ТРЕНІНГ «НАВЧАЄМОСЬ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ»: ЗМІСТОВІ ТА МЕТОДИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ У НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС ЗВО
Ключові слова:
педагогічна толерантність, викладач англійської мови, тренінг, толерантна взаємодія, педагог-фасилітаторАнотація
У статті описано результати формувального експерименту дослідження щодо формування педагогічної толерантності майбутніх учителів іноземних мов у тій його частині, що спрямована на формування та актуалізацію педагогічної толерантності викладачів англійської мови, задіяних в експерименті. Високий рівень компетентності викладачів у сфері педагогічної толерантності визначено педагогічною умовою, яка безпосередньо здатна забезпечити виконання поставленої в дослідженні цілі. Створення та практична реалізація тренінгу «Навчаємось педагогічної толерантності» передбачала шляхи впровадження авторської системи навчання у процес підготовки кваліфікованого педагогічного супроводу. У статті здійснено опис змістового, методичного та процесуального аспектів імплементації тренінгу в навчальний процес закладів вищої освіти. Визначено обов’язкові компоненти практичних занять, методи та форми роботи з учасниками тренінгу. Подано детальний опис етапів занять і цілі, з якими було застосовано відповідні методи та прийоми. У процесі емпіричного дослідження застосовувались методи аналізу і синтезу (для підбору змістового матеріалу), спостереження, бесіди, анкетування, тестування. Процесуальний аспект дослідження передбачав використання таких інтерактивних форм і методів навчання, як комунікативний тренінг, діалог, аналіз ситуацій з практики, групова дискусія, мозковий штурм, ігри, різноманітні вправи, проблемно-пошукові завдання, оскільки саме ці методи завдяки активному залученню викладачів до роботи підвищували засвоєння, розуміння та творче застосування знань, умінь і навичок у розвязанні практичних завдань. Створено портрет толерантного педагога-фасилітатора, визначено його особисті характеристики, важливі для налагодження толерантної взаємодії в освітньому середовищі – терпіння, почуття гумору, довіра, доброзичливість, уміння слухати, любов до дітей, неупереджене ставлення, емпатія, відсутність агресії, конфліктологічна та комунікативна компетентності, здатність до рефлексії, уміння налагоджувати зворотній зв'язок.
Посилання
Asmolov, Alexandr. 2000. Na puti k tolerantnomu soznaniyu. Moskva: Smysl.
“Deklaratsiia pryntsypiv tolerantnosti”. 2010. Kodeks tolerantnosti : normatyvno-pravovi dokumenty, shcho vstanovliuiut prava etnichnykh hromad ta rehuliuiut diialnist natsionalno-kulturnykh tovarystv v Chernivetskii oblasti,12–16. Chernivtsi.
Hordiienko, Yuliia. 2017. “Formuvannia pedahohichnoi tolerantnosti maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov pochatkovoi shkoly”. PhD diss., Kyiv.
Hordiienko, Yuliia. 2017. Treninh “Navchaiemos pedahohichnoi tolerantnosti”. Metodychni rekomendatsii. Lutsk : Vezha-Druk.
Novikova, Liudmyla. 2016. “Metodyka provedennia treninhu yak efektyvnoho zasobu vyvchennia inozemnoi movy”. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka 20(1):366–371.
Klippel, Friederike. 1991. Keep talking. Communicative fluency activities for language teaching. Cambridge : Cambridge University Press.
Lindstromberg, Seth. 2004. Language Activities for Teenagers. Cambridge : Cambridge University Press.
Scrinever, Jim. 2011. Learning Teaching. The Essential Guide to English Language Teaching. Third Edition. Oxford : Macmillan Publisher Limited.
Splcenter.org. 2019. “Teaching tolerance”. Accessed August 23, 2019. Mode of access: https://www.splcenter.org/teaching-tolerance
Tolerance. org. 2012. “The Southern Poverty Law Center – Teaching Tolerance”. Accessed August 28, 2019. Mode of access: http://www.tolerance.org/.
Umstatter, Jack. 2002. English Brainstormers. Ready-to-use games and activities that make language skills fun to learn. San Francisco, CA : A Wiley.
Yarrow, Peter, Mark Weiss, Laura Parker Roerden, and Linda Lantieri. 2000. Don’t Laugh at Me: Creating a Ridicule-free Classroom : Teacher’s Guide, Grades 6-8. New York: Operation Respect.