ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ МОДЕЛІ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
Ключові слова:
педагогічна толерантність, майбутній учитель іноземних мов початкової школи, модель формування, педагогічний експеримент, констатувальний етап, формувальний етапАнотація
У статті описано результати дослідження, присвяченого формуванню педагогічної толерантності майбутніх учителів іноземних мов початкової школи. Зокрема подано дефініцію педагогічної толерантності майбутніх учителів іноземних мов початкової школи, описано концепцію моделі її формування, визначено етапи педагогічного експерименту, апробовано методики для діагностики рівня сформованості кожного компонента педагогічної компетентності. Репрезентовано авторський тренінг, розроблений із метою підготовки викладачів англійської мови до аудиторної роботи зі студентами в межах проблеми дослідження, обґрунтовано переваги тренінгу у порівнянні з іншими методами роботи, підібрано відповідний навчальний і методичний матеріал, перевагу надано інтерактивним методам та формам взаємодії. Схарактеризовано особливості практичних занять як основної форми організації навчальної діяльності студентів, визначено їх структурні елементи. Представлено опис змістового компонента моделі формування педагогічної толерантності, а саме оновлено зміст дисциплін гуманітарного циклу, основне навчальне навантаження зосереджено на авторському спецкурсі “Практика толерантної англомовної комунікації”, визначено його мету, розподілено змістове наповнення на шість модулів, які дали можливість студентам поступово ознайомитися із сутністю педагогічної толерантності та основами практичної толерантної взаємодії у межах педагогічної діяльності, створено ефективні педагогічні умови для підготовки компетентного і толерантного учителя іноземних мов, описано методичний аспект формування педагогічної толерантності у роботі зі студентами. Подано результати кількісного та якісного аналізу рівнів сформованості педагогічної толерантності на констатувальному і формувальному етапах педагогічного експерименту. Доведено ефективність авторської моделі за допомогою критерію однорідності “хі-квадрат”.
Посилання
Гордієнко Ю. А. Тренінг “Навчаємось педагогічної толерантності” : метод. реком. / Ю. А. Гордієнко. – Луцьк : Вежа-Друк, 2017. – 60 с.
Гордієнко Ю. А. Формування педагогічної толерантності майбутніх учителів іноземних мов початкової школи: дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. / Ю. А. Гордієнко. – Київ, 2017. – 341 с.
Гусак Л. Є. Практика толерантної англомовної комунікації : метод. реком. / Л. Є. Гусак, Ю. А. Гордієнко. – Луцьк : Вежа-Друк, 2017. – 176 с.
Новікова К. Методика проведення тренінгу як ефективного засобу вивчення іноземної мови / К. Новікова // Педагогічна освіта: теорія і практика. Кам’янець-Поділ. нац. ун-т ім. І. Огієнка, 2016. – Вип. 20 (1). Ч. 2. – С. 366–371.
Сисоєва С. О. Методологія науково-педагогічних досліджень : підручн. / C. О. Сисоєва, Т. Є. Кристопчук. – Рівне : Волин. обереги, 2013. – 360 с.
Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. / М. М. Фіцула – К. : Академвидав, 2006. – 352 с.