореляція, вербальні складники, невербальні засобиАнотація
У статті розглянуто взаємозв’язок та взаємозалежність вербальних та невербальних компонентів, які є невід’ємними складниками англомовних мас-медійних мультимодальних текстів. Аналізовані вербально-візуальні графічні моделі поділено на шість типів: вербально-іконічні, вербально-ілюстративні, вербально-фотографічні, вербально-піктографічні, вербально-символічні, вербально-картографічні. Виявлено та докладно обґрунтовано ступінь кореляції їх вербальної та візуальної частин. Виокремлено кілька найбільш типових способів сполучуваності вербальних та невербальних засобів. З’ясовано, що невербальні компоненти відіграють важливу роль у продукуванні мультимодальних текстів; від них залежить їх загальний контент та комунікативно-прагматична спрямованість. На основі об’ємного корпусу фактичного матеріалу здійснено типологію мультимодальних текстів й запропоновано їх номінації (мультимодальні тексти з провідною, другорядною, дублюючою (ідентичною), протирічною, інтенсифікуючою, ідентифікуючою та додатковою роллю зображення). Встановлено, що найбільш поширеними комбінаціями є симбіоз вербальних та невербальних засобів, які доповнюють зміст одні одних та сприяють кращому розкриттю авторських інтенцій. Не виключеними є випадки, коли ілюстративний компонент суперечить вербальному тексту та видається взагалі недоречним у статті. Звернуто увагу на те, що майже до складу усіх текстів входить принаймні одне зображення. У вербально-символічних моделях зображення виконує роль ідентифікатора компанії, установи, організації, які власне покликане представляти. Доведено, що в англомовному мас-медійному просторі зображення відіграють різні ролі. Вони не тільки займають значну частину шпальти видання, а здебільшого несуть значне смислове навантаження.
Посилання
The Economist. 2014–2015. № 8918, Vol. 413. December-January, 20-2. 140 p.
The Economist. 2016. № 9011, Vol. 421. October, 15-21. 88 р.